България да стане член на Шенгенското споразумение.

Този призив се съдържа в огласената днес от Европейската комисия нова стратегия, целяща да направи Шенгенската зона по-силна и по-устойчива.

„България, Румъния, Хърватия и Кипър трябва изцяло да бъдат облагодетелствани от Шенген“, заяви еврокомисарят по вътрешните работи Илва Йохансон.

Стратегията призовава Съвета на ЕС да вземе решение за вдигане на контрола за България, Румъния и Хърватия и да ги интегрира в Шенгенското пространство. Освен това ЕК припомня, че София и Букурещ са изпълнили всички необходими изисквания и това е установено при оценките, извършени през 2010 и 2011 г.

Кипър обаче все още не е готов за влизане в Шенген, уточни Илва Йохансон. По тази причина от ЕК не могат да направят оценка.

А зам.-председателят на Комисията Маргаритис Схинас допълни, че на Острова на Афродита има някои „спецификации“ като например зелената линия, разделяща Република Кипър от самопровъзгласилата се и призната единствено от Анкара Севернокипърска турска република (СКТР). Освен тази линия има и някои други заплахи за Шенген.

ЕК смята да изготвя годишни доклади за състоянието на Шенгенското пространство. В стратегията е изтъкната необходимостта до 2023 г. информационните системи за управление на границите и за миграцията да бъдат свързани и съвместими.

Предлага се в европейското законодателство трайно да залегне възможността за обособяване на „зелените коридори“, улесняващи движението на стоки и трансгранични работници през вътрешните граници при сегашната пандемия, а също така и при бъдещи извънредни обстоятелства.

1,7 милиона души живеят в една шенгенска държава, а работят в друга. Отделно най-малко 3,5 милиона души минават всеки ден вътрешните граници между тези страни.

Комисията ще предложи въвеждане на общоевропейски правила за полицейско сътрудничество и за улеснено предаването на данни за ДНК, пръстови отпечатъци и регистрация на превозни средства. Според Брюксел е добре занапред молбите за визи за пътуване в ЕС, както и документите за пътуване, да бъдат само цифрови.

Предвижда се още събирането и съхраняването на данни за пътниците по въздух да обхване и полетите между държави от Шенген.