Най-голямата търсачка в света Google от години твърди, че "организира информацията на света и я прави универсално достъпна и полезна" - нещо, което е създало репутация за обективност на сайта, основан от Сергей Брин и Лари Пейдж преди 22 години.

Това обаче не е така - какво получаваме като информация от търсачката зависи от локацията ни, показва проекта Search Atlas (Атлас по търсене) на докторанта Родриго Очигаме от Масачузетския институт по технологии и Катрин Йе от Университета "Карнеги Мелън", разказва Wired.

Очигаме признава, че това е неизбежно.

"Всеки опит да се окачестви значението води до морални и политически приоритети", обяснява той.

Това означава, че ако търсим, например "площад Тиананмън" от Великобритания или Сингапур, ще видим първо снимки на известните студентски протести от 1989 г. в Китай, смачкани от танкове и военни.

Същият въпрос обаче от Китай (което така или иначе налага заобикаляне на т.нар. "Велика огнена стена", която блокира множество сайтове в Поднебесната империя) ще покаже слънчеви симпатични снимки на площада от този век.

От Google твърдят, че това не е цензура, а съобразяване с евентуалните желания на потребителя. Ако той е в Китай и търси Тиананмън, вероятно е с туристически цели - затова площадът излиза като туристическа дестинация.

Search Atlas показва и други, напълно логични разлики, с включване на автоматичен преводач в търсачката. Така например, думата "бог" в България изкарва изображения на Исус Христос. В Азербайджан виждаме "Аллах" и изображения на арабска калиграфия. В Монголия преводачът изписва "бурхан", и излиза Буда:

Основното предимство на инструментът е именно възможността да сравняваш резултати от поне три различни географски локации. Целта му не е да обвинява Google в цензура, а да даде възможност на потребителите да видят интернет от различни гледни точки.