Томислав Дончев е вицепремиер във втория и третия кабинет на Бойко Борисов, където отговаря за европейските фондове, икономическата политика и административната реформа. Преди да влезе в политиката, е работил като учител, журналист, бил е програмен директор в Институт „Отворено общество“. Бивш кмет на Габрово.  

- Г-н Дончев, появиха се критики, че управленската ви програма много прилича на тази от 2007 г. Какво ново предлагате?

Не съм попадал на тези критики. Действително има теми и приоритети, които съвпадат и с предишната програма. Може да споменем дигитализацията на публичния сектор, либерализацията на енергийния пазар, диверсификацията на доставките не електроенергия. Но нито една от тях не може да бъде завършена в рамките на един мандат. По всяка от тези теми и във всеки от тези ресори през изминалите 4 години има напредък и работата по тях трябва да продължи. Напомням, че когато говорим за либерализация на енергийния пазар, остана последната права – либерализация на пазара по отношение на битовите потребители. Всички останали крачки са извървени. Българският бизнес си купува ток на пазарен принцип от доставчик, от който му е най-изгодно. По диверсификацията на енергийните доставки: построен е интерконекторът с Румъния, във фаза на изпълнение е този със Сърбия, в напреднала фаза е този с Гърция. Не може да кажем, че не е сторено нищо. Същото е с дигитализацията на публичния сектор. 

- Обещавахте средна работна заплата от 2000 лева през 2007 г., сега сумата е същата. Какво е по-различното?

През 2007 г. програмата бе писана от съвсем различна икономическа конюнктура, когато светът, Европа растяха с невиждани темпове. Някои им казваха „времената на златния дъжд“. И беше писана, преди да дойде голямата икономическа криза, която върна България и Европа години назад. Тогава колегите вероятно са имали дързостта и смелостта да считат, че ако икономическата конюнктура се съхрани, доходите ще растат. Това, за съжаление, не се случи. По независещи от нас причини. 

- А какво е оптимално постижимото за средната работна заплата и пенсия в сегашната икономическа ситуация?

Числата са записани в програмата и не са измислени, за да пленим въображението на гражданите. Посочените стойности за минимална и средна работна заплата отразяват едно екстраполиране на ръста на доходите до момента, съчетано с очакването за по-ниска икономическа конюнктура в началото на мандата и по-добра към края му. При допускането, че светът в края на тази година или ще се справи с пандемията, или ще се научи да я управлява. Без тази хипотеза нито България, нито светът ще си върнат растежа още през 2021 г., което е основната цел на програмата. Разчитаме на подобряване на икономическата среда, очакваме и средствата от плана за възстановяване и устойчивост да дадат положителен ефект – те ще се прилагат най-интензивно в следващите 4 години. 

- Защо се получи така, че в края на вашия управленски мандат средната заплата в бюджетната сфера е по-голяма от тази в частната?

Това е обичайна ситуация от последното десетилетие. И не се дължи на това, че служителите в публичния сектор обезателно вземат по-високи заплати, а на това, че там няма сива икономика. И това изкривява статистиката. 

- Получихте обаче обвинения, че така купувате администрацията за изборите.

Увеличението на заплатите от края на 2020 г. беше фокусирано основно върху лицата, които са на първа линия. И в някои случаи ние бяхме обречени да предложим тази мярка, защото нямаше как да съхраним тяхната мотивация. Второ, това, че ние разчитаме на администрацията, си е истински мит. Не съм убеден, че в публичния сектор и в администрацията е пълно само с привърженици. Даже не съм убеден, че всички служители в администрацията, с които работя, ме харесват достатъчно. Не държа, ние сме заедно, не да се харесваме, а да работим. Една публична администрация не може да реши изборите по една проста причина: тя е 100 хиляди души държавна и 30 хиляди общинска. 

- Но заедно със семействата им броят не е малък.

Влияе на изборите безспорно, но за мен това е митологема. Никога не сме разчитали на администрацията, а на тези хора, които оценяват усилията ни. Ние имаме толкова членове, колкото изборната администрация – по теорията на множествата едната група не съвпада с другата.  

- Олевява ли ГЕРБ? През този мандат създадохте няколко големи държавни предприятия. 

Не мисля. Ако имате предвид социалните плащания, които сме правили последните години, това не е процес на олевяване, а опит да се помогне на хората, на предприятията, на всички пострадали от пандемията, икономическата и социалната криза. А и не мисля, че наличието на държавно предприятие изкривява пазара и основните принципи на либерална икономика. Те имат нищожен пазарен дял.     

- Създадохте държавна петролна компания, която да влияе на пазара.

Идеята е да повлияе на пазара, като гарантира, че той ще бъде конкурентен с ниски цени в интерес на потребителя, а не по друг начин. Аз го разчитам като пропазарна мярка. ВиК холдингът е друга тема, защото този сектор е много регулиран, с огромни нужди – вероятно разходите ще достигнат 10 милиарда лева, които няма как да бъдат покрити само с европейски пари. Подчертавам, че логиката на европейското законодателство е да се плаща през таксите за ползване. И тук има нужда от още много инвестиции. Ние продължаваме да имаме места без канализация и водоснабдяване. Там трябва да се отделя още публично финансиране.

