ГЕРБ доминира над опонентите си по похарчени средства за медийна реклама в първите 10 дни на кампанията за местните избори. Партията досега е дала над 220 хил. лв. Следват с доста изравнени показатели ПП-ДБ, "Възраждане" и БСП.

При медиите, получили най-много средства от партиите, на първа позиция към момента излиза печатна медия - "24 часа", която изпреварва обществената телевизия БНТ.

Общо от 40 участници в изборите за първите 10 дни са изхарчени 830 635 лв. без ДДС.

Това сочат данните на традиция мониторинг на Институт за развитие на публичната среда (ИРПС) за изразходваните от политическите формации средства за медийна реклама по време на предизборна кампания. В мониторинга са включени официалните страници на 39 национални и регионални медии – 9 телевизии, 3 радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайтове и агенции.

В сегашната кампания Централната избирателна комисия регистрира 58 партии и 9 коалиции. Всички формации могат да се включват в местни коалиции и така общинските избирателни комисии в 265-те общини са регистрирали още десетки такива, заедно с независими кандидати за кметове и общински съветници, издигнати от инициативни комитети в съответните населени места. Разпоредбите на Изборния кодекс задължават доставчиците на медийни услуги да публикуват договорите си с политически субекти в тридневен срок след подписването им и да ги премахват не по-рано от обявяване на резултатите от изборите.

Средствата за медийно отразяване на кандидатите заемат най-голям дял от общите разходи за предизборните кампании (така например за местните избори през 2019 г. разходите за медийна реклама са били около 42% от всички отделени в кампанията средства, а за парламентарните през април тази година те са възлизали на 76 %). За партиите е изключително важно как подбират медийните канали, през които да достигнат своите избиратели и потенциални симпатизанти, отбелязват от института.

Партиите, похарчили най-много за реклама

В първите 10 дни от кампанията 40 участници са похарчили общо 830 635 лв. без ДДС. С всички, които са разходвали над 5 000 лв., може да се запознаете от следващата графика.

*В случаите на договор, сключен от местна коалиция, сумите са причислявани към водещата формация – обичайно тази, която е дала името си на местната коалиция или пък е по-голяма. Така ако в дадена община имаме коалиция между ГЕРБ и СДС, средствата са начислени в графата на ГЕРБ.

Най-много средства за реклама са отделили парламентарно представените формации. Първа е партия ГЕРБ с 220 005 лв. Без ДДС. С малко под 100 000 лв. следват формациите "Продължаваме промяната – Демократична България" с 93 630 лв., "Възраждане" с 92 703 лв. и БСП с 91 386 лв.

Така разходите за медии на четирите формации представляват 60% от всички средства, вложени до момента за медийна реклама.

Докато кандидатите на ГЕРБ, ПП-ДБ и БСП избират разнообразни медийни канали – електронни, печатни и онлайн, за да достигат до избирателите си, то "Възраждане" е насочила 72% от разходваните досега ресурси за реклама в телевизия "Евроком".

Регистрираните на национално ниво формации влизат в множество местни коалиции в различните общини. Това в немалка степен затруднява категоричната оценка за това кой и колко точно е похарчил, уточняват от организацията, която прави мониторинга.

Медиите, привлекли най-голям ресурс

Към 9 октомври 2023 г. 25 от включените в мониторинга медии са публикували информация за сключени договори с участници в изборите.

Подобно на предходни кампании, големите частни национални телевизии – bTV и Нова все още нямат договори, сключени с участници в кампанията. Така на първо място по разходвани средства се оказва в. "24 часа", където формациите са насочили 154 783 лв. Вестникът е предпочетен както от парламентарно представени формации като ГЕРБ, БСП, ПП-ДБ, така и от по-малки и нови субекти, сред които политическа партия СБОР, партия "Консервативна България" и други.

На второ място е Българската национална телевизия със 139 287 лв., следвана от телевизия "Евроком" със 109 806 лв.

Тарифите на Българската национална телевизия и Българското национално радио се приемат от Министерския съвет, като цените за отразяване на кампанията на двете обществени медии обичайно са значително по-ниски от тези на търговските медии.

В предишни кампании се утвърди практиката за сключване на безвъзмездни договори между кандидати и доставчици на медийни услуги. Тази форма на търговско сътрудничество присъства и сега. Подобни договори са сключени между "Евроком" и "БСП за България", ПП-ДБ, "Правото", "Обединени земеделци", "Левицата!", ВМРО, "Възраждане", Средна европейска класа, които традиционно подписват такива споразумения. По едно такова споразумение имат телевизията ⅞ със свързаната с нея формация "Има такъв народ", както и в. "Ние" с ПП-ДБ, посочват от Института за изследване на публичната среда.