Бизнес климатът в туризма се подобрява, но липсата на персонал може да предизвика нова криза в бранша, показва второ национално допитване, организирано от Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели, съобщиха от организацията.

В допитването са се включили хотелиери, които управляват леглова база от над 16 000 стаи. Тази леглова база е разпределена основно в градски (42,5 на сто) и морски (30 на сто) хотели, но присъстват също спа и уелнес (10 на сто), както и планински места за настаняване (7 на сто). 

Главният извод от допитването - бизнес климатът в туризма и по-специално в хотелския бизнес, е станал по-благоприятен в сравнение със средата на миналата година - твърдение, което се подкрепя от над 60 на сто от анкетираните. 

Около една трета смятат, че няма промяна спрямо 2020 г., а 10 на сто са на мнение, че той се е влошил. Кадрите или по-скоро все по-трудното им привличане в туризма се очертават като най-сериозният проблем пред хотелския бизнес у нас, показват данни от проучването, цитирано днес от БТА.

Оптимизмът за перспективите пред бизнеса също нараства. Ако през първото тримесечие на тази година едва 28 на сто от участниците в допитването са били с позитивна нагласа, то в средата на годината оптимистите са вече почти половината от тях, показва проучването.

След като темата за фалитите при хотелите беше централна за известно време в началото на 2021 г. и на въпроса дали очакват "вълна от фалити", 70 на сто от запитаните през март отговориха положително, през юли този процент спада на под 50 на сто, е сред другите изводи от допитването.

Очакванията на хотелиерите за това как ще се развие входящият туризъм могат да послужат като индикатор как те ще планират бизнеса си през следващите месеци. На въпроса: "Очаквате ли ръст на туристите у нас в следващите месеци?" около една трета отговарят положително, малко над 40 на сто са песимисти, а 21 на сто все още не могат да преценят.

През март по-малко от 5 на сто от попълнилите анкетата са очаквали възстановяване след по-малко от година, докато в средата на 2021 г. този процент нараства повече от два пъти - 11,5 на сто. 

Крайните песимисти - тези, които очакват възстановяване след повече от 5 години, са намалели от 10 на сто на 5 на сто.

Една десета част от попълнилите настоящата анкета отбелязват, че в момента техният бизнес се представя по-добре, отколкото през 2019 г.