Дистанционно или присъствено обучение? Този въпрос са задали от Асоциация "Родители" съвместно с Института за изследвания в образованието. В онлайн анкетата са участвали 20 000 родители, а резултатът е следният: 47 на сто са за присъствена форма във всеки един етап от обучението, а за онлайн обучение от разстояние на всички ученици са 22,2 на сто. Идеята за преминаване към онлайн обучение за отделни етапи се подкрепя от 14,2% от родителите, а 16,2 на сто са за смесена форма (комбинираща присъствено и онлайн обучение по определена схема).

"Данните от проучването показват, че родителските нагласи спрямо преминаването към обучение от разстояние в онлайн среда варират значително в зависимост от възрастта на детето, населеното място, в което живее семейството, ценностните приоритети на родителите и редица допълнителни фактори, така че е невъзможно да се изведе едно единствено решение, което да е удовлетворително за всички родители. Това налага необходимостта от гъвкав подход, основан на локални решения, съобразно конкретната ситуация на различните училища", обобщават организаторите на изследването.

Възраст

Резонно разпределението на предпочитанията на родителите към присъствена или онлайн форма на обучение се влияе и от възрастта на детето.

Най-много привърженици на присъствената форма има сред родителите на деца в начален етап – 52,8%, а най-малко – сред родителите на гимназистите. 

Най-много привърженици на присъствено обучение за всички ученици има сред родителите от селата и малките градове, където повече от половината участници са избрали тази опция – съответно 54,6% и 53,8%. В областните градове и столицата, където са концентрирани големите училища, този процент намалява съответно на 49,8% и 41,3%.

Приоритети

Почти половината родители (49 на сто) са извели като приоритет „Осигуряването на качествено образование“. Същевременно 30,2% са посочили „Опазването на здравето на децата“, а още 29,8% - „Ограничаването на разпространението на заразата“. За 17,7 на сто водеща е „Социализацията на децата в училище“.

Интересно е, че повече родители са посочили „Опазването на здравето на учителите“ (14 на сто), отколкото „Опазването на здравето на членовете на семействата“ (12,2%).

Предизвикателства

Съществена е разликата в оценката на предизвикателството „Натоварването на родителите с отговорността за ученето на децата“ – то е посочено от 46,7% от родителите в начален етап, 31,3 на сто в прогимназиален и 19,7% в гимназиален. „Способностите на детето ми да се подготвя самостоятелно за учебните занимания“ следва подобна скала – 30,6% в начален етап, 20,5% в прогимназиален и 16,6 на сто в гимназиален. „Затрудненията на детето ми да усвоява учебния материал в същата степен като при присъственото обучение“ отново са най-голям проблем за родителите в начален етап – 53,6% и намаляват с порастването: 47,6% в прогимназиален етап и 42,3 на сто в гимназиален. „Възможностите на детето ми да общува със съучениците си“ се оценява като проблем най-високо в начален етап – 38,9%, в гимназиален е 32%, а в прогимназиален – 31,6на сто.