Германия бе избрана за един от центровете на радикалния салафизъм в Европа, като бяха създадени съответни мрежи във всички райони на страната.

Те управляват джамиите и  ислямските центрове, които развиват активна дейност в религиозната пропаганда. Скоро след това въпросните мрежи се трансформираха в мащабно социално-религиозно движение, обединило мюсюлмански младежи с различен произход и расова принадлежност.  Около 10% от тях са нови конверти . По оценка на германските служби за сигурност, пубикувана през 2015 г., тези салафитски групировки включват над 8 хиляди члена, т.е. около 0,2% от мюсюлманите в Германия. През последните три години обаче, техният брой съществено се увеличи, според същите източници.

В книгата си „По въпроса за възникването на германския салафизъм: поява, развитие и пропагандна дейност на салафитските движения в Германия” специалистката по политическия ислям и Близкия изток Нина Видл заявява: „германските салафити създадоха тесни връзки с салафитски улеми и религиозни авторитети в Египет, Саудитска Арабия, Мароко и други арабски страни. Голям брой от последните идват в Германия за изнасяне на лекции в джамиите – пример за подобни мисионери е саудитецът Мохамед Шериф Хиджази.

Салафитското движение в Германия бе основано през 2005 г. от палестинеца Ибрахим Абу Наджи обитаващ Кьолн. В този град се намира и центърът на организацията, която той нарича „Обществото на правата вяра” с официална цел разпространението на Исляма и раздаването на милиони екземпляри на Корана. Абу Наджи и приближените му използват социалните мрежи и по-специално Ютюб като основно средство за разпространяване на пропагандата си под формата на речи и видеозаписи, в които германците се призовават да приемат Исляма. Пред „Дойче веле” Абу Наджи споделя своята мечта един ден всички германци да са мюсюлмани и пророкува, че „ще дойде времето, когато в Германия ще се появи Ислямска държава. Същият организира кампания под надслов „Чети”, в рамките на която са разпространени милиони екземпляри от Корана, преведен на немски в Саудитска Арабия. Това е причината германското контраразузнаване да го обяви за „един от опасните салафитски лидери в страната”. Според неговата оценка, в речите си Абу Наджи изразява салафитската идеология и подкрепя джихада като средство за защита на ислямската вяра. Според Видл, „появата на салафизма в Германия е предшествано от появата на две влиятелни фундаменталистки движения с националистически характер: „Дружеството Таблиг” и „Партията на освобождението”. Тези две движения, подобно на салафитските си аналози, си поставят за цел привличането както на немюсюлмански, така и на мюсюлмански младежи с различен етнически и религиозен бекграунд”.

„Откажи се от вярата си заедно с мен” – такъв е преводът на призива на новопосветения в салафитския Ислям германски гражданин Пиер Фогел. Самият той произнесе ритуалното заклинание „Няма друг бог освен Аллах и Мохамед е Неговият пратеник” през 2010 г. пред тълпа от мюсюлмани в град Офенбах. Фогел e бивш боксьор , известен с прякора си Абу Хамза и с името Саладин ал-Аюби, както и с прозвището, дадено му от неговите последователи, „Инициатора в Исляма”/Ал-Фатих ал-Ислами, е приел Исляма през 2001 г. Той започва да изучава ислямската религия в един от германските университети, но прекратява учението си и заминава за Мека, където се регистрира към университета „Ум ал-кура” за студенти, които не говорят арабски език. През 2006 г. се завръща в Германия, където започва да преподава шариата, както и да чете лекции и да води уроци за Исляма. Американската фондация „Гейтстоун” в публикация, озаглавена „Радикалният ислям в Германия: конвертът като мисионер”,   го обявява за най-влиятелния германец в салафитското движение в Германия. Заедно с още шестима салафисти-последователи, Фогел основава т.нар. „Шариатска полиция” в град Фобертал. Тя извършва периодични инспекции в различни квартали, за да следи за спазването на ислямския шариат както от мюсюлманите, така и от останалите граждани, като им забранява да организират купони и други празненства, на които има музика и танци. Наред с това, тя е обявила за създаването на шариатска зона в квартал на същия град. Към нея функционират и шариатски съдилища, които уреждат спорове и налагат санкции на нарушителите на религиозните норми.  Списание „Шпигел” публикува на електронната си страница части от полицейски доклад, в който се признава за възникването на паралелна на официалната салафитска съдебна система в страната. Освен това, властите са конфискували кореспонденция на салафитската организация „Общество на правата вяра” в Кьолн с „Миланската салафитска общност”, както и с организацията „Дауа ила дженна”/Призив към Рая. В писмата се обсъжда идеята за свикване на салафитска конференция в германската столица, на която да бъдат поканени хиляда представители от всичките европейски държави. Според експертката по ислямистките организации Клаудия Данчке от Берлин, с подобна инициатива салафитските структури целят възстановяване на организацията си по начин, който би ограничил риска от поставянето им под наблюдението на властите. След разкриването на техните намерения обаче,  вместо в Берлин, тази конференция се е състояла в провинция Северен Рейн-Вестфалия.

Според официалните оценки, през 2009 г. броят на мюсюлманите в Германия е достигнал 4 млн. души, т.е. около 5% от общия брой на населението в страната. Същевременно броят на конвертите в Исляма са между 10 и 100 хиляди души. Огромното мнозинство – 72% от германските мюсюлмани – са сунити, следвани от алауити – 14%, шиити - 7% и последователи на движението Ал-Ахмадия – 2%. Мнозинството от мюсюлманите са емигранти или деца на емигранти от Турция – 63%, следвани от мюсюлманите от Югоизточна Европа – 10%, близкоизточни мюсюлмани – 8% и от магребски мюсюлмани – 7%. По-малко от половината от тях – 45%, имат германско гражданство. От проучването на възгледите им става ясно, че 60% от мюсюлманите възприемат разделянето на религията от държавата, като при това 86% от тях се считат за много религиозни мюсюлмани.

