До 2027 г. електрическите коли и микробуси ще станат по-евтини за производство от традиционните превозни средства. Смята се, че при по-големите автомобили това ще се случи през 2026 г.

Заради по-строгите ограничения срещу емисиите пък електромобилите вероятно изцяло ще доминират на пазара на нови превозни средства до средата на следващото десетилетие. 

Тези прогнози са публикувани в проучване на BloombergNEF - изследователска организация, която консултира компании как да преминат към „зелена“ енергия, предаде „Гардиън“.

Достигането на ценови паритет между електромобилите и превозните средства, притежаващи двигател с вътрешно горене, се разглежда като ключов етап в ограничаването на горенето на изкопаеми горива.

Намаляващите разходи за производство на батерии за електрически превозни средства, съчетани с факта, че много автомобилни гиганти създават свои модели електромобили, ще са ключовите фактори за намаляването на цената им през следващите шест години дори без държавни субсидии, установява BloombergNEF.

Настоящата средна цена на електрически автомобил със среден размер е 33 300 евро, в сравнение с 18 600 евро за кола с двигател с вътрешно горене, твърдят изследователите. През 2026 г. се очаква и двата вида да струват около 19 000 евро.

До 2030 г. същият електромобил се очаква да струва 16 300 евро, докато традиционният автомобил - 19 900 евро.

Новото проучване прогнозира, че цената на батериите ще падне с 58 процента между 2020 и 2030 г. до 58 долара за киловатчас.

Намаляването на разходите за батерии до под $ 100 на кВтч се разглежда като важна стъпка към по-голямото навлизане на електрическите превозни средства и до голяма степен ще премахне финансовата привлекателност на хибридните автомобили, които комбинират батерия с конвенционален двигател.

Продажбите на електрически превозни средства нараснаха през 2020 г., особено в ЕС и Китай, а организации, които се борят за опазването на околната среда, призовават правителствата да въведат по-строги разпоредби за емисиите, за да насърчат повече хора да закупят електромобил.

Правителството на Великобритания планира да забрани продажбата на нови превозни средства с двигатели с вътрешно горене от 2030 г., докато европейски компании призоваха ЕС да определи 2035 г. за крайна година.