"Мерцедес" разглежда варианта да отнесе драматичната развръзка за световната титла във Формула 1 в Спортния арбитражен съд (КАС) в Лозана, информират Би Би Си, "Дейли мейл" и други британски медии.

Вчера Макс Верстапен грабна първата си корона по незапомнен начин в последното състезание за Гран При на ОАЕ в Абу Даби. Нидерландецът изпревари Люис Хамилтън в последната обиколка. Пет тура преди това не се виждаше как британецът ще се размине с рекордната осма титла. Никола Латифи обаче се удари в оградата и на пистата излезе кола за сигурност, което преобърна всичко.

"Мерцедес" подаде две жалби - и двете отхвърлени, като малко след 21 часа наше време в "Ред Бул" окончателно се отдадоха на празненства.

Първата бе за това, че Макс е минавал пред Люис, докато на трасето имаше "сейфти кар", а това по принцип е забранено. Базираният във Великобритания германски тим няма претенции за този незачетен апел.

Малко по-сложно стоят нещата за втория, по който босът Тото Волф и екипът му разсъждават. 

Става дума за следното, обяснено най-просто. В момента, в който стана ясно, че ще има кола за сигурност, "Ред Бул" привика Верстапен в бокса и му постави меки гуми, с които той да има предимство при рестарт на надпреварата. "Мерцедес" не направи това с Хамилтън и на пилота бе обяснено, че има риск той да загуби позицията си спрямо опонента, а не се знаеше как ще приключи състезанието. Теоретично можеше да стане и зад автомобилла за сигурност.

Когато Верстапен се върна на пистата, между него и Хамилтън имаше пет болида на затворени с една обиколка пилоти. Първоначалното решение на състезателния директор Майкъл Маси бе нещата да останат така. Впоследствие той взе друго - на въпросните петима бе казано да изпреварят Люис Хамилтън и "сейфти кара". Това бе в услуга на Верстапен, залепил се зад детронирания първенец. 

Точно тук са претенциите на "Мерцедес" - защо само петима от изостаналите състезатели са пропуснати напред, а не всички? Журналистът Андрю Бенсън от Би Би Си цитира точки от правилника, в които се казва, че рейс контролът има право, ако прецени и е безопасно, да каже на затворените с обиколка на продължат напред. Но на всички, а не само определени. И когато всички минат пред лидера и колата за безопасност, тя се прибира в бокса в края на дадена обиколка и напреварата продължава.

ФИА отвърна снощи, че Майкъл Маси е имал право да вземе такова решение и го е направил.

Според "Дейли мейл" Тото Волф, който снощи отмени пресконференцията си, обмислял да се обърне към опитен спортен адвокат, представлявал в КАС "Манчестър Сити" и "Ливърпул". Тимът има 96 часа, за да реши дали да обжалва. "Мерцедес" потвърди лаконично, че разглежда тази опция.

"На първо място стигнахме до най-реалния резултат, Макс е световен шампион, коментира шефът на "Ред Бул" Кристиан Хорнер пред медиите в Абу Даби. - Ако погледнем към всичките 22 състезания ще видим, че той се представи по невероятен начин. Кара със страст и сърце и заслужи тази титла. А това, че Люис е най-успешният пилот в историята, прави триумфът му още по-ценен. 

Не искахме да свършваме пред стюардите. Имаше много дебати още преди състезанието. Но ние не отиваме на състезание с адвокати и така трябва да бъде. Срамно е всичко да свършва по този начин. В крайна сметка стюардите взеха правилните решения. Говорихме за призива на Ники Лауда (бивш директор в тима на "Мерцедес", бел. ред.) "Да ги оставим да карат" (Let them race, бел. ред.). Той е човекът, който натискаше за това. Винаги сме казвали, че не е хубаво състезание да завършва зад кола за сигурност.

Директорът беше поставен в трудни ситуации и този път взе точните решения. Протестите на "Мерцедес"? Изглеждат ми малко отчаяни. Те бяха страхотни съперници тази година, а Люис без съмнение е феноменален пилот. Няма да е изненада, ако "Мерцедес" обжалва в съда, но състезателният директор ясно каза позицията си. Правилото е много ясно написано."

Любопитно е, че седмица по-рано Хорнер твърдеше, че Майкъл Маси "не се справя със задълженията си" и че му липсва неговият предшественик Чарли Уайтинг.

Снощи на Хорнер е отказан достъп до зоната на "Мерцедес" в падока - той искал да стисне ръката на Тото Волф. Поне Люис Хамилтън поздрави и него, и Макс Верстапен.

А Хорнер обеща пред медиите, че Латифи, катастрофата на когото върна Верстапен в играта, ще получава безплатно и доживот от напитката на "Ред Бул".