Трябва ли американският пионер в производството на електромобили "Тесла" да опита да купи европейският гигант"Даймлер", който произвежда "Мерцедес" и има ли подобна сделка своята логика? Върху това разсъждава известният специализиран журналист Кристофър Томпсън в своята колонка в "Ройтерс" и цитиран от investor.bg. 

Според Томпсън такова погълване на някой от класическите автомобилни производители ще бъде от генерална полза за компанията на Илон Мъск, а внимателното претегляне на възможностите показва именно "Мерцедес" като най-добрата опция. 

В своя анализ журналистът казва, че "Тесла" държи едва 0,8% от пазарния дял в света и не разполага с кой знае какъв оборот. В последната година обаче цената на акциите му скочи няколко пъти и в момента пазарната капитализация на компанията надхвърля 540 милиарда долара, което дава достатъчен ресурс за поглъщания. Пазарната капитализация на "Даймлер", който произвежда марките "Мерцедес" и "Смарт", е едва 74 милиарда долара.

Томпсън твърди, че сливането им ще помогне и на двете компании. Американските конкуренти на "Тесла", начело с GM и Ford, не са особено атрактивни за бизнес модела на Илон Мъск. Германската BMW би допълнила чудесно липсващите звена в Тесла, но тя е преди всичко семейна компания, притежание на наследниците на фамилията Квант, и е извън обсега на Мъск. Volkswagen също е е интересен, пък и Мъск и шефът му Херберт Дийс неведнъж демонстрираха приятелски отношения. Но концернът от Волфсбург похарчи десетки милиарди, за да подготви своя собствена електрическа офанзива, и едва ли би обезсмислил тази инвестиция. Японските компании също са малко вероятна цел, защото историята е показала, че сливания с тях се осъществяват изключително трудно.

В същото време "Даймлер" отговаря на всички изисквания, които "Тесла" би могла да има. Компанията има опит в качественото производство на луксозни модели - нещо, което Tesla въпреки премиум цените си още не успява да постигне. Освен това марката Mercedes има много силно присъствие в Европа и Китай, двата основни електрически пазара в обозримо бъдеще. На всичкото отгоре двете компании вече са имали връзка помежду си - в миналото "Даймлер" притежаваше малък дял от Tesla. Германците на свой ред срещат трудности в прехода към електрическо задвижване - първият им чисто електрически модел, EQC, се продава доста вяло и на нито един пазар не е дори в челната десетка.

И още нещо интересно - изчисленията показват, че Мъск би могъл да "погълне" "Мерцедес" без дори да се допитва за разрешение от акционерите си. Подобно съгласие е необходимо при увеличаване на капитала с повече от 20%, което при сегашната капитализация означава праг от 108 милиарда долара. "Даймлер" e по-евтин от това. Самият Илон Мъск подчерта в интервю за германското издателство Axel Springer, че няма намерение да търси враждебни поглъщания, а е отворен към доброволни и приятелски сливания. "Ако някой ни каже: хей, мислим, че ще е добра идея да се слеем с Tesla, със сигурност ще проведем този разговор", обясни Мъск пред шефа на издателството Матиас Дьопфнер.

В четвъртък акциите на Tesla поскъпнаха с 4.3% и затвориха търговията при 593.4 долара. Тези на Daimler поевтиняха с 1.4% и струват 68.6 долара.