Воден от желанието си един ден да седне в пилотската кабина, през 2006 г. Сергей Петров записва „Авиационно инженерство“ в Техническия университет – София. През следващите години обаче ентусиазмът му за кариера в авиацията отслабва и след дипломирането си през 2011 г. той поема в различна посока.

Включва се в програмата Space Challenges („Космически предизвикателства“) на Райчо Райчев, който по-късно ще основе компанията за наносателити EnduroSat. Срещите с хора от фронтовата линия на иновациите го вдъхновяват да търси възможности за обучение зад граница. Кандидатства в програма на образователната институция Singularity University.

„От известно време исках да стана пчелар, но повечето информация, която четях, не беше свързана с това как да станеш пчелар, а с това как пчелите умират. С "инженерната шапка" на главата си казах: „Възможно ли е да можем да изпратим човек на Луната, а да не можем да се погрижим за насекоми в кутия, от които зависи храната ни?“, разказва Сергей пред Клуб Z.

С проекта за умен кошер, с който кандидатства, Сергей печели стипендия и през 2013 г. се обучава в Singularity University в изследователския център на НАСА в Калифорния. След престоя си там се връща в България и се съсредоточава върху доразвиването на проекта си за умен кошер. По-късно основава компанията Bee Smart Technologies, която днес стои зад технологичния бранд Pollenity и платформата за продажба на мед от български пчелари „Истински мед“

От прототип към продукт

„Създадохме Bee Smart Technologies през 2015 г., спомня си Сергей. - Целта беше да съберем финансиране за разработването на по-добър прототип на това, което вече имахме. След като тествахме протитипите с пчелари и разбрахме какво им трябва, започнахме да мислим как да създадем продукт. Прототипът струва скъпо, не работи добре спрямо изискванията на клиента и за да се превърне в продукт, трябва да свършиш доста повече работа, включително да го сертифицираш.“

Подобно на редица стартиращи компании по света, Bee Smart Technologies потегля с подкрепата на т.нар. бизнес ангели – частни инвеститори, подкрепящи предприемачи с находчиви идеи. През 2016 и 2017 г. фирмата привлича инвестиции и от местния фонд за рисков капитал NEVEQ. С помощта на тези финансови инжекции се стига до създаването на Beebot – вътрекошерно устройство, което следи ключови показатели за пчелната колония и информира пчеларя за настъпили промени в кошера.

„Температурата и влажността са изключително важни за благосъстоянието на една пчелна колония, защото влияят пряко на тяхното здраве и производителност. Направихме и микрофон, който слуша пчелите и според честота, на която жужат, определя в какво състояние се намират те. Пчелната колония е организъм, който реагира с различна честота на жужене при различни условия – болест, натравяне, нападение от друг вид. Имат различна честота на жужене и в различните етапи на развитие на семейството. Разбирайки на какво отговаря определена честота, ние пишем речника за комуникация между човека и пчелата“, обяснява създателят на Pollenity, който от няколко години е и пчелар. 

Науката в полза на пчелите и пчеларите

Beebot дава възможност на пчеларите да следят състоянието на пчелите в реално време и да предприемат нужните мерки при изменения, за да се погрижат за здравето им, от което зависи и количеството мед, което те произвеждат. Например през зимата пчеларите могат да разберат кога пчелите са гладни, което по думите на Сергей е много важно, тъй като пчелите обикновено не умират от студ, а от глад. През по-топлите месеци пък Beebot може да е от помощ на пчеларите във връзка с т.нар. роене, когато пчелите бягат от кошера – пчеларите могат да се подготвят за това събитие, като прекратят процеса или създадат условия за производство на нови пчелни колонии от настоящата.

Вътрешнокошерното устройство се продава в пакет с програма за обработка, визуализация и съхраняване на данните от кошера. Те подсказват на пчеларите какво могат да очакват в близко бъдеще според промените в състоянието на пчелите в миналото.

От 2019 г. Pollenity работи по научноизследователски проект съвместно с университети от Австрия, Германия, Швейцария, Белгия и Латвия в рамките на програма „Хоризонт 2020“ на Европейския съюз (ЕС). Като част от проекта Hivopolis българската компания е начело на прототипирането на „кошера на бъдещето“ и интеграцията на отделните системи в него. Една интересна разработка, по която работи екипът, е „входен модул“, който брои пчелите и техните полети и разпознава какво влиза и излиза от кошера чрез сензори.

Схематично представяне на „кошера на бъдещето“ на Hivopolis.

По-сладък живот и за пчеларите, и за потребителите

Във времето Сергей и колегите му осъзнават, че могат да подпомагат пчеларите както с иновативни технологии, така и чрез предоставянето на условия за продажбата на тяхната продукция на справедлива цена.

