Търсенето на подводницата, изчезнала по време на експедиция за разглеждане на останките на кораба "Титаник", достига (а според някои оценки може би вече е достигнало) днес критичния 96-часов праг на снабдяване с кислород, когато се очаква въздухът на петимата души на борда да свърши, информира Асошиейтед прес.

Батискафът "Титан", проектиран да има запас от въздух за около четири дни, е спуснат в северната част на Атлантическия океан рано в неделя. 

Специалисти подчертаха, че това не е точно изчисление и срокът може да бъде удължен, ако хората на борда са предприели мерки, за да запазят кислорода възможно по-дълго. 

Какво представлява капсулата "Титан" - разказва "Дойче веле"

"Истинска трагедия"

Океанологът Том Детуайлър казва пред CNN, че дори капсулата да бъде открита в оставащите часове до изчерпването на запасите от кислород, на такава дълбочина не е възможно вътре да се подаде пресен кислород. Единственото спасение би било капсулата да бъде извлечена на повърхността и да се разбие люкът, но това ще отнеме часове, казва експертът.

"Аз самият съм се потапял с тази капсула и познавам двама души, които в момента са на борда ѝ", разказва пред германската обществена медия АРД германският предприемач Артур Лойбл.

"Напрегнат съм, боли ме, мъчно ми е. Мислено съм с тези хора и техните семейства. Там долу със сигурност се разиграва истинска трагедия. Ужасно е да прекараш толкова много време в капсулата", добавя Лойбл.

Предприемачът описва потискащата ситуация в подводницата така: петимата пътници седят плътно притиснати един до друг на пода, като не могат нито да се изправят, нито дори да коленичат. Поради теснотията краката им са направо преплетени, вътре е тъмно, а обстановката изобщо не е подходяща за хора с клаустрофобия. На борда няма тоалетна, а в капсулата цари студ - около 4 градуса по Целзий. Люкът има диаметър само 40 сантиметра и според непотвърдени информации, които Лойбл е получил от САЩ, това прозорче е предвидено да издържа на водното налягане само до 1300 метра дълбочина.

"Просто не искам да си представям какво е в капсулата", казва Лойбл.

Според Лойбл причина за злополуката са проблеми с електричеството и акумулаторите. Той разказва как през 2021 година при спускането във водата част от стабилизаторите на капсулата се прекършили, поради което трябвало да върнат "Титан" на борда на кораба и да поправят счупеното.

"Трябва да си чисто луд"

"Мисля, че всичко е въпрос на пари. Аз си платих през 2017 година, когато гмуркането струваше 110 000 долара. Днес цената вече възлиза на 250 000 долара. Сигурността на борда е само въпрос на пари. (…) Навремето ни продаваха това пътешествие като съвсем сигурно, но трябваше да подпишем документи, според които всичко това може да завърши със смърт - като при операция. Ние трябваше да освободим организаторите от отговорност. Като се замисля сега - това е било безпаметна авантюра. (…) За да го направиш, трябва да си съвсем луд. Да си авантюрист, но в добавка и чисто луд", казва Артур Лойбл.

Търсенето продължава

Още кораби и други плавателни съдове са изпратени на мястото, където подводницата изчезнала, а бреговата охрана на САЩ каза днес, че подводен робот, спуснат от канадски кораб, е стигнал океанското дъно и е започнал да издирва "Титан", информира БТА.

Американските ласти се надяват, че подводни звуци, които бяха чути, може да помогнат за ограничаване на площта на издирването, чийто обхват е два пъти по-голям от тази на щата Кънектикът и във води с дълбочина 4 километра.

Френски кораб с робот за дълбоководно гмуркане е достигнал зоната за търсене на подводницата, съобщи днес френският институт за морски изследвания "Ифремер", цитиран от Ройтерс.

Изследователският кораб "Атланте" първо използва ехо-звук, за да направи точна карта на морското дъно, за да може търсенето на робота да бъде по-целенасочено, заяви институтът.

Великобритания включи специалист по подводници в екипа, който издирва "Титан", съобщи днес говорителят на министър-председателя Риши Сунак.

Той каза още пред репортери, че самолет е доставил специализирана техника от Обединеното кралство, за да подпомогне търсенето.

В неделя следобед бе съобщено, че "Титан" е изгубил курса си на около 700 километра южно от Сейнт Джонс, в канадската провинция Нюфаундленд, докато е бил на път към мястото, където преди повече от век е потънал емблематичният океански лайнер.

Компанията за подводни проучвания "Оушънгейт експедишънс", която организира спусканета на подводвицата, от 2021 г. изследва останките от "Титаник" и подводната екосистема около него.