Изграждането на тунел през Креснеското дефиле е най-целесъобразният и екологичен вариант за трасе на АМ "Струма" в района.

Това заяви в ефира на БНТ вицепремиерът и министър на околната среда и водите Борислав Сандов.

По думите му "там никога няма да бъде голяма магистрала, а по-скоро скоростна отсечка". Припомни, че за трасето винаги са били разглеждани три варианта - тунел, път по склоновете на Пирин планина и през дефилето.

Както е изестно, министърът на околната среда и водите отдавна, още преди да е в това си качество, се противопоставя на идеята скоростният път да минава през самото дефиле, защото това е в нарушение на екологичното законодателство у нас и на Бернската конвенция. И днес затвърди отново мнението си.

"Поради факта, че българското правителство дълго време не желаеше да се съобрази с тези условия, нямаше и зелена светлина от Европейската комисия и финансиране за подобно нещо", посочи той и припомни идеята на кабинета "Борисов", нереализирана, да се заделят 800 милиона лева национално финансиране, за да се построи все пак пътят през дефилето. Според Сандов това няма как да спре наказателните процедури на ЕК срещу България.

Така остават два варианта - пътната отсечката да минава през обходно трасе или през тунел. Изграждането на обходно трасе би било по-евтино, но би генерирало много повече въглеродни емисии, затова според Сандов, най-добрият вариант е изграждането на тунел, смята той, като допреди няколко дни настояваше за варианта обходен път по склоновете на Пирин.

Трасето на магистралата обаче породи задочни търкания между Сандов и колегата му вицеремиер и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов. Повод стана тв участие на екоминистъра от миналата седмица, в което той поиска проектът за продължението на магистрала "Струма" да излезе от Кресненското дефиле. В свое тв участие пък Караджов заяви, че двамата не трябва да си говорят през медиите. "Предлагам да не си говорим през медиите. Ако може за мостове, тунели, пътища, да остави тази чест на мен", посочи той. По думите на Караджов, ако МРРБ се съобрази с всичко, което МОСВ иска, то две-три години ще отнеме само изграждането на съоръжения около съществуващия в момента път, за да се подсигури преминаването на различни видове животни под пътя - "защото докато строим трасето някъде, от къде ще минава този трафик - пак през дефилето". "Един вид аз трябва две години, или три години само да строя помощни тунелчета, за да минават смокове, катерички, костенурки", заяви Караджов.

Днес обаче Сандов обяви, че вече двамата вече са започнали разговори, като в т.ч. имат среща и днес. Екоминистърът е разговарял вече и в колегата си от финансите Асен Василев. Предстоял му разговор и с премиера Кирил Петков. А по повод казаното от Караджов заяви, че не се налагало да се строят проходи за животните, имало и други начини да се запазят местообитанията.

Иначе, според вицепремиерът по екологията е напълно постижимо АМ "Струма" да бъде завършена с европейски средства в рамките на пълен четиригодишен мандат на това правителство. Въпреки че вариантът тунел ще оскъпи проекта. 

Министърът на околната среда и водите сигнализира за натиск и грубо отношение от страна на инвеститор към регионалната инспекция по околната среда и водите в Кърджали.

Става въпрос за "Горубсо-Кърджали", чийто представител е заявил на заседание на инспекцията, че компанията ще осъществи своето инвестиционно намерение за добив на злато в региона без значение дали държавата ще разреши това или не. Сандов подкрепи думите си с аудиозапис от заседанието на инспекцията. Според вицепремиера подобно поведение е недопустимо.

Предстои драстично повишение на глобите за използването на незаконни сметища. Търси се решение и на въпроса с изграждането на завод с инсинератор за отпадъците на София. Според Борислав Сандов мястото на подобен завод не е на територията на столицата.

МОСВ ще търси начин да разшири и мониторинга за замърсяване на въздуха. Идеята е с европейски средства да се закупят и монтират още устройства, които да бъдат разположени в градове извън обхвата на наблюдението.

Сандов коментира още, че трябва да се вземат спешни мерки по укрепването на язовир "Огоста" над Монтана. При стената на язовира има карстови каверни, които не са запълнени при изграждането му и причиняват постепенно и леко подкопаване на стената. За да се реши проблемът, каверните трябва да бъдат запълнени и да бъде изградена инжекционна завеса. Язовирът не представлява непосредствена опасност за жителите на Монтана, но ако не се вземат мерки до няколко години може да стане проблем, успокои министърът.

Той даде и заявка, че ще търси начин и за повишаване на заплатите във ведомствата под управлението на МОСВ. По думите му много служители със заплати под 1000 лева опазват националните ни паркове от бракониери, а с повишението на минималната работна заплата хигиенист в МОСВ ще се окаже с по-високо възнаграждение от планински рейнджър, което не е справедливо, изтъкна министърът.