Производители, вносители и търговци предупреждават, че и цените на алкохола тръгват нагоре след поскъпването на храните. Това следва от значителното повишаване на разходите за транспорт, енергия, суровини, затрудненията на заведенията, проблемите с работната ръка зад граница и пр.

Първият удар от повишаващите се разходи за бранша потребителите усетиха още в началото на годината. Още в първите дни на януари цените на рафта на най-масовите вина и спиртни напитки тръгнаха нагоре със средно 10 %, сочи проучване на Нова тв. Очакванията са обаче алкохолът да продължава да поскъпва заради все по-големите разходи за производство, логистика и продажба. Според сметките на бранша през последната година рязко нагоре са тръгнали цените на основните суровини като: стъклени бутилки, тапи, етикети, картонени опаковки, алуминиеви кенчета, както и разходите за логистика и транспорт.

Пред телевизията един редови клиент - Здравко Рачев, разказва, че средният клас червено вино от м.г. от около 11 лв. в момента цената му е над 13 лв., уискито – от 17 лв за 700 г, в момента е 23-24 лв. бутилката.

Търговците отчитат, че от началото на 2022 г. цените на рафта при алкохола вървят плавно нагоре, повече – при вината, по-малко при спиртните напитки.

Медията установява, че по самата верига (от лозята – през избите – до рафта в магазина и до бара в питейните заведения) всичко зависи от енергия – като започнем от производството, през бутилирането, след - логистика.

"След което се стига на рафта - за магазина, а заведението има охладители, които са пак на ток”, коментира Йордан Чорбаджийски  от Национална лозаро-винарска камара.

Дава се за пример изба в петричкото с. Капатово, където всеки ръст в цените на горивата, тока и природния газ бързо се усеща.

“Ние използваме хладилна централа, за да контролираме температура на ферментация и тя работи на пълна мощност. Имаме преса за мачкане на грозде, имаме помпи, машини за ронене, за мелене на грозде – всичко това всеки ден работи поне по 6-8 часа, а хладилната централа – 24/7 – тогава бележим пикови консумация на ел. енергия”, каза Кирил Иванов, технолог във винарската изба.

Така и с всеки следващ месец сметката за ток на избата расте. От бранша изчисляват, че разходите за енергия за отделните производители на вино са нараснали между 3 и 4 пъти. 

„За производството на вина самото изваряване на продуктите ползва много енергия. Отделно бутилирането също използваме ел. енергия, така че целият процес е свързан с енергоносителите. Ако едно дружество е плащало 30-36 хил. за ел. енергия – в момента сметката е 100-120 до 150 хил. лв. за ел. енергия”, добавя Чорбаджийски.

Резкия скок на разходите за ток коментират и в масивите край тракийската низина.

„Всяка изба в края на януари - началото на февруари стартира бутилирането на белите вина от предишна реколта – т.е. ние сега ще стартираме бутилирането на бели вина и розета от реколта 2021, които сме брали миналата година лятото и есента. Това означава, че ни трябва голямо количество ток, който да задвижи нашата бутилираща линия. Все пак се налага едни огромни помпи да изтеглят десетки хиляди литри от един в друг съд – тези помпи работят с електричество. Филтрирането, бутилирането на виното. Всичко това работи с електричество. Няма друг начин – ток, ток, ток”, добавя производителят Злати Златев.

Заедно с по-високите сметки за ток, нагоре вървят и цените на консумативите, които се използват в производството.

„Бутилките поскъпнаха, кашоните поскъпнаха, тапите поскъпнаха , етикетите поскъпнаха – абсолютно всичко поскъпна. Всичко е свързано с енергоносителите. И има производители на суровини, които си вдигат цените от днес за утре. Всички консумативи са поскъпнали с между 15 и 30 %”, коментира отново Йордан Чорбаджийски.

„Стъклото е доста енергоемкък материал за производство и с увеличаването на цените на електроенергията съответно и там бележим известни повишавания. Друг материал, който използваме са алуминиеви капачки – партньорите ни казват, че има недостиг на алуминий в световен мащаб. Това наложи и новите цени”, добавя Кирил Иванов.

Затова цените на виното ще продължат да растат и през тази година, прогнозират производителите.

„Такива са прогнозите и очакваната, че минимум ще има 20 % ръст спрямо миналогодишните цени. Тава са цени от склад на производителя. Това, което ще виждаме т.г. е леко повишаване на цените, което ще се случи март-април-май най-късно и се надявам след това да ги задържим цените, да се нормализира пазарът, вече да се стабилизират цените и на енергоносителите”, допълни Чорбаджийски.

А при вносителите на дестилирани напитки?

„Завишението е някъде около 3 пъти по нашите сметки. Примерно едно производство от сметки за ел. енергия от 14-15 хил. лв. на месец станаха в последния месец около 42-43 хил. лв. Над 3 пъти, което естествено оказва своето влияние”, коментира Стамат Барантиев, производител и търговец на алкохол.

Затова и всеки етап в производството на ракия, водка или уиски например става все по-скъп. Производството на спиртни напитки се оскъпява и заради затруднените доставки. Което води дори до недостиг на определени видове твърд алкохол.

„Във веригата на доставки се забелязва изключително силен дисбаланс. Икономиките се върнаха към по-засилен оперативен режим, което доведе до липса на транспортни средства, контейнери, липса на производство даже. Имаме забавени доставки, поскъпнали доставки по време на алкохол. За голямо съжаление има и вероятност някой да остане без алкохол”, предупреди търговецът Ралица Скорчева.

Всичко това тласка цената на спиртните напитки нагоре. 

 „Всички ние намаляваме процента на печалбата. Ако до този момент сме печелили 40 ст. от бутилка, към момента ние печелим 32 ст. Правим спестявания от социални кампании, маркетинг инициативи”, добавя още тя.

От тук нататък ефектът от шоковото поскъпване на разходите ще се усети и от потребителите, категорични са от бранша. Някои от производителите дори вече вдигнаха цените на някои от най-масовите високоградусови напитки.

„Всички потребители могат да видят, че на рафтовете в магазините алкохолните продукти са с леко увеличение на цените. В проценти това са между 5 и 15 %. През 2022 г. очакваме да продължи процесът на поскъпване на себестойността на алкохолните продукти. Максимум 15 % ще е ръстът, който очакваме да поскъпнат алкохолните напитки за крайния потребител в магазините. Алкохолната индустрия не може да увеличава цените към потребителите с темповете, с които се повишава себестойността на спиртните напитки, защото това ще доведе до намалено потребление и огромна опасност – сив сектор и нерегламентирани продукти”, каза още Скорчева.

Още по-сериозно се очаква да е поскъпването на бара в дискотеките и ресторантите, където сметките за ток са още по-големи.