Часове след като Комисията за защита на потребителите обяви заявената от българските оператори индексация на цените за незаконна, министърката на икономиката Корнелия Нинова даде заявка, че я забранява със заповед.

"Практиката е нелоялна, защото мобилните оператори възнамеряват да вдигнат два пъти цената. Те искат да го направят за 2020 г. и за 2021 г. накуп през януари или февруари, когато излезе индексът на НСИ и да се отрази във фактурите за февруари", заяви лидерката на БСП в оставка. "От днес ще има акт на органа, с който тази нелоялна търговска практика се забранява. Предупреждаваме операторите, че ако го направят ще наложим всички механизми и законови похвати, с които да не допуснем поскъпването."

Възможни са санкции от 1000 до 30 000 лв ., добави тя, а ако трябва, ще се търси подкрепа на министерската заповед със съдебна.

По-рано днес КЗП обяви, че повишението на абонаментните планове с 4-5% от операторите от следващата година, за да отчете инфлацията за 2020-а и 2021-ва е нелоялна търговска практика. Председателят на регулатора обаче призна, че оттам могат само да наложат глоба, не и да спрат ръста на цените.

"От представените пред КЗП документи става ясно, че намерението за индексацията е за тази и миналата година, а по закон това може да става само за предходната. Заявеното от мобилните оператори увеличение е около 5%, но то може да бъде направено по тази клауза единствено след официално обявения индекс на инфлацията за годината от НСИ, което ще стане през януари", обясни председателят на КЗП Димитър Маргаритов.

Според операторите индексацията е напълно в съответствие със закона и се прави по този начин, за да е максимално щадящо за техните потребители. Техните разходи по време на пандемията, особено тези за електричество, са се покачили главоломно.

"Във връзка със становището на вицепремиера и министър на икономиката и индустрията г-жа Корнелия Нинова и публикуваното съобщение на страницата на Комисията за защита на потребителите (КЗП), бихме искали да потвърдим, че  сме запознати с тях. Доколкото на този етап не сме получили заповед, издадена от КЗП за забрана на нелоялна търговска практика, свързана с планираната от нас индексация, планираме да изчакаме получаването й , съответно да се запознаем със съдържанието й,  след което ще оповестим последващите си стъпки”, коментираха от “Теленор”.

До този момент Теленор България не се е възползвала от правото да индексира цените, но нарастването на оперативните ни разходи в пъти, което отчитаме от старта на пандемията и особено през последните няколко месеца, наложи взимането на това нелеко решение, допълват от мобилния оператор.

А1 реагираха, че винаги са спазвали стриктно законите и регулациите, като са водили прозрачен диалог с институциите и държавните органи: Индексацията за текущата година с индекса за предходната се въвежда сега при наличието на безспорно правно основание. Единствено водени от потребителския интерес, взехме решение индексирането да бъде отразено в началото на 2022 г., когато се генерират фактурите за ползвани услуги за месец декември 2021 г. Тогава се очаква Националният статистически институт да публикува и средногодишния индекс на потребителските цени за 2021 г. Планираме двата индекса да се сумират и да се приложат наведнъж за бъдещи фактури, без да засягат вече издадени такива. В случай че Комисията за защита на потребителите настоява да приложим веднага индексацията за настоящата година и отделно в 2022 г. да индексираме с инфлацията за 2021 г., потребителите ще бъдат поставени в по-неизгодно положение и ще понесат по-високи цени.