Успокоенията от Брюксел, че карбамидът от потъващия край Камен бряг турски кораб „Вера Су“ не е опасен, може да се окажат измамни, смята български експерт. 

При залпово изпускане на изкуствения азотен тор от заседналия в скалистата плитчина плавателен съд, веществото може да навреди трайно на морските екосистеми и да застраши поминъка на рибарите, каза пред бТВ тази сутрин хидробиологън доц. д-р Любомир Кендеров.

„Карбамидът може да повлияе на водните екосистеми, ако бъде изпуснат залпово“, каза Кендеров, като уточни, че такъв случай ще се образува амоняк, който убива рибата, като поразява дихателната ѝ система, т.е. хрилете.

В момента е сезонът на сафрида и паламуда, а районът около Яйлата и Камен бряг е също традиционно богат на дънната риба калкан, каза Кендеров. Замърсяването може да принуди пасажите да мигрират към по-чисти води, добави той.

„Местните рибарски общности са силно притеснени, защото това е техният поминък“, каза експертът.

Специалистът отбеляза и че концентрацията на амониев азот в района на бедстващия кораб в момента надминава 40 пъти нормите.

Ако замърсяването с карбамид (който още е известен като урея) не е залпово, морската вода ще се самопречисти по естествени механизми, като веществото се разреди в морските течения, каза Кендеров.

„Нитратите и нитритите са естевени съставки на крайбрежните води, проблемът е в концентрацията“, отбеляза той.

Кендеров прогнозира, че изтичането на карбамид около Яйлата „ще има дълготрайни последици“.

БНТ съобщи по-рано днес, че започва разтоварването на карбамида от „Вера Су“ на надуваеми баржи и транспортирането му до пристанищата във Варна и Балчик. За първи път от началото на инцидента морето е спокойно, което прави операцията възможна. Тя започна около 10 ч. Специална платформа доближи авариралия кораб. Работата ще върви денонощно, съобщава кореспондентът на бТВ в региона.

Причините за това са две – хидравликата на кораба е наводнена и няма възможност да се отварят и затварят капаците, които пазят товара, а освен това екипите имат около два дни подходящо време, за да прехвърлят торовете. Очакването е операцията да е сложна и трудна. Платформата, на която е инсталирано цялото нужно оборудване, ще се закрепи за дъното, а общо четири баржи ще поемат товара.

Според транспортния министър Христо Алексиев бурното вълнение е довело до втечняването на част от торовете, като те ще бъдат прехвърлени на танкер. Основна цел ще бъде да не се допусне разпръскване на стотиците тонове товар. Същинската операция се очаква да стартира в следобедните часове.