Нова регистрация

(минимално 8 символа)
(минимално 8 символа)

Годината е 2014-а. Братята Красимир и Мартин Бенямин, които израстват в Германия, но се връщат в България, впрягат стремежа си към по-съзнателен начин на живот като основа за производството на една от любимите им храни – шоколад. Те искат да докажат, че шоколадът може да бъде едновременно вкусен и здравословен.

Започват да експериментират с приготвянето на суров шоколад в домашни условия. После наемат мазе, ремонтират го според изискванията на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) и стартират производството на шоколадите Rocao, в което инвестират спестяванията на Мартин. Пускат шоколади с годжи бери, кашу и портокалово масло, с конопено семе и банани, с бяла черница и лукума (тропически плод, подобен на папаята) и черен шоколад със съдържание на какао над 67%. Получават положителна обратна връзка, включително от опитни шоколатиери, които оценяват вкусовите качества на продукта, но и посочват слабостите на бизнеса – лош маркетинг и лоша опаковка.

„Идеите не се появяват само в един мозък. По едно и също време по света на различни хора им идват [сходни] идеи. Едно време като ученик се чудех как може различни математици или физици да са стигнали до едно и също нещо и да са го публикували по едно и също време, без да са се шпионирали. Сега ми е ясно – идеите идват на няколко човека. Кой ще действа, кой няма да действа – това вече е индивидуално“, разказва Красимир пред „Клуб Z“.

Братята изоставят Rocao и през 2017 г. пускат на пазара веган шоколадите Benjamissimo. Пет години по-късно произвежданите в София шоколади на компания BioBenjamin галят сетивата на любителите на какаовото изкушение както в България, така и във Финландия, Германия, Канада, Израел, Полша, Хърватия, Гърция, Саудитска Арабия и много други страни.

От похапване към производство на шоколад

Красимир и Мартин компенсират липсата на бизнес опит с много страст. Днес спокойно можем да допуснем, че до голяма степен именно тази страст е направила възможен успеха на Benjamissimo. Причината: преди да навлязат в бизнеса с производство на шоколад, двамата нямат нищо общо нито с предприемачеството, нито с правенето на шоколад.

Красимир Бенямин, съосновател и управител на BioBenjamin.

 

В Германия Красимир следва биология, но се отказва преждевременно. Записва туризъм – и пак се отказва. След завръщането си на родна земя записва немска филология. Макар че завършва семестриално, той не полага държавен изпит, защото се разочарова от средата в университета, а и освен това си дава сметка, че може да си намери добре платена работа и без диплома, тъй като немският му е като втори майчин език. Последната му работа е във водеща международна компания в Софи, където печели добри пари, но му липсват неща в емоционален план. Тогава с брат му, който следва филмово изкуство в Берлин и също се връща в България, решават да пробват да изградят бизнес, който във времето да им носи хем препитание, хем удовлетворение.

„Хората казват, че най-трудното е да създадеш нещо ново. Според мен най-трудното е да започнеш. През годините установих, че като започнеш да работиш, започват да те подкрепят обстоятелства, хора и т.н. Не че всичко е песен, тъкмо обратното – минахме през какви ли не трудни моменти, няколко пъти щяхме да фалираме, разправии с инвеститори. Но за  мен лайтмотивът беше: каквото и да правиш, продължавай да се движиш напред, защото, ако спреш и започнеш да си мислиш: „Няма да стане заради това, заради онова, заради обстоятелствата, заради финансите, това не ти стига, онова не ти стига“, тогава рухваш психически“, обяснява Красимир, който е управител на фирмата.

Две са основните причини да се спрат на производството на шоколад. Първо, те обожават да похапват шоколад от малки. И второ,  отчитат нарастващото търсене на занаятчийски продукти, произвеждани с мисъл за тяхното качество и здравето на потребителите.

„Трябваше да е шоколад, който не само да е полезен, но и вкусен – все пак е шоколад, ядеш го заради вкуса“, казва Красимир.

След като научават първите си бизнес уроци покрай Rocao, Красимир и Мартин разписват бизнес план. Обсъждат го с няколко инвеститора и с един от тях си стискат ръцете.

„Ако имаш идея, в която има резон, готов си да дадеш всичко от себе си, за да я реализираш, и излъчваш убеденост, хората вярват. Това е целта на инвеститора: да идентифицира възможности или хора, в които да може да инвестира и те да му върнат повече.“

Подходът на братя Бенямин

Създателите на Benjamissimo си поставят три цели по отношение на своите шоколади: да съдържат само органични продукти, да не съдържат животински продукти и да се базират на качествено какао от плантации, където работниците се радват на добри условия на труд и получават справедливи възнаграждения.

Екипът на BioBenjamin включва трийсетина души. Около две трети от тях отговарят за производството на шоколадите, като фабриката работи без почивен ден.

 

Компанията внася какао предимно от Перу и Никарагуа. Според Красимир партньорите им в Никарагуа произвеждат едни от най-качествените какаови зърна в света, тъй като са майстори на тяхната ферментация – процес, който предопределя аромата на зърната. В момента внасят какао и от Доминиканската република.

Красимир споделя, че избягват да внасят какао от Африка заради широкото използване на детски робски труд там, особено в Кот д'Ивоар – водещият производител на какаови зърна в света. Той все пак признава, че в момента внасят известно количество какао от Конго, защото са открили кооператив, сертифициран по определени стандарти.

