Шефът на НЗОК д-р Дечо Дечев доразказа пред бТВ как става така, че законно касата плаща на частни болници за закупуване на конкретно онколекарство 7 пъти повече, отколкото на държавните и общински болници, които са провели обществена поръчка за същия медикамент. Разказа и схемата за легално разходване на средствата на касата, върху което тя няма никакъв контрол, а и кои са някои от болниците, които са се възползвали. 

Схемата -  скрепена по закон - кой как се възползва

Д-р Дечев, както и по-рано през деня в парламента, разкри нетърговското име на препарата за лечение на пациенти с онкологични заболявания - Pemetrexed, който е купуван от държавни болници на цена под 200 лв, а от частни - на максимално допустимата му цена според лекарствения списък - 1063 лв. Този път шефът на касата съобщи и името на производителя (общо са 4 на пазара), по подадения от когото сигнал се "хваща" проблемът - Alvogen. И разказа как точно изглежда случаят. А именно:

НЗОК плаща на болниците за онколекарства според представените от тях самите фактури. Болниците купуват тези лекарства чрез дистрибутори. Дистрибуторите - на свой ред - от производителите. Alvogen обаче забелязва при годишния отчет за 2019 г., че броят продадени опаковки съвпада с този в отчета на касата, но не съвпада сумата, която е платена от касата за продадения продукт на болниците (тоест има драстично разминаване между прихода на производителя от продажбата на лекарството и разхода, направен от касата, след като болниците са отчели покупките си - б.р.)

Производителят сигнализира НЗОК за това. Касата няма достъп до финансовите данни на производители и дистрибутори - достъп до това има Министерството на здравеопазването, обясни Дечев. НЗОК е длъжна да плати на всяка болница, с която работи, за купени от нея лекарства, ако цената е в допустимата граница по наредбата, издадена от министерството.

Въпросът е на какво основание дистрибуторът е фактурирал на частни болници лекарството на максималната допустима цена, при положение, че го е купил от дистрибутора на много по-ниска цена, дори под регистрираната такава, обясни Дечев. 

След това разказа, че има частни болнични заведения, които вече са собственици и на търговци на лекарства на едро. Това е започнало да се случва именно след 2016 г, когато частните болници излизат от обхвата на ЗОП. Друга честа практика била частните лечебни заведения да работят само с един дистрибутор, дори и собствеността да не е една и съща.

Резултатът - производителят е продал на търговеца на едро на обявената от първия цена (тя е много под максималния допустим праг в конкретния случай и под регистрираната цена - б.р), дистрибуторът препродава на максимална цена на частна болница (която заради ЗОП от 2016 г. не обявява обществена поръчка). Логично - разликата в цените остава при... собственика на търговеца на едро, става ясно от думите на д-р Дечев. 

На въпрос кой дава лицензите на търговците на лекарства, д-р Дечев обясни, че този някой е същият, който дава и лицензи на болници - министърът на здравеопазването. 

Кой си е купил лекарството 7 пъти по-скъпо от държавните и общински болници?

Макар че по-рано в парламента д-р Дечев се въздържа да съобщи имената на болниците, купували законно, но скъпо, през бТВ и "Лице в Лице" д-р Дечев изброи някои от 11-те частни болници, участвали в конкретния случай. (Общо 29 болници са купували същия медикамент през 2019 г., като при тези, които е имало обществена поръчка, цените са доста ниски - защото при 4-ма производители в конкуренция цените закономерно падат към долния си праг) - б.р)

Сред имената на частни болници, отчели към НЗОК онколекарството на скъпа цена от 1063 лв: "Пълмед", "Софиямед" "Надежда", "Сердика", "Аджъбадем клиник", "Дева Мария", "Уни Хоспитал".

Сред държавните болници най-ниска цена - с обществена поръчка - е постигнала МБАЛ "Иван Рилски" - болницата, на която д-р Дечев бе началник преди да оглави НЗОК преди малко по-малко от година. 

"Знаят се имената и на дистрибуторите, ще има положителен резултат, ако се направи проверка както трябва", заключи д-р Дечев след разказа на установеното до момента. Имена на търговци не назова. 

По думите му тук вече ако някой може да направи проверка, то това са други институции като прокуратурата и НАП, а не НЗОК, която няма това право.

После добави, че освен в Закона за обществените поръчки от 2016 г., са правени и други поправки в нормативни актове, които изключват частните болници от задълженията на другите болници. Не даде повече примери в рамките на интервюто за бТВ. Но допълни: 

"Депутатите трябва да разберат, вместо някои от тях да се сърдят защо това се изнася и придобива публичност, че този текст от Закона за обществените поръчки (от 2016 г. - б.р.) пряко ощетява бюджета на НЗОК. И че бездействието на Министерството на здравеопазването за въвеждане на електронна борса за лекарства за пореден път ощетява и бюджета, и всички нас от това за същите пари да имаме повече лекарства".

"Интересът към бизнеса в здравеопазването е много голям от хора, които искат да печелят. Няма частно лечебно заведение, зад което да не стои сериозен друг бизнес. Така че интересите са големи и дори при тези условия от този бизнес може да се печели."

Д-р Дечев припомни, че когато се е приемал ЗОП в този му вид, Кирил Ананиев е бил зам.-министър на финансите и член на Надзорния съвет на НЗОК и е трябвало да знае какъв ще е резултатът. 

От споменатите частни болници тепърва ще се търсят реакции. От асоциацията на частните лечебни заведения вече обясниха, че няма нарушения на закона.

Край с управлението на НЗОК - дори при нова номинация

Д-р Дечев беше категоричен, че дори след като изтече мандатът му като управител на НЗОК (на 12 март изтича мандатът, а д-р Дечев всъщност довършва този на проф. Камен Плочев, който бе принуден от властта да си тръгне - б.р.), не би останал начело на институцията - дори и да бъде номиниран. Но разказа:

"Когато започнах преди 1 година и 8 месеца - исках да знам може ли НЗОК да има поне 1 година без дефицит. Отговорът е "да", може и това се случи за първи път от 20 години, откакто касата съществува. Един екип въведе механизъм за отстъпки на лекарства, който събра 216 млн. лв. средства, които бихме ги платили, ако нямаше механизъм за отстъпки. НЗОК е в много по-добро състояние - и кадрово, и всякакво. От известно време някои хора, на които работата не им върви, правят всякакви опити, защото са майстори в интригите - своите негативи да ги прехвърлят на касата. 

Но НЗОК е тази, на която се крепи цялата здравна система. Другото място не е в състояние да приеме предизвикателствата (Министерството на здравеопазването - б.р.). Затова се обръщам към всички - да не унищожаваме единственото място, на което се крепи тази система, докато не измислим алтернатива. И за този модел за пореден път се забавихме." 

Попитан дали би бил, примерно, министър, д-р Дечев отговори: 

"Хората от моето поколение тряба да разберат, че кариерата има начало и край. И хората трябва да излязат във форма на финала си. Аз съм в пенсионна възраст. Нека дойдат млади хора".

Цялото интервю на д-р Дечо Дечев можете за видите ТУК.