През последните няколко години водещият български телеком А1 се развива в нещо повече от обикновен оператор. Компанията включва все повече ИКТ (информационни и комуникационни технологии) услуги в портфолиото си, ориентирани към бизнеса. Повече за най-новите предложения на А1 - софтуерът SAP Business One, облачната услуга Exoscale и пакетът за създаване на мобилно приложение A1 Smart App - разказва Мария Мънзова, мениджър "Корпоративни фиксирани услуги" в А1 България.

Г-жа Мънзова е с над 15 години опит в сферата на телекомуникациите, заемала е различни технологични и ръководни длъжности в компанията в сферата на развитието, маркетинга и продажбите на високотехнологични продукти и услуги за бизнес клиенти.

 

Какво представлява софтуерът SAP Business One?

SAP всъщност е цялостно ERP (Enterprise resource planning) решение, което управлява абсолютно всички бизнес функции в една компания. Това е модулно решение, при което всеки модул обслужва определена функция в бизнеса на даден клиент.

Има модули за финанси, за логистика, за HR и други. По този начин се обхваща цялостната дейност на една компания, както по отношение на финансовите потоци, така и по отношение на покупки, продажби. Има и CRM (Customer relationship manager) модул, който може да управлява връзките с клиенти, възникналите потенциални клиенти и развитието в бъдеще за тях. Това решение е изключително надеждно - всички знаем каква технологична компания е SAP, това е еталон по отношение на ERP решенията.

Тази разновидност е по-скоро чисто софтуерно решение, което има няколко варианта на имплементация, като ние сме избрали варианта облачна (cloud) услуга. Изградили сме инфраструктура в дейта център на А1 в София. Тя отговаря на изискванията на SAP, сертифицирана е от тях, и по този начин улесняваме клиентите, защото така те са освободени от инвестиции в сървъри и не е нужно да поддържат специални условия за оборудването като температура, енергия и др. Не закупуват и лицензи – съответно не правят голяма първоначална инвестиция, а плащат само за това, от което има нужда техният бизнес.

Тоест модулната система позволява човек да избира кои елементи да ползва?

Да, в софтуерната услуга има няколко вида лицензи, в които се включват определени модули. Но наблюдаваме, че клиентите предпочитат да взимат пълния пакет от модули, т.нар. професионален лиценз, защото, за да може един бизнес да работи нормално, обичайно той има нужда от всички функции, които споменах.

Единственото, което не е нужно за всички, е производственият модул - той обаче е ценен за компаниите, чиято дейност включва и производство.

Колко време и усилия са нужни, за да се внедри тази система?

Това е едно от предимствата на предложението на А1 - ние правим и самото внедряване за клиента. Ние му предоставяме консултантски услуги, по отношение на анализ на неговите бизнес процеси, съответно привеждане на системата в съответствие с неговите бизнес процеси, за което се приготвя специална blueprint документация. Внедряването също се прави по всички изисквания на SAP и по тяхна методология - в А1 разполагаме с квалифицирани SAP консултанти, които години наред са се занимавали с нашата SAP система в А1 Group, както и с въвеждане в експлоатация на софтуера за клиенти.

Вариантите, които предлагаме, са два. Единият е по-скоро типов, подходящ за по-малки и средни компании. При този вариант внедряването се извършва по предварително дефинирани параметри, и срокът до 2 месеца. За по-големи компании, които имат по-специфични бизнес процеси, вече се налага внедряване на проектен принцип, което може да отнеме и 6 месеца.

Какви други съществени предимства имате пред конкуренцията на пазара?

Друго предимство е фактът, че SAP Business One от А1 е изцяло локализиран според българското законодателство и нашите консултанти въвеждат в софтуера промените, които се очаква да бъдат приети във времето от законодателните органи. Така че, когато се приеме такава промяна, тя да бъде въведена веднага за съответните клиенти. Системата е преведена на български език, като разбира се, поддържа различни валути за разплащане.

Нашите SAP консултанти правят и обучения за представители на клиента, така че те да могат да започнат възможно най-бързо да работят със системата.

Но най-важното предимство е, че всичко е в облака и без големи първоначални инвестиции.

Има много клауд услуги на пазара, но вие предлагате Exoscale, с какво се различава тя от другите?