„Ако не си на място, за да контролираш  през цялото време, винаги има някакъв риск. Ние просто гледаме да правим каквото зависи от нас – да проверяваме, да контролираме, да сме в пряк достъп, доколкото е възможно, с фермите, с които работим“, казва Красимир и допълва, че основните им посредници във вноса са нидерландска фабрика за преработка на био какао и колумбиец, който живее в Германия, но прекарва по няколко седмици годишно в Южна Америка и обикаля фермерите, с които работи, за да контролира процесите на място.

Чудите се какво се случва във фабриката на братя Бенямин в София след пристигането на съставките от различни краища на света? В това видео Красимир описва накратко процеса по производство на шоколадите Benjamissimo.

Постен шоколад, ама вкусен

Benjamissimo предлага разнообразие от нестандартни вкусови комбинации по рецепти на Красимир и Мартин. Сред тях са например шоколади с лешник и черница, солен карамел и бадем, чиа и грейпфрут, мача и лимон, ягода и пукана киноа. В асортимента откриваме още шоколад с розова вода, черни шоколади с различно процентно съдържание на какао и цветните шоколади Happy Edition – розов (с ягода и малина), син (с екстракт от синя спирулина), жълт (с куркума, джинджифил и лимоново масло), оранжев (с печени какаови зърна и чили на прах), жълто-оранжев (с три вида люти чушки) и кафяв (с безкофеиново кафе). 

Част от шоколадите от линията Happy Edition.

 

Шоколадите с люти чушки и с безкофеиново кафе показват, че когато са налице желание и взаимно уважение, българите също могат да работят в екип – Benjamissimo създава първия шоколад в партньорство с Chilli Hills, втория – съвместно с Dabov Specialty Coffee

„Аз от самото начало знаех, че рецептите ни са много добри, защото получавах страхотна обратна връзка от клиенти и от колеги, които ни напътстваха“, споделя Красимир, като уточнява, че постните шоколади не са някаква глезотия, а единствената шоколадова опция за хора с непоносимост към мляко и/или глутен. „Разбрах, че сме направили нещо добро, но това не означава, че ще функционира като бизнес. Има безброй примери за бизнеси, които са създали хубав продукт, ама са фалирали. Имал съм съмнения в трудни моменти, но никога до такава степен, че да се откажа. Разбрах, че това нещо ще успее да стане по-мащабно като бизнес буквално последните месеци. Ние имаме много хубав ръст в пандемията, особено тази година, защото на хората им остават повече пари, не излизат толкова по заведения или си отменят почивки, повече си готвят, повече се замислят за здравословния аспект. Всичко, което е по-естествено, по-чисто, по-малко обработено автоматично придобива по-голямо значение.“

През юни тази година BioBenjamin зарадваха бегачите и колоездачите в традиционната Обиколка на Витоша със специални шоколади.

 

Освен че увеличава продажбите си и през настоящата година очаква да продаде около 1,2 милиона шоколада, компанията претърпява и вътрешна трансформация. В резултат на промените днес братя Бенямин притежават 34% от дяловете в дружеството и продължават да играят определяща роля, тъй като решенията се вземат с гласовете на собствениците на поне 75% от дяловете.

„Приехме нови съдружници – талантливи, доказали се мениджъри, които са готови да инвестират средства и времето си, да оставят работите, които преди това са работили и са изключително доходни, и да кажат: „Ние искаме да сме тук, при вас, защото вярваме, че това нещо на нас ще ни донесе много повече“. Първата им мисъл е: „Да, това е готин продукт, кефи ме, обаче мога и да изкарам много пари с него“, което на мен автоматично ми показа, че Benjamissimo явно става нещо голямо.“

BioBenjamin има морален дълг да се постарае знанията, натрупани от трийсетината души в екипа, да стигнат до повече хора, обяснява Красимир. За целта организират дегустации и мастъркласове. По време на пандемията класовете преминават в онлайн формат.

„Клиентът трябва да може да вземе информирано решение, да има пълната информация за това какво яде и вече да си прецени. Първоначално ми казваха: „Добре, ти обучаваш хората как да си правят шоколад вкъщи. Така няма нужда да си купуват шоколадите“. Ами хубаво – ако искат да си правят вкъщи, нека си правят; ако не им се занимава, могат да си купят готови, правени по подобен начин.“

Ако искате да надникнете в „кухнята“ на BioBenjamin, изгледайте виртуалната разходка из фабриката, която подготвихме за вас.

---

Този материал е създаден по проекта „Малък бизнес, голям успех“ на Клуб Z. Ако имате интересни идеи за предприемчиви собственици, развиващи малък и среден бизнес у нас, можете да ни ги изпратите на имейл [email protected] (в Subject/Тема напишете „Малък бизнес, голям успех“).

Коментари

Най

Следвайте ни

Още по темата

Още от категорията

Скъпи потребители,

От днес - 25 май 2018 г. - влиза в сила новото европейско законодателство за защита на личните данни, известно още и като GDPR.

Тук можете да прочетете целия документ: "Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни." (тук)

Във връзка с това "ЗЕБРА БГН" АД приема нова "Политика за поверителност" (тук), съобразена с GDPR.

Целта на новите правила е да дадат на вас повече права за контрол над собствените ви данни и по-добра защита на неприкосновеността ви.