Вече е почти сигурно - новият концесионер на летище София вероятно ще бъде френско-германският консорцуим "СофКънект", обединение между френския инвестиционен фонд Meridiam, строителната компания Strabag, както и операторът на международното летище в Мюнхен.

В момента всичко е в ръцете на Върховния административен съд, който трябва да отсъди дали всичко по проведената обществена поръчка е наред. Казусът стигна до съда след като всички останали пет кандидати обжалваха избора на "СофКънект" в Комисията за защита на конкуренция. След няколкомесечно мислене антимонополният орган реши, че не вижда нищо нередно в търга и аргументира позицията си в почти 300-страничен доклад. Конкурентите на "СофКънект" обаче все пак обжалваха наново на последната възможна инстанция. 

Междувременно държавата активно се подготвя за подписването на договора. В Закона за държавния бюджет правителството записа, че очакваното първоначално концесионно плащане от 550 млн. лв., което победителят се задължава да изплати еднократно на държавата, ще отиде за покриването на част от дълговете на Българските държавни железници. По принцип тези пари би трябвало да бъдат трансферирани веднага към Сребърния фонд, който отговаря за стабилността на пенсионната система. Рокадата обаче, записана извънредно в най-важния годишен закон, показва убеждението на властта, че ВАС ще потвърди решението на КЗК и че договорът ще бъде сключен скоро. През втоторо тримесечие на годината, по думите на министъра на транспорта Росен Желязков. 

Около изборът на "СофКънект" за концесионер на летището има обаче и доста неизяснени моменти, доста "странни" ходове и неясноти. Поради тази причина репортер на Клуб Z се срещна с представители на френския фонд Meridiam и с такива на оператора на летище "Мюнхен". В следващите редове ще се опитаме да изясним повечето от тях. 

Има ли живот след смъртта на един инвестиционен фонд?  

Mediam е типичен инвестиционен фонд, който инвестира в дългосрочни инфраструктурни проекти по целия свят. Част от мегапроектите на компанията включват работата по нюйоркските летища JFK и La Guardia, както и редица големи проекти в Азия. Общо 71 с инвестиции достигащи до почти 60 млрд. евро. 

Но - според един от конкурентите на СофКънект - франкфуртското летище Fraport, Meridiam е инвестиционен фонд с ограничено време на работа, който трябва да бъде ликвидиран през 2037 г. или 8 години преди изтичането на консецията за летище София. Разбира се, това повдига въпроса за намеренията на фонда и за неговото желание да изпълни задълженията си. 

"Първо ние сме инвестиционен фонд, който търси дългосрочни инвестиции. Всички наши проети са такива. Повечето ни концесии обикновенo са за не по-малко от 30 до 40 години и ние винаги, винаги оставаме до края на тези периоди. Ние никога не сmе излизали от проект, никога не сме го правили и няма да го направим и този път. Да, нашите инвестори са се разбрали, че животът на фонда е 25 години. Когато това време изтече обаче ние просто ще продължим работата му още веднъж. Нещо, което сме правили и преди. Но няма начин ние да напуснем договора за концесията, защото му се отдадени на идеята да останем и да работим. Това е част от нашата ДНК. Няма начин да напуснем концесията, преди края й", заяви пред нас Щефан Верман, директор "Бизнес развитие" в Meridiam. 

Клуб Z се допита до експерти в областта на корпоративното право, които да обяснят малко повече как и дали такова преструктуриране е възможно. Според нашите източници много държави в света, сред които и Франция, позволяват такова ограничено във времето съществуване на инвестиционни фондове. Целта е сигурност на инвеститорите, че след определен период ще получат накуп всичките си дивиденти. Няма и проблем да бъде продължен живота на фонда след това, но когато българското правителство сключи договора със "СофКънект" трябва изрично да е записано как и под какви условия трябва да стане това, разказаха експертите. Ако България успее с договора да си гарантира оставането на Meridiam, както разбира се и на оператора на летище Мюнхен, това не би трябвало да е проблем.

Защо спечели най-ниската оферта? 

608 млн. евро инвестиции и 24,5 млн. евро годишно концесионно възнаграждение. Това е официалната оферта на "СофКънект", с която спечелиха концесията. На практика обаче това беше най-ниското предложение за инвестиции и третото най-високо концесионно плащане. Как тогава консорциумът спечели, при положение, че, само за сравнение, един от другите кандидати предложи инвестиции за почти милиард и половина или 2,5 пъти повече. 

