Пропаганда е имало, има и ще има. Не само защото тя трябва на управляващите да упражняват власт и контрол. А главно защото милиарди управлявани са жадни за нея. Без пропаганда индивидите са объркани и сами. От тях не става маса - техния източник на стабилност и увереност. И няма по-големи пропагандисти от борците против пропагандата.

Можем да опишем целия български преход като едно голямо упражнение по пропаганда, което продължава и днес. Какви са неговите форми и похвати? Тези, може би непълни, наблюдения са резултат от 40 години стаж на автора като журналист.

Вкисни ги. Всеки ден им обяснявай колко ужасно е миналото, колко отвратително е настоящето и колко плашещо е бъдещето. Това ще ги накара да търсят изход и тогава стават като пластилин в ръцете ти. Има и друг вариант (често използван у нас) - колко славно и хубаво е било миналото, колко лошо е настоящето и колко страшно е бъдещето. Увереният в себе си оптимист е неуправляем. Трябват ти уплашени и тревожни песимисти. Затова...

Уплаши ги. Поддържай тревожност. Медиите служат за това. Внушавай им, че апокалпсисът е зад ъгъла - икономически, природен, демографски, военен. Накарай ги да търсят спасител.

Обяснявай. Животът на повечето от тях е тежък, понякога дори - непоносим. За да продължават да го живеят мирно, е необходимо масово приемливо обяснение на тежестите, несгодите, несправедливостите. Това е сърцевината на пропагандата. Тя облича абсурда в разум. 

Дай им отдушник. От лошото трябва да има почивка. Иначе ще претръпнат и ще престане да им действа. Правѝ разлика между отдушник (глътка въздух) и изход (спасение). Създай им забавления - чалга, шоу, футбол, риалити - и идоли, с които те са свързани. Контролирай идолите. Те могат да се самозабравят и да се обърнат срещу тебе. А могат и да ти бъдат полезни един ден - дори извън своето основно амплоа. 

Посочѝ им враг. Без проблем и враг, който го причинява, не става никаква пропаганда. Не се получава мобилизация. Усилията са безсмислени, ако няма срещу кого да бъдат. Врагът - вътрешен и външен - е маята на пропагандата.

Не им давай време да мислят. Засипвай ги с информация, най-вече - с лоши новини, обърквай ги. Карай ги да търсят обяснение и оправдание. Най-вече - да търсят виновни. (Виж горе за врага).

Кажѝ им каквото искат. Те всъщност не искат да мислят. Мисленето е трудно, а огромното мнозинство от тях не иска да му бъде трудно. Те искат да им бъде ясно и лесно. Те не искат истината. Искат тя да бъде на тяхна страна. Затова им казвай това, което искат да чуят.

Хората не могат без митове - героично минало, турско робство, земен рай, пословично трудолюбие, освобождение, народна мъдрост, гостоприемство. Ако спешно ти трябва враг, намери някой, който посяга на тези светини.

Не ги оставяй сами. Пропагандата не е пропаганда, ако не обхваща цялото им съществуване, дори най-интимните му моменти. Тя е и в телевизора, и в пастата за зъби, и в хола, и в леглото - и в политическите речи, и в престижните символи, и в потреблението, и в ролевите модели.

Дръж ги зависими. Пропагандата не е само медии, митинги, речи, плакати. Тя е в цялата жизнена среда. Ако улицата им е лоша, не бързай да я поправяш. Ако заплатата им е ниска, не бързай да я повишаваш. Ако цените са им високи, вдигни ги още. Давай им доброто на час по лъжичка и така, че никога да не забравят на кого го дължат, колко трудно са го получили и колко лесно могат да го загубят. Щастието им може да стане пагубно за тебе, ако не е ипотекирано. Енергетиката е ключова. Дръж здраво крана за топлото и студеното и им правѝ топло-студено, топло-студено. Ще видиш резултата в урните (машините). Т.нар. народ има две качества - късопаметност и неблагодарност. И помнѝ слабите му места - децата, парите, собствеността.

Страхувай ги. Пропаганда без репресия не хваща дикиш. За целта има органи на легитимното насилие  - полиция, служби, правосъдие.

Говорѝ на всички, все едно че говориш на един. Масата се състои от индивиди. Индивидът се чувства голям само като част от масата. Тя е неговото спасение, но и неговата клетка.

Карай ги да те опровергават. Така: (а) те, щат-не щат, ще повтарят твоите тези; (б) ще тичат след тебе, докато ти редиш дневния им ред.

Разлай кучетата. Това е класически метод да промениш дневния ред. Направѝ скандал. Измисли идиотски сюжет (например най-високият пилон). Докато се занимават с него, можеш да свършиш много неща. Добрите скандали имат три съставки: секс, парѝ и власт. Всички ги искат, но малцина имат и от трите едновременно и по много.

Не лъжѝ. Така е правил Гьобелс. Казвай само толкова истина, колкото ти трябва.

Не си слагай "перде на очите". Така е правил бай Ганьо. Пердето е за очите на публиката (виж "Разлай кучетата" и "Дай им отдушник").

И помни: Медиите са свободни, но сиренето е с парѝ.