Решено - Министерството на отбраната окончателно определи "558 Авиационный ремонтный завод" в Беларус за изпълнител на обществената поръчка за ремонт на съветските самолети  Су-25, които са на въоръжение в българската армия. 

Цената на сключения договор засега е 41 млн. без ДДС., става ясно от публикувания документ за възлагане на обществената поръчка. С решение на Министерския съвет сумата може да набъбне двойно според тръжната документация. Става дума за възстановяване на летателните способности и удължаване на ресурса на 14 машини. 

Историята на един търг

Историята на тази обществена поръчка е интересната част в случая. Тя бе обявена през август 2018 г., а избраната процедура бе "пряко договаряне". Военното министерство изпрати само две покани - до Руската федерация и до завода в Беларус. В крайна сметка руската страна изобщо не подаде оферта. Така състезанието остана с един кон. 

Щом стана време за ценовите оферти, от "558 Авиоремонтен завод" подадоха документи, в които цената е в пъти по-висока от заложените 41 млн. лв. на първия етап и по-висока от максималната допуснима стойност на ремонта - 82 млн. лв - близо 140 млн. лева. Появиха се подозрения, че се прави опит да се заобиколи Народното събрание, което по закон одобрява харчове над 100 млн.лв.. Договор обаче не беше подписан по решение на министъра на отбраната Красимир Каракачанов.

Междувременно докато течеше търгът, военното министерство стана обект на офанзива в поръчката да бъде включен българският одържавен завод "Авионамс", който е част от активите на Държавната консолидационна компания (ДКК) с принципал Министерство на икономиката.

За кореспонденцията си с държавния завод съобщи неотдавна самият вицепремиер Красимир Каракачанов. От нея се разбира, че "Авионамс" няма лиценз за ремонт на Су-25, при това от повече от десетиление. Заводът губи правото си за подобни ремонти, след като излиза от държавния холдинг "Терем" към военното министерство и е приватизиран от банкера Цветан Василев. Във времето, в което е частен, заводът не подновява лицензите си, притежавани преди това от държавата. През лятото "Авионамс" започва преговори с АО "Рособоронекспорт", с производителя на самолетите ООО "Щурмовики Сухого" и с АО "121 "Авиационный ремонтный завод". Според документи, предоставени на "Дневник" на 19 септември с писмо от "Рособоронэкспорт" потвърждават намерението си да участват съвместно с "Авионамс" в проект за извършване на капитално-възстановителен ремонт на български Су-25, ако такова решение бъде прието от ръководството на България. От "Рособоронекспорт" напомнят, че всички лицензи са изключително притежание на "Компания Сухой".

Въпреки това обаче оферта от руската страна така и не постъпва в рамките на процедурата.

Според източници на Клуб Z идеята по-скоро е била държавният завод да е подизпълнител, ако Русия вземе поръчката. Депутати от БСП задават питания към министъра защо българският завод в крайна сметка не извършва ремонтите.

"Става въпрос за директно лобиране на определени среди за руската фирма. Ако руската фирма беше толкова заинтересована или имаше тези възможности, за които казвате, включително в България да се извърши това, защо не подадоха предложение? Вероятно някой ви е заблудил. Целта е целият този натиск, който беше направен опит да бъде оказан, е да се върви към разговори с руската страна. Аз исках да има конкуренция – който даде най-добра цена. Основен критерий е икономически най-изгодната оферта, най-ниска цена", обърна се Каракачанов към депутати от БСП в парламентарния контрол още на 28 септември.

Според експерти и според министър Каракачанов въпреки наличната кореспонденция между "Авионамс" и руската страна за подновяване на лицензите, процедурата би продължила около 2 години. Не може обаче да се чака толкова за старт на ремонтите на наличните бомбардировачи Су-25, категорични са от военното министерство. А и от държавния завод така и не отговарят на писмото, в което министерството, макар и в много кратък срок от 3 дни, настоява да получи документация, доказваща капацитет за извършване на дейността. 

В крайна сметка на 17 декември 2018 г. излезе решението на Каракачанов за избор на изпълнител, като от беларуската страна междувременно са коригирали цената и тя е в рамките на първоначално обявената прогнозна стойност от 41 млн. лв. без ДДС за първия етап. До момента то не е обжалвано пред КЗК. Срокът обаче още не е изтекъл.

"Авионамс" бил със стабилни финанси. И можел да "помага" за Су-25

В последния работен ден на депутатите за 2018 г. министърът на икономиката Емил Караниколов отговори в парламентарния контрол какво е финансовото състояние на "Авионамс". И го определи като стабилно. Към 30 септември в дружеството работят 301 души, като спрямо същия период на миналата година числеността е намаляла с осем души, които са се пенсионирали. Министърът информира, че дружеството работи по дългосрочни договори по линия на НАТО за ремонт на вертолети Ми-8 и Ми-17 за мисиите в Афганистан, работи се по подготовка за изпълнение и на други проекти за ремонт на авиационна техника, включително и за българските Военновъздушни сили.
 
За 2019 г. дружество очаква да продължи изпълнението на сключените по линия на НАТО договори. Работи се и за нови процедури в страната и за външни. Дружеството е кандидатствало и по обявена от военното министерство на 7 декември тази година и вече е подадена ценова оферта по обособена позиция "възстановяване и осигуряване на летателната годност на два вертолета Ми-17". Очаква се решението на комисията за класиране на допуснатите до участие трима кандидати, каза министърът и изрази надежда дружеството да се справи.

Караниколов цитира данни, според които към 30 септември 2017 г. дружеството отчита общ приход от 19,127 млн. лева. Приходите от продажби са 15,653 млн.лева, а печалбата е 354 000 лева. Задълженията на дружеството са малко над 25 млн. лева, от които малко над 8 млн лева са със срок на изискуемост повече от една година. За една година - към 30 септември тази година, е отчетен ръст на общите приходи от 59,4 на сто и на приходите от продажби - със 74 на сто. Увеличението на печалбата е над 18,5 пъти до 6,546 млн.лева. Общият размер на задълженията намалява с 5,6 на сто, на тези с изискуемост над една година с 36,5 на сто. Стойността на една акция от капитала на дружеството от 17 стотинки към 30 септември 2017 г. достига до 3,13 лева към същия период на тази година.

Според данните за задълженията, сключените договори и печалбата, изнесени от Караниколов, заводът е в кондиция, което не обяснява защо, по думите на Каракачанов, през лятото оттам за казвали, че има риск от фалит, ако не получат поръчка за ремонта на Су-25. Това се разбира от думи на министъра пред комисията по отбрана в парламента, макар кореспонденцията с "Авионамс" да не е публична.

От БСП настояха Караниколов да каже и каква е готовността на "Авионамс" да участва с поддръжката и възстановяване на летателната сподобност на Су-25.

"Дружеството е на разположение, ако нещо се случи и тези самолети не бъдат ремонтирани", заяви Караниколов. 

Той не даде подробности какво точно значи това и дали не е в противоречие с министър Каракачанов за липсващите лицензи за целта. Според Министерството на отбраната при доказване на способности "Авионамс" би могъл да получи за ремонт налични двигатели за Су-25.