Дания смята, че трябва да води света в спасяването на климата. Министър-председателката Мете Фредериксен обяви, че страната си поставя цел по-далечна от четиригодишния мандат на лявото ѝ правителство - вътрешни полети без минерални горива най-късно през 2030 г.

Това значи, че вместо с керосин, както сега, самолетите трябва да се движат с водород. Има неизвестни - дали технологията ще бъде достатъчно евтина за масово търговско приложение.

"Да пътуваш значи да живееш и следователно - ние летим", каза Фредериксен в новогодишното си обръщение към нацията, обявявайки плана си, цитиран от Би Би Си. "Когато други държави в света са твърде бавни, Дания трябва да поеме водачеството и да вдигне летвата още повече".

Датската министър-пресдедателка Мете Фредериксен. Снимка АП/БТА

 

Европейският производител на самолети "Еърбъс" казва, че самолети на водород може да има през 2035 г. Фредериксен посочи, че постигането на "зелени" вътрешни полети няма да бъде лесно, но и че изследователите и фирмите вече работят над решения.

Дания си е поставила за цел да намали със 70 на сто въглеродните си емисии до 2030 г. в сравнение с нивата от 1990 г. Тази цел е с 15 процента по-висока от средната за Европейския съюз.

Швеция също обяви планове да направи вътрешните полети без изкопаеми горива до 2030 г. Тя се надява да направи и международните полети екологични до 2045 г.

По-рано тази година шведското правителство обяви планове да повиши летищни такси за високо замърсяващите самолети.

Франция забранява вътрешните полети, при които същото пътуване може да бъде извършено с влак за по-малко от два часа и половина.

Мерките могат да засегнат пътуванията между Париж и големите градове като Нант, Лион и Бордо.