Допълнително споразумение за възлагане на обществени поръчки, излизащо извън пределите на ЕС.

Това е едно от огласените днес предложения на Еврокомисията за изграждането на Европейския здравен съюз. Те са за укрепване на рамката на ЕС за здравна сигурност и за засилване на ролята на ключови агенции на ЕС по отношение на подготвеността и реакцията при кризи. Конкретен повод е пандемията от COVID-19.

Специално предложението за обществените поръчки е свързано със справянето с недостига на лекарства чрез Европейската агенция за лекарствата (ЕМА). По същата причина ЕМА ще създаде постоянна работна група на ЕС, която да следи за недостига. Друга група ще се занимава с медицинска апаратура. Освен това ЕМА трябва да създаде постоянна работна група за спешни случаи, както и нови панели от експерти по високорискови апаратури.

„Днес укрепваме основите на един по-сигурен, по-подготвен и по-устойчив Европейски съюз в сферата на здравето. Това означава значителна промяна в капацитета за колективна реакция“, заяви при представянето на плана еврокомисарят по здравеопазването Стела Кириакиду.

По-солидна рамка на ЕС за здравна сигурност

ЕК предлага нов регламент за сериозните трансгранични заплахи за здравето. В новата рамка са залегнали:

Повишаване на готовността. Ще бъде разработен план на ЕС за готовност при пандемия и действия в случаи на здравни кризи и ще бъдат формулирани препоръки за приемане на планове на национално равнище заедно с комплексни и прозрачни рамки за докладване и одит. Подкрепа при изготвянето на националните планове ще окажат Европейският център за профилактика и контрол върху заболяванията (ECDC) и други агенции на ЕС. Комисията и тези агенции ще проведат одит и стрес тестове на плановете;

Укрепване на наблюдението. На равнище ЕС ще се създаде укрепена и интегрирана система за наблюдение, която ще използва изкуствен интелект и други авангардни технически възможности;

Подобрено докладване на данни. От страните членки ще се изисква да засилят докладването по показателите на здравните системи като наличност на болнични легла, капацитет за специализирана терапия и интензивно лечение, брой медицински обучен персонал и др.;

Обявяването на поява на извънредна ситуация в ЕС ще задейства засилена координация и ще даде възможност за разработването на нужните с оглед на кризата продукти, доставката им и натрупването на запаси от тях.

По-силни и по-оперативни агенции на ЕС

От началото на пандемията ECDC и ЕMA са на първа линия в действията на ЕС за справяне с COVID-19. Пандемията обаче показа, че и двете агенции трябва да бъдат подсилени и да им бъде даден по-солиден мандат, за да могат по-добре да защитават гражданите на ЕС и да се справят с трансграничните заплахи за здравето.

Мандатът на ECDC ще бъде подсилен, за да може той да оказва подкрепа на Комисията и страните членки в следните области:

• Епидемиологично наблюдение чрез интегрирани системи, даващи възможност за наблюдение в реално време;

• Готовност и планиране на реакцията, докладване и одит;

• Иизготвяне на незадължителни препоръки и варианти за управление на риска;

• Капацитет за мобилизиране и използване на Работната група на ЕС по въпросите на здравеопазването, която да подпомага реакцията на местно равнище в държавите членки;

• Изграждане на мрежа от референтни лаборатории и на мрежа за субстанциите с човешки произход.

Мандатът на ЕМА ще бъде подсилен, за да може тя да осигурява координираната реакция на равнището на Съюза по следния начин:

• Като следи и овладява риска от недостиг на критични лекарства и медицински изделия;

• Чрез предоставяне на научни консултации за лекарства, които могат да имат потенциал за лечение, превенция или диагностициране на заболяванията, причиняващи кризата;

• Чрез координиране на проучванията за следене на ефективността и безопасността на ваксините;

• Чрез координиране на клиничните изпитвания.

Същевременно ЕК определи днес и основните съставни части на бъдещия Орган за реакция при извънредни здравни ситуации (HERA). Предложението за учредяването му ще бъде представено до края на 2021 г. Подобна структура би била важен нов елемент, който да оказва подкрепа за по-добър отговор на равнището на ЕС на трансграничните заплахи за здравето.