Това е платформа, която е т.нар. cloud native. Предназначението ѝ е за хостване и разработка на модерни бизнес приложения. Насоката ѝ е предимно към дивелопмънт екипи, които могат да се възползват т.нар. DevOps инструменти в процеса на разработка. Например в банковата сфера или в компании, които разработват софтуер. За тях Exoscale би била много атрактивна оферта.

От друга страна, Exoscale е подходяща и за компании, които оптимизират текущи или внедряват нови модели на работа, свързани с ползването на artificial intelligence, machine-learning, robotic process automation, big data, видео стрийминг и т.н. Платформата се използва също от 3D артисти, които проектират 3D модели и графичен дизайн и имат нужда от мощни ресурси.

Инфраструктурата е разположена на територията на Европа, в шест дейта центъра – два в Швейцария, два в Германия и по един в Австрия и България.. Т.е. когато клиентът влезе в self-service портала, за да създаде виртуален сървър - което става с няколко клика - може да избере къде да бъде той. Ако по законови изисквания клиентът иска да ползва виртуални ресурси на територията на Европа или дори в България, това също е постижимо.

Exoscale съответства на параметрите на клауд платформи като Amazon и Google Cloud, но се намира на европейска територия. В допълнение, тя отговаря на всички европейски изисквания за защита на личните данни и има редица сертификати за сигурност. Услугата се ползва на базата на Pay-per-use модела, отчитането и заплащането е на час и само за реално използваните от клиента ресурси.

Смятате ли, че този казус - къде са данните - ще има по-голямо значение в бъдеще, особено от гледна точка на последните конфликти в международен план между САЩ и Китай?

Това със сигурност има значение, неслучайно има и регулации в тази посока. Когато данните не се намират на територията на Европа или в съответната държава, могат да съществуват различни закони, които да позволяват определени органи в друга държава да имат достъп до тях.

Но има значение и колко бързо може да достъпим тези данни. Ако клиентът има данни в дейта център, който е в САЩ, времето за достъп е много по-голямо, отколкото ако данните са в Европа или България. Когато компаниите правят подобни инфраструктури в тези клауд платформи извън Европа, имат нужда от бърза връзка, обикновено им се налага да купуват т.нар. direct route услуги, които да им осигурят директен достъп, което е допълнителен разход за тях.

A1 Smart App е със скромна месечна такса, до каква степен може да се адаптира до нуждите на един малък или среден бизнес?

Преди да започнем да предлагаме тази услуга, направихме проучване и установихме какви са основните изисквания на фирмите. Smart App също се предлага на модулен принцип. Има няколко варианта, които предлагаме на клиентите.

Най-пълният вариант включва и възможност за резервация, подходящ е за малки заведения, ресторанти, лекари на свободна практика и други. С тази услуга в максимална степен се стараем да покрием изискванията на един малък и среден бизнес. Така той ще бъде доста по-добре представен в дигиталното пространство.

Има модул за приемане на поръчки и дори лоялна програма, която успешно замесва хартиените и пластмасови карти.

Клиентът получава един жив инструмент, с който да привлича своите клиенти и да има постоянна комуникация с тях.Чрез приложението може да се изпраща неограничен брой съобщения до всички, които са го свалили– нотификациите се появяват директно на екрана на телефона и няма как да бъдат пропуснати.

Предполагам, че тази модулна система позволява подобряване?

Точно така, може да се започне с най-базовия и най-бюджетен вариант на приложението, и когато се разрасне бизнесът и има нужда от нещо по-голямо, да се премине към някой от по-разширените абонаменти.

До преди няколко години А1 не беше компания, която предлагаше подобни услуги. Първите ви оферти в областта видно бяха ориентирани към големите компании, но сегашните са видно насочени и към малкия и среден бизнес. Каква е основната цел с тази нова група услуги?

Това е стратегия, която А1 България развива от няколко години насам - да навлезе в т.нар ИКТ бизнес. По този начин предоставяме на клиентите цялостна палитра от услуги, чрез които да развиват своя бизнес. Не сме просто доставчик на преносна среда, а надграждаме това със софтуерни услуги, услуги за инфраструктура, като Exoscale, така че да предоставим на клиента възможност от един доставчик да ползва цялостни решения за своя бизнес. По този начин създаваме за бизнес клиените възможност да се съсредоточат върху ежедневните проблеми на своята дейност, вместо да управляват няколко услуги с различни доставчици.

В А1 се стремим да бъдем не само доставчик за нашите клиенти, а и техен партньор в дигиталната среда.