Американска компания Meta може да добави платена абонаментна опция за Instagram и Facebook в Европа, съобщи "Ню Йорк Таймс". Абонаментният вариант без реклами е предназначен да отговори на регулациите на Европейския съюз, които са намалили някои от най-печелившите методи на Meta за събиране на данни. През април компанията заяви, че рекламата в ЕС представлява 10% от общия приход на компанията.

Този ход ще бъде първият път, в който Meta се отклонява от стандартния си модел на безплатни платформи, поддържани от реклама (и свързано събиране на данни). Според "Таймс" компанията ще продължи да предлага безплатни версии с реклама на Facebook и Instagram в Евросъюза. Не е известно точно кога компанията ще стартира новите абонамнти или колко ще струват.

"Вътрешни лица" цитирани от "Таймс" вярват, че предлагането на платен вариант без реклами може да помогне в "разрешаването на някои от опасенията на европейските регулатори", дори и ако го използват малко хора. Допълнителният вариант "би могъл да служи на интересите на Meta в региона", добавят те.

Възможността за безрекламна опция за европейски потребители би била едно от най-съществените различия между потребителските технологии в ЕС и САЩ. Meta и други социални платформи бяха принудени да се адаптират, когато Регламентът за защита на личните данни (GDPR) и други регулации станаха задължителни. ЕС наложи глоба от 1,2 милиарда евро на Meta през май за трансфер на данни на граждани на ЕС към сървъри в САЩ. Освен това компанията беше глобена с 265 милиона евро през 2022 г. за неспазване на предпазните мерки, предотвратяващи изтичането на мобилни номера и други данни на милиони потребители на Facebook и тяхното публикуване онлайн.

"Това показва, че технологичните компании се съобразяват с дигиталните регулации на ЕС и подчиняват на правителствата, а не обратното", каза професорът по право на Колумбийския университет Ану Брандфорд пред "Ню Йорк Таймс".