Знаете ли, че... според Закона за хазарта, така любим на управляващите за ремонт през изминалите две години, има текст, в който е записано, че 10% от таксите от хазарт трябва да се превеждат целево за Национален фонд "Култура". Ако не знаете, не е пропуск. Просто защото такива пари никога не са отивали там. И няма и да отидат.

Причината: Министерство на финансите твърди, че този текст от закона противоречи на друг закон - Закона за публичните финанси и е част от "историческо обстоятелство" - разбирай, архаичен текст. И на това основание въпросните 10 на сто така и не стигат до фонд "Култура".

Пространно финансовият министър Владислав Горанов обяснява механизма в отговор на питане на депутата от левицата Георги Свиленски. Въпрос къде са 10-те процента Клуб Z зададе преди време и на министъра на културата Боил Банов, и на шефката на бюджетната комисия Менда Стоянова, като и двамата се позоваха на мнението на бюджетното ведомство.

Въпросът

Свиленски пита конкретно: "За 2017 г., 2018 г. и 2019 г. какъв е размерът на средствата, постъпили в бюджета на Министерство на културата като целева субсидия за Национален фонд "Култура" (НФК)" на основание въпросния текст от Закона за хазарта.

А конкретният текст гласи: "§ 32. В бюджета на Министерството на културата ежегодно се превежда целева субсидия за Национален фонд "Култура" в размер на 10 на сто от внесената през предходната година държавна такса по чл. 30, ал. 3 и променливата част по ал. 4."

Или както е описано в закона: "за поддържане на лиценз за организиране на хазартни игри - традиционна лотария, томбола, моментна лотария, тото, лото, бинго, кено и техните разновидности игри със залагания върху резултати от спортни състезания и надбягвания с коне и кучета, игри със залагания върху случайни събития и със залагания, свързани с познаване на факти, с изключение на онлайн залаганията, се събира държавна такса в размер на 15 на сто върху стойността на направените залози за всяка игра, а за хазартни игри, за които се събират такси и комисиони за участие - в размер на 20 на сто върху стойността на получените такси и комисиони".

А "за издаване и поддържане на лиценз за онлайн залагания се събира двукомпонентна държавна такса, състояща се от еднократна такса в размер на 100 хил. лв. и променлива част в размер на 20 на сто върху разликата между стойността на получените залози и изплатените печалби, а за игри, за които се събират такси и комисиони за участие - в размер на 20 на сто върху стойността на получените такси и комисиони."

Приходи

От доклад на Държавната комисия по хазарта разбираме, че само през 2017 г. приходите от държавни такси са 138 315 015,52 лв., за 2018-а са 157 295 622,00 лв. Данни за 2019 г. не са публикувани, но в годините назад ДКХ отбелязва скок всяка година, така че може да се предположи, че ако не се равняват на тези от 2018 г., то средствата може и да са повече. Тук трябва да се отбележи, че става въпрос за всички приходи от такси, не само за тези, които касаят фонд "Култура".

И все пак, числата са внушителни на фона на реалния бюджет на фонда. През 2017 г. той е получил от Министерство на културата субсидия от 807 776 лв., през 2018-а - 1 005 433 лв., а през 2019 г. - 1 500 400 лв. С други думи - далеч от въпросните 10 на сто от част от таксите от хазарт.

В обясненията на финансовото министерство се посочва, че според закона за публичните финанси "с друг закон не може да се създава уредба на материята - предмет на този закон, която се отклонява от принципите и правилата, определени с този закон (за публичните финанси, б.р.)" . 

"Считаме, че не следва с разпоредби в Закона за хазарта да се урежда осигуряване на средства по бюджета на първостепенния разпоредител с бюджет. Прилагането на § 32 предполага одобряването на допълнителни разходи по бюджета на Министерство на културата след приемането от Народното събрание на бюджета му, по показатели, области на политики/бюджетни програми, което е в противоречие със законноустановения принцип в бюджетирането, че постъпленията не са целеви и служат за покриване на плащанията, като поставят в изключително положение един разпоредител с бюджет спрямо останалите", посочват от МФ.

Оттам допълват, че няма такъв термин като "целева субсидия", както и че: "законовата уредба се отклонява от основните бюджетни правила, заложени в Закона за публичните финанси, вероятно в резултат на исторически стеклото се обстоятелство, че в началото фондът е бил създаден и е функционирал като юридическо лице на извънбюджетна сметка (1999 г.)".

Няма текст, няма пари

За да няма повече въпроси за пари за култура от парите за хазарт и да се поправи това "историческо обстоятелство", сега от ГЕРБ са решили да елиминират всички текстове в Закона за хазарта, с които има някакви постъпления към културния сектор.

Както Клуб Z писа, с внесените поредни изменения в този закон, сега се предлага да отпадне текстът с 10-те процента, както и този от Закона за меценатството, който гласи, че "държавата организира лото за подпомагане на културата при условията и по реда на Закона за хазарта" и "използването на приходите след данъчно облагане и приспадане на разходите и изплатените печалби се утвърждава от министъра на културата, съгласувано с министъра на финансите, като най-малко 75 на сто от тях се използват за нуждите на създадени със закон национални фондове, подпомагащи създаването на произведения на културата".

Представители на независимия културен сектор обаче реагираха, като написаха остро писмо до управляващите, в което настояват 10-те процента от приходите от хазартни такси на годишна база да останат, но също посочват, че текстовете са били неработещи. Те предлагат тези текстове да бъдат разработени в конкретен механизъм и правилник за прилагането му – осигуряващ отчисления от хазарта за устойчивото развитие на българската култура.

Проектът на ГЕРБ бе подкрепен на първо четене от бюджетната комисия в парламента.