„Истински мед“ е онлайн магазин за мед с добавена стойност от това, че ние гарантираме качеството на продукцията. Преди да купим продукт от пчелар, въпреки че му вярваме и работим добре с него, ние тестваме меда, после го опаковаме във фабрика, сертифицирана за работа с биомед, и го доставяме. Хората откликнаха на този метод на купуване на храна изобщо. Пандемията беше една от причините хората да се замислят какво слагат на масата си и най-вече откъде идва то. Ние им предложихме програма, при която те могат да посетят пчеларя и да видят пчелите, той им разказва за важността на пчелите и т.н. В същото време смятаме, че пчеларите трябва да бъдат справедливо заплатени за меда, който предлагат. Затова се опитваме да им даваме колкото може повече пари. Разбира се, при всеки е различно, зависи и от броя на кошерите. Трябва да извадим пчеларите от сивия сектор. Много е важно всичко да се случва законно, честно и прозрачно, защото само така се гради устойчива индустрия“, подчертава Сергей, който вярва, че България разполага с перфектни природни дадености за пчеларство. 

Всички пчелари, които пласират продукцията си през платформата, ползват технологията на Pollenity. Сергей и колегите му са избрали бизнес модел, при който потребителите могат да подкрепят пчеларите чрез купуването на мед, както и чрез програмата „Осинови кошер“, насочена към две групи клиенти: индивидуални и корпоративни

„С част от парите, които дават за меда, клиентите купуват и технология за пчеларя. Това намалява нашия марж на печалба, но ние искаме да направим така, че да сложим мед на масата на всяко българско семейство“, обяснява Сергей и допълва, че като потребители трябва да си даваме сметка, че е нормално истинският мед да струва повече от онзи, често внасян от страни като Китай, в който се съдържат добавки като захарен сироп.

Към днешна дата от „Истински мед“ са подкрепили 25 пчелари и могат да се похвалят с 2000 осиновени кошера, 50 корпоративни клиенти, сред които Mastercard, Progress, Telus и др., и над 250 посетители на кошерите. През 2021 г. през сайта са продадени над 35 тона мед.

Емил Пътов и съпругата му Богомила са сред пчеларите, които си партнират с „Истински мед“. Работят с платформата от 2019 г., като днес отглеждат 160 кошера в град Тръстеник (Област Плевен). 

„Хубавото при [„Истински мед“] е, че като извадим определено количество мед, чуваме се с тях и те ми казват: „Колкото можеш – 500 килограма, 1 тон, изпращаш“. И до 2-3 седмици изпращат парите, което за нас е голям плюс. Защото как се практикува обикновено при пчеларите? Вадиш си меда цяло лято и след септември почват да звънят търговците – дотогава трябва да стискаш и да си правиш тънки сметки“, казва Емил и добавя, че колкото повече пчелари се регистрират според съществуващата законодателна уредба и колкото по-видими са техните продукти на пазара, толкова по-добре ще бъде за всички българи.

Сергей и екипът му полагат усилия за справянето и с още един проблем: намаляващия брой на пчеларите в България. Преди броени дни „Истински мед“, в партньорство с „Kaufland България“ и The World Bee Project, стартира Пчеларски университет – хибриден курс по пчеларство с онлайн лекции и срещи и практически занятия на пчелин. Чрез програмата участниците ще могат да преценят дали пчеларството е подходящ занаят за тях и ще получат основните знания и умения, от които се нуждаят за изграждането на собствен бизнес. 

Сергей заедно със своите колеги.

Седем години, след като създава своя технологично-пчеларски бизнес, Сергей черпи най-голямо удовлетворение от положителната обратна връзка на клиентите. Той признава, че някои клиенти се отказват да подновят абонамента си за мед, но не защото не са доволни, а по коренно различна причина.

„Има хора, които си правят абонамент, получават по три буркана мед на месец за 12 месеца и когато ние ги питаме дали искат да подновят абонамента си, те казват: „Да, ще подновя скоро, но все още не мога да изям този мед“. Дадохме си сметка, че трябва да предложим и други начини на хората да помагат на пчелите. Затова пуснахме и други продукти, свързани с пчели – например собствен бленд чай, който съдържа само растения, които са полезни за пчелите. Всъщност, ако прочетеш за този чай и си кажеш: „А, бе, това наистина ли го ползват пчелите“, за нас това е голямата печалба, защото някой вече се е поинтересувал и иска да знае как работи цялата тази система.“

---

Този материал е създаден по проекта „Малък бизнес, голям успех“ на Клуб Z. Ако имате интересни идеи за предприемчиви собственици, развиващи малък и среден бизнес у нас, можете да ни ги изпратите на имейл clubz@clubz.bg (в Subject/Тема напишете „Малък бизнес, голям успех“).