Готвят ли се управляващите за нови изменения в Изборния кодекс, с които изискването за машинно гласуване да отпадне и то още преди местния вот тази есен? Отговорът е да.

Днес депутати от правната комисия в парламента се събраха на работна група, за да дискутират проблемите около машинния вот, провел се на изборите за евродепутати през май. Източници на Клуб Z от заседанието споделиха, че щял да се търси начин за записване на изключение за гласуване с устройствата за вота за кметове и общински съветници. На него по закон трябва да има осигурени 6000 машини. Едва след това отново трябвало да се проведе дискусия за нуждата от този вид упражняване на глас. Очаква се едно такова предложение да бъде подкрепено от управляващите ГЕРБ и "Обединени патриоти", но и от ДПС (въпреки че именно Движението предложи текстовете за броя машини каквито са в сегашния им вид). От левицата са "против", като смятат, че не отмяна, а подобряване на организацията е достатъчна.

Днешното заседание се провежда и на фона на писмо на омбудсмана Мая Манолова, адресирано до председателя на Народното събрание, председателя на правната комисия към него, до председателите на всички парламентарни групи, както и до Централната избирателна комисия (ЦИК). Манолова се обръща към всички тях с призива "да не се допуска отмяна на машинното гласуване под предлог, че е скъпо и създава много проблеми".

Мотивите за написването му се коренят в доклада на ЦИК от миналия петък за това как са протекли евроизборите. В документа от Комисията очертават редица проблеми при машинния вот. Той се определя като скъп, непопулярен и рисков.

Предизвестен край

Както е известно, ЦИК закъсня още с обявяването на обществената поръчка за доставка на 3000 машини за вота за ЕП. Комисията бе в процес на подмяна на състава и старите ѝ членове не искаха да се ангажират с горещия картоф. Търгът бе пуснат от новата ЦИК късно, което минимизира възможността да се набере по-голяма палитра от желаещи компании и изборът на победител - "Сиела Норма" - бе почти предизвестен. Последваха и редица откази от различни държавни институции да сертифицират и одитират машините. Наложи се това да направят БАН и Софийският университет. Обученията на членовете на комисиите бяха в съвсем кратки срокове. Последва хаос в доставката в секциите заради лоша координация между избирателните комисии, "Сиела" и МВР.

Но по-важното е, че ЦИК не обяви търг за закупуване на машините, а само за наемането им. Общата стойност бе 7,5 милиона лева без ДДС (над 9 милиона лева с ДДС). Официално от Комисията обясниха "наема" с кратките срокове. Неофициално обаче коментираха пред Клуб Z, че очакват този вид вот да отпадне - следователно отпада и необходимостта от закупуване на устройства. С други думи - ЦИК е очаквала подобен развой на събитията.

Този толкова скъп машинен глас

В самия доклад на ЦИК е отчетено закъснението и липсата на орган за сертифициране. Но има и някои данни, от които Комисията вади извода, че машинният вот е необосновано скъп. Струва близо 60 лева на глас.

158 967 души са гласували с машини в изборния ден, което представлява 7,59% от всички гласували - се посочва в документа. В секциите с машини, "само 27,7 на сто от избирателите са избрали да гласуват с тях, а останалите 72,3% са предпочели хартиената бюлетина", четем още.

"Тези данни сочат, че цената на един глас с машинно гласуване с оглед броя на избрателите и разходите за наемане на машините, за сертифицирането им, за провеждане на пазарно проучване, за обществената поръчка, за разпределяне на секциите на случаен принцип и за допълнително възнаграждение на членовете на СИК, с машинно гласуване възлиза на 59 лева (9 422 238 лева за 158 967 избиратели). За сравнение цената на един глас с хартиена бюлетина е 0,77 лева (обща цена на бюлетините 1 489 989 лева при гласували с бюлетина 1 936 594 избиратели)", мотивират се от ЦИК.

Анализът продължава с изнесените от неправителствените организации, в т. ч. Институт за публичната среда -данни  че в поне 40% от протоколите на СИК с машинно гласуване са открити грешки при отчитането както на гласовете, така и на преференциите. 

В очакване на още "бъгове"

Докладът в частта му за вота с устройствата завършва с това, че за местния вот усложненията ще са още по-големи, защото:

а) машините ще са вече 6000; б) ще се изисква уникална настройка за отделните СИК - някъде за 3 вида избори, някъде за 4; в) предстои отпечатване на 265 вида бюлетини за общински съветници, 265 за кметове на общини, 35 вида за районни кметове и 3185 вида за кметове на кметства.

Всичко това, според ЦИК, ще доведе до още повече грешки в протоколите.

Не винете машините, а хората

Анализът на Мая Манолова обаче е по-различен. Като основното в него е: не машините, а хората са факторът, довел до грешки при гласуването с машините.

Защо ЦИК взе решение да наеме, вместо да купи машините, при това на цени, с които машините можеха да се купят - пита тя в отговор на изчисленията за скъпия глас от 59 лева. 

"Предвид това, да се каже, че гласът на гражданите е скъп с машини, от тези, които оскъпяват този глас, е некоректно", посочва омбудсманът в писмото си до институциите. 

И допълва:

"И още, имаме ли свободни и честни избори, ако доказателствата за това, че не се отчитат подадени гласове, са публикувани на интернет страницата на ЦИК? Всъщност доказателството, че не се отчитат гласове, подадени от български граждани, го имаме благодарение на машините."

След като тези грешки в протоколите на СИК са били установени, защо първо РИК, а после и ЦИК не са ги коригирали при първичното въвеждане или повторното въвеждане на данните. "В този смисъл е коректно да се посочи, че не машините не си свършиха работата, а изборната администрация, която провежда и организира изборите", посочва още Манолова.

"Като обществен защитник не приемам аргумента, че през есента на 2019 г. ни очакват много тежки избори с 4 вида бюлетини. Това афиширано твърдение на различни експерти е несъстоятелно, тъй като сме наясно, че гласуването с машини е лесно, отчитането е автоматично, без намеса в преброяването и единствения ангажимент на СИК е да сумира данните от машинния протокол с тези от гласуването с хартиени бюлетини", продължава омбудсманът.

И дава 14 препоръки за организацията на машинното гласуване за местния вот.

А в заключение призовава: 

"Обръщам се към Вас с настояване да не се допуска отмяна на машинното гласуване под предлог, че е скъпо и създава много проблеми. Премахването на възможността за машинен вот за избирателите може да постави в риск честността на изборите и да се изгуби и без това ниското доверие в изборния процес, а е и предпоставка изобщо да не се стигне до електронно гласуване."

*До публикуването на този текст заседанието на работната група все още продължаваше и конкретните предложения за изменения в Изборния кодекс все още не бяха ясни.