Емисиите от въглероден диоксид от новите коли са намалели значително в Европа през 2020 година благодарение на разпространението на електрическите автомобили и въведените нови норми. Това обяви Европейската агенция за околна среда (ЕАОС), цитирана от Франс прес и Ройтерс.

Миналата година средните емисии на нов автомобил, пуснат в движение в Европейския съюз, Великобритания, Исландия и Норвегия са намалели с 12 на сто до 107,8 грама СО2 на километър при общо около 11,5 милиона регистрирани автомобили в тези 30 страни.

Спадът с близо 15 грама на километър през 2020 година е първият от 2016 година и съвпада с влизането в сила на по-строги стандарти за емисиите от 1 януари миналата година, подчертава Европейската комисия в комюнике.

С харчещите повече гориво спортни високопроходими автомобили емисиите растяха и през 2017, 2018 и 2019 година, прекъсвайки период на постоянен спад и поставяйки под въпрос европейските цели.

Равнището от 2020 година става най-доброто постижение досега след рекордните 118,1 грама на километър през 2016 година.
Това обаче остава назад от целите на Европейския съюз за 95 грама през 2020 година. Следващата цел е да се достигнат 81 грама през 2025 година и около 60 грама през 2030 година, отбелязва ЕАОС.

На 14 юли комисията ще представи нови мерки за постигането на по-амбициозни климатични цели от 27-те и ново преразглеждане на стандартите за емисиите, по-специално за бензиновите коли.

За сравнение нова кола в ЕС е отделяла средно 172 грама на километър през 2000 година и 140 грама през 2010 година.

Спадът през 2020 година се дължи на подема при електромобилите, но с уточнението, че по-голям дял от емисиите са преди пускането им на пазара поради отражението най-вече на електрическите батерии.

Миналата година делът на електромобилите сред новите регистрации се е утроил за една година, достигайки 11 на сто спрямо 3,5 на сто през 2019 година. За първи път беше прехвърлен прагът от един милион продадени електромобили за една година.

От 30-те страни Норвегия е начело с 38,2 грама на километър, а България е последна със 133 грама.

Най-големият автомобилен пазар в Европа, Германия, е на 18-о място със 113,6 грама СО2 средно на километър.

Данните са още предварителни и предстои да бъдат потвърдени. 

БТА