"Ние спечелихме просто, защото предложихме най-добрата оферта. Както знаете критериите бяха следните: 55% се даваха за ценова оферта, а 45% за техническата. Нашето предложение е балансирано, решихме да държим нивото на инвестицията под контрол, за да поддържаме ниско нивото на летищните такси. Просто е - когато имаш високи инвестиции, трябва да държиш високо нивото и на таксите. Това от своя страна води до по-нисък поток от пътници, по-малко трафик."

"Причината да има такива условия е следната: ако значение имаше само ценовата оферта, то накрая щеше да появи само един участник, който да предложи много, много пари. Но той трябва да си върне инвестицията с много високи такси. Така например - имате Rayanair, който ще каже: О, не, аз няма да идвам до летището в София, таксите са прекалено високи, предпочитам други места. Такива неща са избегнати. Например - може да имате един участник, който да каже - ще направя летището, но отгоре на всичко ще ви построя и футболен стадион. Нищо че никой не е искал такова нещо от него и нищо че няма нищо общо с летището. Хората просто искат да имат хубаво летище".

Странният избор на Strabag

Големият партньор на Meridiam в този проект е строителната компания Strabag - австрийски концерн, който през годините инвестира в няколко големи инфраструктурни проекти в България. По едно време дори беше официален спонспор на футболния Левски. Отделно няколко медийни публикации свързаха фирмата с кръга около депутата-бизнесмен Делян Пеевски, както и с друг бизнесмен, приятел на футбола - Кирил Домусчиев. Тези твърдения, наред с вече изброените проблеми при провеждането на концесията, навеждат на мисълта, че може би има скрити играчи. От Meridiam обаче категорично заявяват, че такова нещо няма, а изборът на Strabag е бил повече от логичен.

"Знаете ли - ние и сега работим с тях. Да, в момента те реконструират нашият първи терминал. Освен това са една от най-големите компании в сектора, работили са доста и във вашата страна. Разбира се добре с тях, имаме си доверие и смятаме, че решението ни да работим с тях беше добро.", обяснява ни Лоренцо ди Лорето, който е част от ръководството на оператора на мюнхенското летище.

Официално беше отречено от Meridiam да знаят за каквото и да било връзка между Пеевски и Strabag.

Какво предлагат за Летище "София"?

Модерна, градска архитектура, излят бетон и повече стъкло. Квадратни, сиво-бели блокове, които да приличат максимално много на тези в Мюнхен. СофКънект смята да използва максимално опита от летището в Баварската столица, защото през годините то се е превърнало в символ на успешно. В момента е и единственото в Европа с 5 звезди. 

Още - изграждането на трети терминал, който да бъде свързан с втори и така да се получи жива връзка между тях. Много паркинги, които да поемат трафика, карго терминал на мястото на Терминал 1 и превръщане на летището в мини-мол с много магазини, местни производители и създаване на усещане, че си в България. Така накратко могат да описани идеите на концесионера за развитие на столичното летище. От операторът на летище Мюнхен са категорични, че ще се заложи изключително много на преживяването на хората, на усещането им за удобство и за комфорт. Така например - желанието е да използва максимално много дневната светлина, за сметка на изкуствената. Разбира се, ще се следват и новите "зелени" тенденции за харчене на все по-малко енергия. 

Началото - генерална промяна на усещането за летище. Докато българското в момента е по-скоро сиво и мрачно, концесионерът предвижда повече лукс, повече атмосфера и повече удобства. Предполага се, че при перфектно изпълнение на плана за пресутройство летище "София" ще може да приеме до 20 млн. пътници през 2043 г., за сметка на сегашните около 7 млн. лв. Таксите все пак ще се вдигат, но чак след построяването на Терминал 3, а целта е те да останат по-скоро ниски, за да остане летището привлекателно за нискотарифните компании, които генерират огромен поток към българската столица. 

Една от интересните възможност обаче може би ще остане неоползотворена. "България Еър" все още няма място в плановете на концесионера, поне доколкото той все още няма достъп до финансовото и техническото състояние на българския авиопревозвач. На въпрос дали се предвижда стратегическо партньорство между оператора и България Еър, от летище "Мюнхен" заявиха, че все още не могат да кажат и че всичко зависи както от самият авиопревозвач, така и от държавата. В този смисъл - мъртвото течение, която отнесе националната компания в дълбочините на дълговата спирала, изглежда няма да приключи скоро.