"Този релсов път (по ремонтираната "Граф Игнатиев") е най-добрият, който е правен на територията на София за последните 30 години."

Това обяви пред журналисти днес инж. Асен Тасев, шеф на Съвета на директорите на "Столичен Електротранспорт", който е свидетел по делото срещу бившия транспортен зам.-кмет Евгени Крусев.

Той напълно защити подсъдимия и твърди, че виновен изобщо да има дело и обвинение е "проектантът на първоначалния проект, който искаше да си прокара свои лични доставчици на материали" (става въпрос за инж. Румен Борисов, който сега е основен свидетел на прокуратурата, б.р.).

Напротив - според Тасев въпросните доставчици трябвало при предишен обект да покажат качествата на материалите си, а в новия обект на "Графа" били заменени. 

Както е известно, обвиненията са, че след като "Джи Пи груп" печели търга за трамвайното трасе с по-скъпи и качествени виброизолационни подложки, условията биват променени, така че фирмата, често свързвана в публичното пространство с Валентин Златев, постфактум слага по-евтини. Това обаче става, когато вече другите участници са отстранени. И би трябвало да е брутално нарушение на Закона за обществените поръчки и на европейските правила за финансиране (друг е въпросът, че решението за подмяна се взима от 29-членен експертен съвет, а не от Крусев еднолично, б.р.)

Делото започна по същество на 30 септември, а обвинителният акт на прокуратурата бе внесен в края на декември 2018 и се претендираше престъпление по служба, "от което могат да настъпят значителни вредни последици в размер на 5 028 354 лева".  

Според Спецпрокуратурата Крусев, като възложител, е нарушил служебните си задължения, като в нарушение на  чл. 116 от ЗОП предприел съществено изменение на сключения договор с "Джи Пи Груп", заради които друг участник е бил отстранен от участие, поради несъответствие със заданието, вместо да обяви нов търг.

После прокуратурата преработи петорно претенцията си и вече смята, че доскорошният заместник на Фандъкова е нанесъл щети на два пъти - за около 621 000 лева и 298 000 лева, или общо -  за 919 000 лева с ДДС.

Днес Тасев напомни, че обществената поръчка веднъж е била прекратявана, а при второто обявяване били изменени "единствено две таблици", които касаят въпросната реброва подложка под релсите.

А защо има толкова недоволни от ремонта на "Графа"?

"Значи, критиките не са за релсовия път - критиките са за покритията върху релсовия път и между релсите - отговори той на въпрос. - Това се постигна - не най-доброто изпълнение - тъй като бяха направени надлъжни фуги от двете страни на коловоза, а напречни фуги не бяха направени."

А дали новата настилка е достатъчно шумоизолирана и без вибрации?

"Достатъчно шумоизолирана! Правени са преди ремонта изпитания и въобще не може да става дума за това, което е било преди и сега. Може да попитате гражданите и хората, които работят по магазините... Има там и няколко банки - лично съм влизал и съм ги питал ей така, от интерес!", даде интересно експертно заключение Тасев.

Той обобщи положението, което обективирал след въпросните неформални интервюта като "просто несравнимо".

Преди 30 години подобна система била експериментирана в района на Зала "Универсиада", и то в много малък участък, стана ясно от думите му. Тогава на специалистите в СО обаче им се видяла доста скъпа и не е приложена.

В момента се върши ремонт на ул. "Каменоделска" и тази система изобщо пък не е влагана, понеже няма сгради в близост и не е нужно чак такова редуциране на шума.

На делото днес адвокат Менко Менков поиска разпити на главния архитект на столицата инж. Здравко Здравков и директора на "Метрополитен" Стоян Братоев.