„Изключително неприятно съм изненадан от резултата в Съвета на ЕС, който съгласно писмената процедура е взел решение с необходимото квалифицирано мнозинство да приеме резултатите от триалога и на практика да завърши първото четене по пакета „Мобилност“.

Такъв коментар направи специално за Клуб Z бъларският евродепутат Петър Витанов от БСП и Прогресивния алианс на социалистите и демократите (СиД). Той е единственият редовен представител от страната ни в парламентарната Комисия по транспорт и туризъм.

Според него решението може да довърши превозваческите компании от Източна Европа, които и без това са силно пострадали от пандемията.

Поводът бе вчерашното решение на Съвета на ЕС относно пакета „Мобилност“, известен още като "Плана Макрон“. Приетите правила не са по вкуса на българските превозвачи.

„В дни, когато сме изправени пред безпрецедентна ситуация, когато евроинституциите разглеждат само законодателство, пряко свързано с притъпяването на ефекта и борбата с отрицателните последици от коронавируса, да приемем пакета „Мобилност“ за мен е несъстоятелно и бих казал, неадекватно към дадения момент“, смята Петър Витанов.

До последно той се надявал да бъде убедена някоя от държавите, особено от тези, които първоначално са приемали нашата позиция да се обърне внимание върху по-по-спешно законодателство. Според него пакетът „Мобилност“, особено след тази зараза, ще има съвсем друго измерение:

„Смятам, че неговите разпоредби трябваше да бъдат разгледани след края на настоящата пандемия – тогава, когато видим и анализираме цялостната ситуация на фирмите от този сектор. И тогава трябваше да видим как да стимулираме и как да намерим ефективни решения да възстановим финансовото и икономическото състояние на компаниите. А не да приемем законодателство, което ще довърши така или иначе компаниите от Източна Европа.“

Витанов се надявал и на толеранс от страна на западноевропейските държави поради направените дерогации от сега съществуващите правила за максималното време на шофиране и минималните почивки.

Повечето от тях са в ущърб на водачите и са свързани със „зелените“ коридори, които поради връщането на контрола по някои от границите на страните от ЕС трябва да помагат за по-бързото преминаване на товари със стоки и лекарства. Тези доставки се изпълняват преди всичко от източноевропейски фирми, отбеляза социалистът.

„Именно затова се надявах на толеранс и отлагане не заради самото отлагане на законодателството, а за да могат да се видят негативните ефекти от вируса и да се преценят адекватно уместните решения, които би следвало да подпомогнат сектора“, каза той.

След приетото вчера решение то трябва да бъде анонсирано за сведение на 16 април. След което започват да текат 3+1 месеца, през които ЕП има право да внася законодателни промени и изменения на настоящото законодателство и да започне новото четене на трите съставни части на пакета „Мобилност“.

„Оттук нататък ще се опитаме да убедим за пореден път нашите западноевропейски колеги да оставим пакета за тогава, когато съберем достатъчно аналитична информация за негативните последствия от настоящата криза“, завърши Петър Витанов.