Нови паркинги в кварталите на София ще се строят чрез частни инвестиции. Това предвижда новата програма на кметицата Йорданка Фандъкова, която тя обеща по време на предизборната кампания и представи днес, 6 месеца откакто управлява в поредния си мандат.

"Всички знаем, че проблемът с паркирането е един от най-належащите пред нас", изтъкна Фандъкова.

И обобщи накратко досега действащият план за буферни паркинги до станции на метрото, част от стратегията на Столична община "паркирай и пътувай". Досега изградените буферни паркинги са 6, с над 2500 места, строят се още 3, планират се още и в бъдеще. Те са безплатни за всеки с карта за градския транспорт и окуражават слизане от колите.

Те обаче се строят с общински пари, а според екипа на кметицата, това не е най-доброто решение за паркинги в кварталите.

"То става все по-трудно и това го усеща всеки един от нас. Почти всяко семейство има повече от един автомобил, мнозина имат по един на член на семейството. Това води до постоянно увеличаване на автомобилитне, големи части от града не са проектирани за това", коментира Фандъкова.

Това ще помогне да се свалят автомобилите от тротоарите и зелените площи. Начинът, по който ще стане, е с публично-частни партньорства, създадени след напълно прозрачен конкурс.

За това са възможни два варианта - единият е даване на право за строеж на сграда и общински паркинг към нея, като сградата остава за инвеститора. По-"класическият" е вид аренда - инвеститорът построява паркинг и го стопанисва 30 години.

"Борис Бонев е представил своята концепция заедно със "Спаси София", както и няколко терена. Наистина е чудесно, че в неговия екип има активни хора. Ше бъде разгледан, прегледах терените. По част от тях ние вече работим - за тези в "Овча купел" вървят обсъждания с районния кмет", подчерта кметицата.

Бонев обаче иска паркингите да се строят с публични средства. Именно районните кметове се очаква да дадат предложения за конкретни терени в столицата. 

Адвокат Георги Георгиев, общински съветник от ГЕРБ-СДС, разясни, че ще има строги критерии за избор на изпълнители.

"Предвидили сме железни клаузи за неустройки, банкови гаранции, възможности за прекратяване на договора, коментира той. - Целта ни не е да приемем поредната програма, а да се похвалим с реални успехи."

Програмата трябва да бъде одобрена от Столичния общински съвет, както и всеки конкретен инвестиционен проект и изпълнител.

 

Главният архитект на столицата Здравко Здравков подчерта, че всичко ще бъде съобразено със Закона за устройство на територията и даде пример:

"В район "Сердика+ с г-н Кръстев предложихме терен, който се намира до "5-а Градска" - до метростанцията на "Мария Луиза". Той ще приеме до 320 места. Ще реши проблемите на болницата."