Съветът на ЕС прие днес пакет „Мобилност“, известен още като "Плана Макрон“. Той потвърждава позицията на Комитета на постоянните представители (КОРЕПЕР) от 20 декември 2019 г.

Това е мащабна реформа на сектора на автомобилния транспорт в ЕС, изтъкват от институцията.

Новината обаче едва ли ще зарадва българските превозвачи.

Пакетът

Той включва следните елементи:

Регламент относно достъпа до пазара на автомобилен превоз на товари и до професията автомобилен превозвач на товари или автомобилен превозвач на пътници;

Регулиране на максималното време на работа и минималното време на почивка на водачите и определянето на местоположението чрез тахографи;

Директива за преразглеждане на изискванията за прилагане и за определяне на правила за командироването на водачи.

Най-важните промени

Шофьорите ще могат да се връщат у дома на всеки 3 или 4 седмици в зависимост от работния си график;

Камионите трябва да се връщат веднъж на 8 седмици в страната, в която са регистрирани;

Минималната седмична почивка е 45 часа и трябва да се прекарва извън кабината. Ако тя е извън дома, настаняването се заплаща от работодателите;

Не трябва обаче да се забравя, че макар седмичната почивка да не може да се ползва в зона за паркиране, ЕС ще насърчава изграждането и използването на безопасни и сигурни зони за паркиране. Еврокомисията ще разработи стандарти и процедура за сертифициране на такива зони за паркиране чрез вторично законодателство.

• За да се предотврати системният каботаж (транспортни операции извън държавата на превозвача), ще бъде въведен срок на прекъсване от 4 дни, преди да могат да се извършват по-нататъшни каботажни превози в същата страна със същото превозно средство.

Какво предстои

Днешното гласуване чрез писмена процедура означава, че Съветът е приел позицията си на първо четене. Правните актове трябва да бъдат приети от Европейския парламент на второ четене, преди да бъдат публикувани в "Официален вестник". Двата регламента ще влязат в сила 20 дни след публикуването им, а директивата - в деня след публикуването ѝ.

Правилата в регламента относно достъпа до пазара и директивата относно командироването ще започнат да се прилагат 18 месеца след влизането в сила на правните актове. Правилата в регламента относно часовете на шофиране ще започнат да се прилагат 20 дни след публикуването с изключение на специалните срокове за тахографите.

„Зелените“ коридори

След избухването на пандемията от коронавирус Еврокомисията обяви създаването на „зелени“ коридори, по които товари със стоки и лекарства да преминават бързо границите между страните от ЕС. Това породи сериозни опасения, че пакетът „Мибилност“ ще бъде убит в зародиш. В действителност още от средата на март всички страни членки въведоха дерогации от регламентите за времето за шофиране и почивки. В България например шофьорите вече могат да карат до 11 вместо до 9 часа на ден. Седмичната почивка от 45 часа е вече 24 часа без право на компенсация. А миминалните дневни почивки у нас са вече от 45 минути на всеки пет часа и половина.

България принадлежи към бунтовната „деветка“, противопоставяща се на пакета „Мобилност“. Това са предимно страни от т.нар. периферия на ЕС. Останалите са Румъния, Унгария, Полша, Литва, Латвия, Естония, Малта и Кипър. Те дори заплашват заедно да заведат дело срещу ЕК в Съда на Европейския съюз.