Американският режисьор и страстен изследовател на морските дълбини Джеймс Камерън, заснел филма "Титаник", открито осъди "пренебрегнатите предупреждения" относно безопасността на туристическия батискаф "Титан", който се взриви близо до останките на известния презокеански лайнер, отнемайки живота на петима души, предаде Франс прес, на която се позовава БТА.

В интервю за за телевизия Ей Би Си режисьорът каза още, че е поразен от приликите между катастрофите на "Титаник" и трагедията с батискафа "Титан", чиито останки бяха открити в Атлантическия океан - и в двата случая има пренебрегване на предупреждения.

Камерън припомни, че батисклафът е бил източник на доста тревоги в малкия свят на подводните изследвания. Режисьорът отбеляза, че много експерти в тази област са писали писма до "ОушънГейт Експедишънс" (OceanGate Expeditions) - компанията, разработила "Титан", в които са посочили, че батискафът изисква сертифициране, тъй като има "твърде експериментален характер", за да извършва гмуркания с хора на борда. 

"Поради тази причина съм поразен от приликата с катастрофата на "Титаник", където капитанът многократно е предупреждаван за наличието на лед директно на пътя на кораба, но въпреки това продължава напред с пълна скорост в безлунна нощ. В резултат на това много хора загиват", каза Камерън.

"Поразително е, дори сюрреалистично, че сега се сблъскваме с подобна трагедия, която се случи точно на същото място, след като предупрежденията бяха пренебрегнати", допълва режисьорът.  - "Рискът от имплозия на подводница винаги е "първостепенна" грижа при нейното изграждане", казва още Камерън, който през 2012 г. става първият човек, гмурнал се самостоятелно в океанските дълбини с подводен апарат, за чието проектиране е допринесъл.
       
"Това е кошмарът, с който всички ние живеем, откакто сме навлезли в тази сфера", допълва режисьорът, посочвайки безупречната сигурност, постигната от повечето участници в подводни изследвания. 

В хода на разследването изтече информация, уличаваща "ОушънГейт Експедишънс" във възможни технически недостатъци на апарата за подводен туризъм. 

В жалба от 2018 г. се посочва, че бившият изпълнителен директор на компанията Дейвид Локридж е бил уволнен, след като е изразил сериозни съмнения относно сигурността на подводния апарат.

В четвъртък бреговата охрана на САЩ потвърди, че останките, намерени по-рано на мястото на издирвателната операция, са от изчезналия във водите на Атлантическия океан батискаф "Титан". Анализът им показа, че всички пътници на дълбоководния плавателен съд са загинали.

На 19 юни американската компания "ОушънГейт Експедишънс" съобщи, че е загубила връзка с "Титан", предназначен да превозва туристи до мястото на корабокрушението на "Титаник". Според североизточното подразделение на  бреговата охрана на САЩ комуникацията с батискафа прекъсва приблизително 1 час и 45 минути след гмуркането на 18 юни.

На борда на "Титан" са се намирали петима души - президентът и основател на "ОушънГейт Експедишънс" Стоктън Ръш, френският акванавт Пол-Анри Наржоле, британският милиардер Хеймиш Хардинг - собственик на компанията за продажба и експлоатация на самолети "Екшън Ейвиейшън", пакистанският бизнесмен Шахзада Дауд, който живее във Великобритания, и неговият син Сюлейман, студент в университета "Стратклайд" в Глазгоу.

Джеймс Камерън изрази скръбта си от загубата на френския изследовател Пол-Анри Наржоле, който е сред петте жертви на трагичния инцидент. Режисьорът казва, че е познавал Наржоле, наричан "Г-н Титаник" от 25 години, заради многобройните му гмуркания на мястото. 

"За мен е почти невъзможно да приема, че той е загинал трагично по този начин", споделя Джеймс Камерън.

"Титаник" тръгва на първото си и последно пътуване от Саутхемптън, Англия, на 10 април 1912 г. В нощта на 14 срещу 15 април презокеанският лайнер се сблъсква с айсберг във водите на Северния Атлантик и 2 часа и 40 минути по-късно потъва. В катастрофата загиват около 1500 души. 712 пътници и членове на екипажа успяват да се спасят.

Едноименният касоразбивач "Титаник" на Джеймс Камерън от 1997 г. спечели 11 награди "Оскар".  Докато работи над филма, режисьорът прави 12 гмуркания до останките на лайнера с руските батискафи "Мир-1" и "Мир-2".