До края на годината горивата може да поскъпнат с още 7-8 стотинки. 

Зелената сделка пък ще ги оскъпи с цели 1,10-1,20 лева през 2023 г.

Това прогнозира Светослав Бенчев от Българската петролна и газова асоциация (БПГА) пред БНТ.

В рамките на една година поскъпването е 27-28% за бензина и дизела. Нормално е, тъй като цената на суровия петрол за същия период се е увеличила със 100% - до над 80 долара за барел при 40 към миналия октомври, посочи Бенчев. И допълни, че горивата ще продължат да поскъпват, тъй като продължавт да поскъпват и цените на суровия петрол на международните пазари.

"До края на годината може би ще има поскъпване с около 7-8 ст., ако цените на петрола продължат да растат с такива трендове и не надхвърлят 90 долара за барел", посочи Бенчев.

Поевтиняване не се предвижда. По думите на Бенчев "няма какво да тръгне надолу". "Около 60% от касовата бележка са данъци и акцизи. Останалите отиват за производство, суровина, дистрибуция, логистика - това е истинската ситуация"". Той предвижда стойности от 100 долара за барел в средата на следващата година.

Компонентата биосъствка към конвенционалните горива не може да бъде извадена този път, както държавата направи преди години, въвеждайки мораториум, за да свали високите цени, тъй като България има задължения към ЕС. Противното би означавало санкции.

"В момента няма никакъв друг фактор освен цената на суровината. Данъци, акцизи и всичко останало е на нивата от миналата година. Пазарни са принципите", повтори предствителят на асоциацията.

От БПГА обаче предупреждават: 2023 г. ще има 1,10 - 1,20 лева увеличение на цените на всички видове горива. Най-драстично ще е поскъпването на пропан бутана, защото ако сега акцизът е 18 ст. на литър, това, което предвижда зелената сделка е 40 ст. само увеличение на акциза, плюс още една компонента - 80 ст., което ще е за CO2 емисията.

"Пропан-бутанът ще се превърне в луксозно гориво. Всички конвенционални горива ще се превърнат в луксозни горива", посочи Бенчев.

Това освен, че ще се оскъпи всичко - производство и логистика, а оттам и стоки - ще се ограничи и мобилността на хората - нещо, което се забелязва още сега с високите цени на горивата.

"Петролната асоциация не е против Зелената сделка, а е за плавен преход към нещо социално и обществено приемливо", заяви Бенчев.

Най-важната мярка е да не се прилага т.нар. въглеродна компонента в акциза или в данъчното облагане, смятат от БПГА.

"Държавата ни е с най-малко емисии съгласно Парижкото споразумение. Нека това да не се прилага за нас за определено време и нека увеличаването на акциза да бъде стъпаловидно. 

Аз мисля, че българската дипломация може да постигне това. С малки стъпки през годините, за да не усетят хората толкова брутално и зловещо покачването на акциза", посочи Бенчев.