България вече има собствен военен научноизследователски кораб, който ще се ползва и за експедициите до Антарктида. Плавателният съд е с бордови номер 421, името му е "Св. св. Кирил и Методий".

Кръстница днес на официална церемония във Варна му стана Мария Бакалова.

Корабът е собственост на консорциум "Българска антарктическа база "Св. Климент Охридски" и научноизследователски кораб", чиито членове са Висшето военноморско училище "Н. Й. Вапцаров", Софийският университет "Св. Климент Охридски" и Българският антарктически институт.

Основните задачи, които плавателният съд ще изпълнява, са осигуряване на българските национални антарктически експедиции, осъществяване на научноизследователски дейности от Националната програма за полярни изследвания, както и такива в Черно море и Световния океан, съобщава БТА.

Той ще се използва и за практиките на обучаемите от ВВМУ и на други морски образователни институции. С него ще могат да се правят и хидрографски изследвания за нуждите на ВМС на Република България.

Денят на присвояването на име не беше избран случайно - празникът на "Св. Седмочисленици".

За името на кораба бе обявен конкурс, а от всички над 250 предложения комисия избра името "Св. Св. Кирил и Методий".

"С придобиването на кораба мечтата най-после се сбъдна", каза пред БТА председателят на Българския антарктически институт проф. Христо Пимпирев.

Това е мечтата на поколения български антарктици, но и на поколения български учени, защото фактически те нямаха научноизследователски кораб, с който да изследват Световния океан, добави той.

Ученият припомни, че научноизследователският кораб "Академик" на Института по океанология е вече на 50 години и не излиза от Черно море.

"С този кораб ще имаме възможност да правим научни проекти, които са полезни въобще за цялото човечество, да правим колективи с учени, които преди нас използват много средства за изучаване на Световния океан, но разбира се черешката на тортата ще бъде корабът да достигне до Антарктида", смята проф. Пимпирев.

Той се надява, че плавателният съд ще е готов за следващата антарктическа експедиция. 

На корабът трябва да бъде направен ремонт, който ще отнеме около месец, но самата обществена поръчка може да забави цялата процедура, защото има наложени срокове от закона. В най-добрия случай съдът, ако всичко мине без да има обжалвания на поръчката, трябва да тръгне в края на януари - началото на февруари следващата година за Антарктида и да занесе материали за строежа на бъдещата научна лаборатория и да прибере експедицията от там.

"В този рейс ще има и малко пиар елемент, защото смятаме да качим журналисти, които да отразят работата на експедицията, каза още той. С кораба за първи път България стъпва сериозно, равняваща се на великите сили в изследването на Антарктида", обобщи Пимпирев.