Нова регистрация

(минимално 8 символа)
(минимално 8 символа)

Всичко стана неочаквано бързо. От днес за утре милиони служители в цяла Европа останаха у дома и преминаха в работен режим "хоумофис". Всичко, което до този момент се отлагаше за неопределено бъдеще заради технически проблеми, правни неуредици, организационни несполуки или просто не бе на дневен ред за решаване, изведнъж се оказа незначителна пречка. Според различни проучвания още в началото на карантината заради коронавируса около 1/4 от всички служители в Европа са останали да работят у дома. Преди карантината хоумофис са практикували само 1/20 от всички работещи на компютър.

Промяната, и то в такива кратки срокове, е безпрецедентна. Сега, въпреки че епидемията още не е надвита, повечето големи работодатели в европейските държави обмислят дали да не оставят повечето си служители в хоумофис. Това ще им спести разходи за поддръжка на офисите. Според данните на Евростат над 50% от фирмите в Европа обмислят да променят генерално структурата на заетост или поне да комбинират дните в офиса с дните у дома. Освен че ще пестят от офиси, работодателите ще оползотворят и инвестициите в техника и сигурност, които трябваше да направят спешно, за да не се прекъсва работният процес по време на карантината. 

За служителите тази внезапна промяна носи много позитиви и няколко негатива. Най-много имат причина да се радват родителите на малки деца. Все още по-засегнати от липсата на подходящ работен график, който да може да се съчетава с гледането на дете, са майките. А най-ощетени досега бяха самотните родители. С хоумофис те ще могат да бъдат до децата си и да работят повече часове, което ще повдигне доходите и пенсионните им осигуровки.

Какво правим с данъците? А с офис сградите?

Пазарът на труда тепърва ще преживее тотална промяна. Все по-лесно ще е да се намира работа в различен град и дори в различна държава, без да се налага да се местим. Това, от една страна, дава огромна свобода за работещите, но от друга – тепърва ще трябва да се напасват работното и данъчното законодателство. Къде дължи данъци човек, който живее в една държава, но работи в друга? Досега мястото на живот бе определящо, но подобно трансфериране на огромни доходи от страни, създаващи работни места, към страни, предоставящи работна ръка, няма да мине без сътресения. На кое законодателство ще се подчиняват отношенията в една фирма с трудещи се от цял свят – работно време, защита на служителя, застраховки?

Оставането у дома за работа ще промени из основи и пазара на недвижими имоти. Това вече се усеща в страни като Германия или Холандия – офис сградите опустяват, покачва се търсенето на имоти до морето или в идилични селца.

Според прогнозите една голяма част от работниците в селското стопанство в бъдеще също ще са пред компютър.

Градовете също ще променят структурата си – вече няма да са притегателна сила за всички трудещи се в активна възраст и тепърва ще трябва да преоткриват значението си. В Западна Европа този процес вече започна покрай процъфтяването на онлайн търговията. Загиват магазини, превърнали се в символи, като „Каухфох“, по чийто модел бе създаден едно време ЦУМ в София, центровете, в които се концентрираше търговията, се опразват с фалитите на все повече магазини.

Липсата на колегите е вредна за вашето здраве

Негативната страна на хоумофиса за служителите е, че работата у дома размива границите между свободното време и трудовия процес. Хората ще имат нужда от по-големи жилища, за да имат работен кабинет, но това ще вдигне разходите по имотите.

Засега привилегията да работят вкъщи имат предимно хората с висше образование, служителите и хората с технически професии. Но това не означава, че в бъдеще няма да е възможно и други професии да се извършват от компютъра у дома – според прогнозите селското стопанство на бъдещето ще може да остави поне една трета от работниците у дома пред компютъра.

Вероятно най-сериозният проблем на хоумофиса е липсата на комуникацията с колеги. А това се отразява на менталното здраве. В едно направено на тази тема проучване 43,3 процента от интервюираните служители са посочили, че им липсва контактът с колегите от офиса, а от новопостъпилите това като проблем са идентифцирали цели 53,35%. Общият дух и желанието за добро сътрудничество намаляват при физическа дистанция, установили още експертите. Нормалните контакти са заменени с дигитална кореспонденция, но тя не може да изчисти евентуални конфликти, не е подходяща за изразяване на гняв, несъгласие или раздразнение от нечие поведение и може да стане причина за бързо увеличаване на недоволството сред колегите.

Друг проблем са увеличените работни часове – 80% от хората в хоумофис признават, че им се налага да работят повече у дома. Причините са най-различни – от по-лоши интернетвръзки и компютри у дома до страх, че началниците не те виждат и се налага да работиш по-дълго, за да не те помислят за мързелив. 

Хоумофисът поставя предизвикателства и пред градската инфраструктура. На първо място, покачват се изискванията към интернет – той трябва да е достъпен безаварийно и да е бърз дори и в най-затънтената провинция. За смесен тип работа, при който служителите комбинират работата от вкъщи с присъствени в офиса дни, се налагат и добри пътища, и транспортни връзки не само в градските центрове, но и в околните им селища, където вероятно ще се изнесат повечето хора.

Този материал е публикуван в сп. Клуб Z през ноември 2020 г.

Коментари

Най

Следвайте ни

Още по темата

Още от категорията

Скъпи потребители,

От днес - 25 май 2018 г. - влиза в сила новото европейско законодателство за защита на личните данни, известно още и като GDPR.

Тук можете да прочетете целия документ: "Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни." (тук)

Във връзка с това "ЗЕБРА БГН" АД приема нова "Политика за поверителност" (тук), съобразена с GDPR.

Целта на новите правила е да дадат на вас повече права за контрол над собствените ви данни и по-добра защита на неприкосновеността ви.