Депутатите от БСП поискаха днес изслушване на вицепремиера и военен министър Красимир Каракачанов и на министъра на икономиката Емил Караниколов заради разнобоя между двамата за ремонта на изтребителите Су-25. Както Клуб Z писа, за Каракачанов самолетите отиват на поправка в Беларус по силата на подписан договор, Караниколов обаче саботира изпращането им, а на този фон при визитата си в Москва парламентарната шефка Цвета Караянчева обеща на руския външен министър Сергей Лавров, че изтребителите ще бъдат ремонтирани в България с помощта на руски експерти.

"Очевидно има някакъв разнобой в управлението. Има ли такъв, защото министър Каракачанов казва, че има подписан договор от миналата година, има преведени пари по този договор, в същото време г-н Караниколов казва, че този договор не може да бъде изпълнен? Вие, г-жо Караянчева, от Русия казахте, че руски специалисти ще дойдат в България и тук заедно с българска фирма ще ремонтираме изтребителите Су-25. Затова ние от БСП предлагаме да дойдат тук министър Каракачанов и министър Караниколов и заедно с ваше участие да се изясни този въпрос с ремонта на Су-25", заяви от трибуната Николай Цонков, който е и член на комисията по отбрана в парламента.

А Караянчева отвърна лаконично, че ще информира двамата министри.

Сагата с ремонта на Су-25 се точи от миналата година, като още тогава Каракачанов говори за намеса на руско лоби за ремонта. В края на 2018-а Министерството на отбраната окончателно определи "558 Авиационный ремонтный завод" в Беларус за изпълнител на обществената поръчка. Цената на сключения договор е около 80 млн. лв. без ДДС. Става дума за проект възстановяване на летателните способности и удължаване на ресурса на 14 машини.

Историята на тази обществена поръчка е интересната част в случая. Тя бе обявена през август 2018 г., а избраната процедура бе "пряко договаряне". Военното министерство изпрати само две покани - до Руската федерация и до завода в Беларус. В крайна сметка руската страна не подаде оферта, неофициално - заради санкциите от ЕС. Междувременно докато течеше търгът, военното министерство стана обект на офанзива в поръчката да бъде включен българският одържавен завод "Авионамс", който е част от активите на Държавната консолидационна компания (ДКК) с принципал Министерство на икономиката.

Но се разбира, че "Авионамс" няма лиценз за ремонт на Су-25, при това от повече от десетиление. Заводът губи правото си за подобни ремонти, след като излиза от държавния холдинг "Терем" към военното министерство и е приватизиран от банкера Цветан Василев. Във времето, в което е частен, заводът не подновява лицензите си, притежавани преди това от държавата.

През лятото обаче "Авионамс" започва преговори с АО "Рособоронекспорт", с производителя на самолетите ООО "Щурмовики Сухого" и с АО "121 "Авиационный ремонтный завод". Според документи, предоставени на "Дневник", на 19 септември с писмо от "Рособоронэкспорт" потвърждават намерението си да участват съвместно с "Авионамс" в проект за извършване на капитално-възстановителен ремонт на български Су-25, ако такова решение бъде прието от ръководството на България. От "Рособоронекспорт" напомнят, че всички лицензи са изключително притежание на "Компания Сухой". С други думи - Русия твърди, че няма проблем ремонтът да се извърши в България. Иначе оферта от руската страна така и не постъпва в рамките на процедурата.

Санкции на ЕС има и срещу Беларус. Те бяха въведени за първи път през 2004 г. Като причина послужи изчезването на двама опозиционни политици, един бизнесмен и един журналист през 1999 и 2000 г. Сред мерките са оръжейно ембарго, забрана за износ на стоки, които биха могли да се използват за вътрешни репресии, замразяване на активи и забрана за пътуване на 174 лица. Засегнати бяха и 3 държавни компании. През 2016 г. ЕС отмени санкциите срещу компаниите и остави в черния списък само 4-ма души, свързани с неразкритите случаи на изчеване. Тези мерки бяха удължени с една година на 25 февруари 2019 г. Срокът на действието им е до 28 февруари 2020 г.

Според министерството те засягат временен износ на военна техника, за да бъде ремонтирана и върната, не износ на оръжия за репресия и мъчения. А ремонтът започва с превода на парите. Всяко забавяне ни струва неустойка.