- А новите държавни холдинги не са ли нова схема за назначаване на партийни кадри и овладяване на обществените поръчки?

Във всяка от тези сфери, аз нито съм се обаждал, нито съм карал някого да назначава кадри на ГЕРБ. Ако трябва да бъда откровен, освен ръководството не зная кой работи вътре. Такава констатация е резултат от изборни емоции. 

- С коя друга формация от участниците на тези избори виждате сближаване в програмите?

Правих анализ на програмите. Без да критикувам някой автор, за мен основната им цел е максимален предизборен ефект. Не виждам на пазара нито един зрял документ, който би могъл да бъде основа на управление. Най-малкото в тях липсва комплексност, няма заявки, ангажименти и намерения какво ще се прави във всеки сектор. А някои от тях – от финансова и икономическа гледна точка, са абсолютно несъстоятелни. Има една програма, в която ако се изпълни всичко, дефицитът ще достигне 11 милиарда лева на година. Освен да пишем, трябва и да смятаме една програма. „Пазарът“ е пълен с клишета и заклинания.  Ако питате за сходства с други политически сили – трудно. Но и няма коалиция, която е без напрежение. Аз имам опит с две коалиции с напрежение и спорове и това е нормално. 

От гледна точка на намерения, не виждам широк потенциал за сътрудничество в следващия парламент. Имайте предвид, че след всички хули, обвинения, обиди, да седнеш след няколко седмици до лидера на такава политическа сила и да разчиташ хората, които ни подкрепят, да забравят това – много е трудна тази работа.  Тука има и емоционален нюанс.

- С „Реформаторския блок“ при втория кабинет „Борисов“ не беше по-различна ситуацията.

Не твърдя, че е била по-различна, даже обратното. Една коалиция е управление с напрежение, което не е зле за демокрацията. От едно управление, което е гладко и ламинарно, не означава, че печели демократичният процес. Колкото повече спорове, толкова по-добре. 

- Излиза ли ГЕРБ с чисто име и с достойнство от този мандат? В листите на партията се виждат имена на кандидати за депутати, които бяха свалени като министри заради различни скандали?

Ако направите анализ като свършена работа, голяма част от обещаните неща в програмата са изпълнени въпреки коалиционното правителство. Не сме се оправдали за някой неизпълнен приоритет с наш коалиционен партньор. Ръст на работна заплата, строителството на АМ „Хемус“, увеличаването на учителските заплати, големите инвестиции в образованието. От гледна точка на имиджови щети, това е факт. И то се дължи на острото политическо противопоставяне. Добре е, когато политически сили се състезават с виждания и мнения. Когато е тихо и няма спорове, тогава е подозрително. Но ние стигнахме до ситуация на институционална война, което е лошо за гражданите и за политическия живот. България в следващите години ще бъде изправена пред много предизвикателства. Като много от тях ще изискват мъдрост и консенсус. Колкото до лицата в листите, ако при някого се е натрупало напрежение, той е поел отговорност, подал е оставка. Аз не се сещам някой от тези хора да е обвинен, разследван, осъден. 

- И бившият финансов министър Владислав Горанов ли? Той беше махнат заради обвинения, че е министър на ДПС, а сега представя финансовата програма на ГЕРБ. 

Той е член на ГЕРБ и не е преставал да бъде. Когато се налага, при натрупано напрежение се е случвало министър, заместник-министър, член на парламент да поеме отговорност. Това не означава, че за такова лице няма политическо бъдеще. 

- Ще ревизирате ли решението си за надглавния прокурор?

Всичко зависи от парламентарния ресурс, с който разполагаме. Като гледаме как ще изглежда парламентът, в момента всякакви безкрайно смели заявки са напразни обещания. 

- И за нова конституция ли важи същото?

Има текст в програмата, който допълнително заявява намеренията за промени в конституцията, най-малко да се въведе индивидуална конституционна жалба. Каква подкрепа ще има, не мога да ви отговоря в момента. 

- При какви условия ГЕРБ би съставила кабинет?

Ако се състави достатъчен парламент ресурс с политическа сила или сили, с които имаме програмно сходство и можем да работим заедно. И това трябва да изглежда честно. Да се „гушнеш“, с когото до вчера си се карал или си разменял упреци, не ми се струва правилно. 

- По ваше лично усещане ще има ли нови парламентарни избори през есента?

Нямам навика да споделям всичките си усещания, но не мога да го изключа. Има опасност България да влезе в дълъг цикъл на политическа нестабилност.

КУПУВАНЕТО И ПРОДАВАНЕТО НА ГЛАСОВЕ Е ПРЕСТЪПЛЕНИЕ!