Ако в дадена община партия „Воля“ спечели повече от 10% от гласовете на предстоящите избори на 4 април, кандидатът за депутат Веселин Марешки се задължава да изгради бензиностанция до 2 години от изборния ден. А всеки, който лично подпише „договора“ с Марешки, ще ползва специални отстъпки в бензиностанцията.

Това е описано в листовка, на която гордо стои "Подпишете с Марешки", има призив за подкрепа и на нея може да се види номерът в бюлетината на "Патриотична коалиция - ВОЛЯ и НФСБ". Самият "документ" се разпространява в офисите на партията на Марешки, негови аптеки и бензиностанции, както и официалната му страница във фейсбук. 

Дали „договорът с избирателите“, както го нарича кандидатът за депутат обаче, не нарушава текстове на Изборния кодекс?

Ако във фейсбук към тази листова има прикрепени към нея задължителните атрибути: КУПУВАНЕТО И ПРОДАВАНЕТО НА ГЛАСОВЕ Е ПРЕСТЪПЛЕНИЕ“, те отсъстват от хартиените копия, които се раздават по време на обиколките на Веселин Марешки из страната. Освен това никъде не пише кой е авторът на агитационния материал, въпреки че има изрично изискване и за двете в Изборния кодекс (чл. 183)

Тази листовка е приложена към сигнала на коалиция "Изправи се! Мутри вън" до ЦИК

 

Акцията на партията е от вчера, но към този момент от Централната избирателна комисия няма реакция. Пред Клуб Z говорителката на ЦИК Таня Цанева заяви, че в комисията все още няма постъпили сигнали, но днес следобяд ще има заседание. Тя не даде еднозначен отговор дали членовете на комисията биха се самосезирали при условие, че се нарушават текстове от Изборния кодекс. 

В определени случаи го правим, но не мога да кажа, защото това е решение на комисията, обясни Цанева. И не даде отговор дали тя лично би обърнала внимание на колегите си по този казус. 

Акцията „Подпишете с Марешки“ обаче влезе в полезрението на други участници в изборите. От коалиция „Изправи се! Мутри вън!“, съобщиха във вторник, че са подали сигнал в ЦИК за агитационния материал. Мотивът - именно нарушение на правилата за съдържанието на разпространявани агитациони материали, описани и в изрично решение на самата ЦИК от 16 февруари, се само в Изборния кодекс.

В т.нар. договор се споменават и търговски обекти - аптеки и бензиностанции - на кандидат-депутата и партиен лидер. По закон обаче няма ограничение агитация да се извършва в частни търговски обекти.

Това не е първият случай, в който Веселин Марешки върви по ръба на изборното законодателство и прави предизобрна кампания „под прикритие“. 

Както Клуб Z писа, още в началото на февруари из страната започнаха да се забелязват билбордове с лика на лидера на „Воля“, бизнесмен и зам.-председател на Народното събрание Веселин Марешки. Вдигнал палец нагоре, той стои на фона на надпис „Ефектът Марешки“. А в националните телевизии се въртяха реклами отново с аптеките и бензиностанциите на кандидата за депутат. 

В Изборния кодекс в чл. 191 изрично е записано:

„Забранява се в търговска реклама да се отправят политически внушения в полза или във вреда на една или друга партия, коалиция или инициативен комитет или кандидат.“

Във въпросните търговски реклами де юре, макар и де факто да е ясно, че са форма на политическа реклама, обаче нямаше споменати партии, нито призив за гласуване и подкрепа.