Бившият зам.-кмет по транспорта на София Евгени Крусев е невинен.

Това постанови малко след 14 ч на първа инстанция Специализираният съд.

Пет години затвор поиска днес прокуратурата във финалните си пледоарии за няколко престъпления по служба, свързани с ремонта и подмяната на трамвайното трасе на столичната ул. "Граф Игнатиев" преди 2 години.

Това бе едно от делата от "върховете на властта", които течаха вяло и тягостно в Спецсъда.

Както Клуб Z многократно е писал, Крусев подаде оставка и стана "клиент" на прокуратурата първо - след сигнал на "Спаси София" през 2019 г., а после и - след възникнало обществено недоволство срещу фирма "Джи Пи Груп", избрана за изпълнител на генералния ремонт на "Графа".

Част от обвинението е, че след като печели търга с най-добра цена, свързваната с Валентин Златев компания, положила под релсите други подложки - в пъти по-евтини и от рециклиран материал. Любопитен е фактът, че в тази процедура губещият участник също не е случаен - "Главболгарстрой".

Налице е обаче и класическата "колективна безотговорност" - всъщност не Крусев е решил използването на подменени подложки за успокоители на релсите, а експертен съвет към Столична община, което още от първия ден поставяше състоятеността на обвинението под въпрос.

По друга част от обвиненията за оскъпяване излязоха данни, че при проучвателните дейности била открита подпочвена вода, защото "София е върху езеро" - както посочиха свидетели. А по трета - че са коригирани проектите за трамвайните трасета, свидетели посочиха, че първоначално габаритът на релсовият път при завоя на "Алабин" и "Граф Игнатиев бил такъв, че трамваите щели да се удрят.

По делото не се намери нито един свидетел, който да подкрепи обвинението и да насочи вината персонално към Крусев. 

Промяната в условията на обществената поръчка - смята обаче обвинението - била с цел да се използват по-евтини и некачествени материали. Разликата в договорената и платената сума била в полза на фирмата изпълнител, пишеше в обвинителния акт.

"Ремонтът на ул. "Граф Игнатиев" беше огромно предизвикателство. Обновяване в тази част на София не е правен 25 години", напомни той днес, цитиран от Нова тв.

По негови разчети всеки ден забавяне на ремонта е струвал около 25 000 лв. на дружеството "Столичен електротранспорт" заради недвижещите се по трасето трамваи.

Ако прокуратурата протестира оправдателната присъда, делото ще продъжи пред Апелативния специализиран наказателен съд.