Основните цени на суровия петрол по световните борси вървят нагоре, а с тях - и цените на бензиноколонките у нас и Европа. Само за година бензинът и дизелът са скочили с над 30%, същото важи за пропан-бутана и метана. Намаления - не се очакват скоро. 

Това е есенцията от обобщението и прогнозите, които направи тази сутрин пред бТВ Андрей Делчев от Българската петролна и газова асоциация. 

"Тенденцията е към увеличаване на горивата, въпреки че през последната седмица на практика няма никаква промяна. Това спокойствие обаче е измамно", категоричен е той. 

Погледнати в конкретиката, числата показват нагледно повишението - бензин А95 е качил своята стойност за крайните клиенти с цели 60 стотинки за 12 месеца и в момента се търгува на над 2,40 лв. за литър при едва 1,84 лв. преди година. 

Още по-високо е увеличението при дизела, който в момента се продава по бензиностанциите на почти 2,50 лв. за литър, докато през януари на 2021 г. тази цена е била под 1,85 лв. Процентно това е увеличение от около 35%. 

Рязък е скокът и при пропан-бутана, който от едва 90 стотинки, днес се продава на 1,40 за литър. Очаквано - най-тежко е положението за автомобилите, които се движат на метан, който вече е закотвен на няколко стотинки под 3-те лева и се очаква, че скоро ще ги прескочи и то трайно. Това е сериозен проблем за автомобилните превозвачи, които се движат основно на този тип гориво. 

"Силно се надявам, че няма да стигнем до психологическата бариера от 3 лв. за литър бензин и дизел", заяви днес Делчев, но подчерта, че това не е невъзможна хипотеза. 

По думите му, потреблението на течни горива в момента е същото като в предкризисните времена от 2019 г. В същото време производството изостава с много, което е логична причина за флуктуациите нагоре на цените. 

"Рафинериите забавиха увеличението на продукцията си. ОПЕК взе решение за увеличаване със сравнително малки количества - 400 000 барела на ден. Те не покриват рязко нарасналото търсене, тъй като "Омикрон" не ограничава бизнеса", подчерта Делчев. 

Добрата новина - в България няма как да се стигне до опашки за зареждане на автомобилите, защото страната ни внася необходимите количества, независимо от цените.