Кой е кмет на Благоевград? Казусът се заплита, тъй като общинският съвет в града избра и.д. градоначалник на мястото на Румен Томов, след като мандатът на последния бе прекратен предсрочно с решение на общинската избирателна комисия. То бе предшествано от произнасяне на Върховния административен съд. Томов обаче заяви в неделя пред бТВ, че той все още е кмет.

И.д. кметът Ясен Попвасилев, който досега бе заместник на Томов, обаче вече е избран от местния парламент - по думите на председателя му Андон Тодоров - по буквата на закона заради решението на ОИК за отстраняване на титуляря. Според Андонов жалбата на Томов срещу това решение не спира изпълнението му. Отстраненият обаче твърди, че шефът на общинарите ги е подвел. 

"Шокиран съм и съм изненадан от това, че г-н Томов ме нападна без никакви аргументи. Аз знам, че в момента има сериозни проблеми със закона. Но нито общинският съвет, нито жителите, нито аз сме допринесли за създаването на този казус. Всички ние искаме да се реши максимално бързо и по този начин да не са потърпевши хората, но трябва да спазваме закона – това е най-важното", заяви тази сутрин Тодоров - пред бТВ.

"Процедурата по Изборния кодекс е следната – след като ОИК се произнесе с решението (за прекратяване правомощията на кмет - б.р.), то влиза в действие след като се качи на сайта. В тридневен срок ОИК изпраща писмото до ЦИК и до председателя на общинския съвет. От момента, в който ние получихме писмото – свиках Председателския съвет и Общинският съвет се произнесе за временен кмет. По процедура всичко е спазено", каза още той.

В края на април ОИК в Благоевград прекрати предсрочно пълномощията на кмета на града Румен Томов, който бе избран през 2019 г. като независим, подкрепен от БСП. Той победи на изборите дългогодишния градоначалник от ГЕРБ Атанас Камбитов. Още тогава Томов обяви решението за политическо и се закани, че "борбата продължава".

До казуса въобще се стигна, след като Камбитов след изборите миналата есен подаде сигнал в ОИК, че новоизбраният кмет не е заличил участието във фирмата си в задължителния по закон едномесечен срок от избирането му. Последва проверка на избирателната комисия. Тя пък реши първоначално, че няма да прекрати пълномощията на Томов. 

Оттам казусът отиде в административния съд. И той, и ВАС обаче отмениха този отказ. Според върховните съдии решението на ОИК от края на миналата година, че Томов остава кмет, е незаконосъобразно. Тричленният състав на ВАС не прие мотивите в касационната жалба на кмета и неговия адвокат, а по отношение на спора за срока по прекратяване на търговската му дейност магистратите уточняват:

"Прекратяването на търговската дейност се извършва със заличаването на търговеца от Търговския регистър."

Според Закона за местното самоуправление и местната администрация и съдебната практика в едномесечен срок от обявяването на изборните резултати, съответно от приемането на решението на общинския съвет, лице, което при избирането му за кмет има участие в търговски дружества, трябва да предприеме действия за прекратяване на това участие в едномесечен срок. Неизпълнението на това задължение в срок води до предсрочно прекратяване на пълномощията на кмета на общината.

"Нарушаването на изискването за предприемане на необходимите действия за прекратяване на дейността като ЕТ от страна на избрания за кмет на община Благоевград е достатъчно основание за прекратяване на мандата. Видно от доказателствата по делото, избраният за кмет на община Благоевград е предприел действия по заличаване на ЕТ от Търговския регистър и такова заличаване е настъпило, но действията за това са извън срока по чл. 41, ал. 1 ЗМСМА (тоест едномесечния срок - б.р.), който започва да тече от 4.11.2019 г. ", посочват магистратите.

БСП пък сезира Конституционния съд заради разпоредбите на Закона за местната власт веднага след като ОИК реши да прекрати правомощията на Томов. Според социалистите текстовете от закона позволяват отстраняване на кметове на чисто формални основания и без възможност съд да прецени по същество допуснали ли са нарушение или не.

Според левицата подобни "безвиновни отстранявания" нарушават човешките права на пряко засегнати, принципите на правовата държава и са в ущърб на Изборния кодекс като основен източник на легитимна власт в демократична държава.