Tesla прилага различни стратегии на двата най-големи автомобилни пазара в света, като повишава цените в САЩ, за да увеличи печалбата си, но не ги променя в Китай, надявайки се продажбите там да нараснат, информира Ройтерс.

Tesla е вдигнала цените на най-достъпните версии - Model 3 и Model Y в САЩ десетина пъти тази година, според данни, анализирани от Ройтерс.

В същото време компанията неотдавна пусна достъпния Модел Уай в Китай, където се въздържа от ценови промени.

Tesla отчете рекордни доставки на превозни средства през второто тримесечие, а цената в Северна Америка е нараснала, допринасяйки за рекордна тримесечна печалба.

В Китай, който е най-големият пазар за електрически автомобили в света, Tesla обаче среща свирепата конкуренция на местни компании и проблеми като изтегляне на продукти, гръмки протести на потребители и натиск от регулаторните органи.

Анализаторът от Бърнстийн (Bernstein) Тони Саконаги коментира, че пускането на по-евтиния модел Y в Китай може да направи труден за Tesla устойчивия марж за подобрение и да повдигне въпроса за това дали търсенето на азиатския пазар е в добро здраве.

Според проучване на анализатори от Бърнстийн собствениците на автомобили Tesla в Китай са по-малко ентусиазирани и имат по-слаби покупателни намерения, отколкото собствениците в САЩ и Европа.

Tesla е повишила цените на Модел Уай в САЩ поне шест пъти тази година, като те са скочили с 5500 долара до 53 900 долара. В Китай, автомобилостроителят с най-висока пазарна капитализация покачи само веднъж цените на висoкопроходимия Модел Y и на Модел 3.

Цената на Модел Уай в азиатската страна е 2760 000 юана (42 393,71 долара). Компанията предлага и редица промоционални кампании като предложения за изплащане на кредит.

Ниската производствена цена на китайските електромобили оказва постоянно влияние върху Tesla, каза Джийн Мюнстър от Луп венчърс (Loup Ventures)
Автомобилите на Tesla са средно три пъти по-скъпи от традиционния електрически автомобил, произведен в Китай. Ето защо трябва да са по-евтини, отколкото в САЩ, за да се конкурират, отбеляза Мюнстър. Тя добави, че цените на автомобилите Tesla в Китай ще са под тези в другите страни през идните 10 години.

Делът на Tesla на пазара на електрически автомобили с акумулаторна батерия, които не включват хибридните модели, се е свил с 11 процента през второто тримесечие спрямо 18 процента година по-рано, се посочва в проучване на Джи Ел Джей (GLJ).

Според данните на Морган Стенли (Morgan Stanley) обаче Tesla все още държи близо 70 процента от пазара на електрическите автомобили с батерия, въпреки че това е понижение спрямо миналогодишните 80 процента.

Китай държи 44 процента от глобалния пазар на електрически автомобили, което е доста по-голям дял от 17-те процента на САЩ.

Tesla има силни позиции в САЩ, където основните й конкуренти като General Motors и Ford генерират съвсем малък дял от продажби на електромобили, отбелязва Ройтерс.

Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск многократно е заявявал, че мисията на компанията е да направи електрическите автомобили достъпни и изтъкна като причина за повишените цени на превозните средства недостига на чипове и суровини.

БТА