Видл смята, че сред основните причини за новото самоидентифициране на мюсюлманските младежи като част от световна ислямистка идентичност е обстоятелството, че повечето от тях са били обект на експлоатация, изолация и маргинализация и че над 50% от второто и третото поколение германски имигранти-гастарбайтери не се чувстват и определят като германци, за разлика от своите бащи. В проучването се цитират и количествени изследвания на Сузана Фурис и Фридрих Хекман, според които едва 2, 01% от мюсюлманите второ и трето поколение имигранти се считат за част от някаква световна общност, която попада в категорията „човечество” или на въпроса за принадлежността им са дали отговор „множество идентичности”. От същото проучване става ясно, че 3,2% се считат за германци, а 1,34% - че принадлежат към народа на страните, в които са се родили бащите им.

Германското контраразузнаване е на мнение, че салафитските идеи са пряка заплаха за сигурността на страната. Според негови експерти, „салафитската пропаганда се опитва да привлече последователи измежду мюсюлманите, които считат, че е техен религиозен дълг да основат ислямска държава със сила, ако това се налага”. В цитирания анализ се казва, че „съществува ясна връзка между салафизма и прехода към радикализъм”. В годишния доклад за салафитското движение на въпросното ведомство се твърди, че салафистите в Германия са най-динамично развиващото се ислямистко движение. Прави се и констатацията, че възгледите на германските салафисти са в противоречие с голяма част от клаузите на германската конституция и че те отричат принципите, върху които се изгражда демократичния ред в страната, и по-специално принципа за разделението между религията и държавата, принципа за народния суверенитет, този за правото на индивида сам да определя своята религиозна принадлежност и сексуална ориентация, както и равенството между половете.

Бон – столицата на германския салафизъм

През последните 20 години старата столица на ФРГ и родно място на Бетовен се превърна в център на джихадисткия салафизъм и средище на пропагандата на екстремизма и религиозното насилие. Това се дължи на щедрото дарение на стойност 20 млн. долара, направено през 1994 г. от саудитския крал Абдул Азиз за построяването на религиозно училище – медресе и на джамия. С годините тази институция се превърна в център за салафитско-уахабитска пропаганда, което наложи през 2003 г. да бъде поставена под постоянно наблюдение от страна на държавата. Повод за тази стъпка бе поведението на един от преподавателите, който призовавал студентите към свещена война срещу неверниците. От първоначалната проверка бе установено, че самите учебници възхваляват джихада и призовават към религиозно насилие. Ответните мерки от страна на Германия и дългогодишният натиск от обществеността принудиха Рияд да закрие училището миналата година. Заедно с това Саудитска Арабия прекрати и проекта по създаването на сходно медресе и в Берлин в стремежа си да покаже, че е настъпил обрат в отношението й към уахабизма и салафизма в Германия и в Европа като цяло. Според експерта по исляма в хамбургския институт GIGA Хинри Фортиг, това решение е било взето от новия престолонаследник Мохамед бен Салман в рамките на неговите реформаторски усилия в кралството, както и като част от усилията по подобряване имиджа му в Германия. Но друг експерт – Ралф Гадбан – сподели пред „Дойче веле”, че затварянето на медресето няма да сложи край на разпространението на салафитска пропаганда в Германия. Това той обяснява с факта, че голяма част от германските салафити изпращат децата си на обучение в ислямистки училища във Великобратиния.  Според него, Германия следва за забрани финансирането от страна на Саудитска Арабия и други заливни държави на ислямистки дружества, джамии и центрове в Германия.

Войниците на Аллах – салафитски кукли

Войниците на Аллах или „джунд-алла” на арабски език не са онова, което при появата на  наименованието в интернет се считаше, а именно – нова терористична организация в Германия. Те просто са салафитски кукли, произвеждани в Кьолн и продавани чрез социалните мрежи с образователна цел, според твърдението на производителя им във Фейсбук. Според допитване, направено от съюза за електронни медии във Вестфалия, тези кукли, представляващи изцяло покрита с никаб жена, както и увит с покривало за глава мъж, се произвеждат, за да привлекат децата към екстремисткия Ислям.

Въпреки че европейските страни и техните служби за сигурност провеждат линия на строг контрол върху финансирането на арабо-мюсюлманските салафитски групи, особено що се касае до германските салафитски общности, и въпреки предупрежденията от страна на представители на сектора за сигурност към донорите – благотворителни организации и правителствата на страни като Катар, Саудитска Арабия, Кувейт и Турция  да прекратят намесата си, притокът на средства към тях продължава. Както се твърди в доклад на германското разузнаване, организации като кувейтското „Общество за възраждане на ислямското наследство”, катарската „Благотворителна фондация Еид Шейх” и саудитската „Лига на мюсюлманския свят” продължават да финансират изграждането на джамии и центрове за салафитските структури в Германия. В доклада се твърди, че „това се случва в рамките на дългосрочна стратегия за подкрепа развитието и засилване влиянието на тези структури върху мюсюлманските общности в страната”. Публикуваните в „Зюддойче цайтунг” части от този доклад, изготвен  от външното разузнаване и контраразузнаването на страната, разкриват начина, по който заливните държави извършват въпросното финансиране на германските салафисти с оглед насърчаване и разширяване на дейността им. Така например, кувейтската фондация, известна с инициалите RIHS, съсредоточава донорската си дейност за изграждането на салафитски център в провинция Баден-Вюртемберг. Впоследствие проектът е прекратен след намеса на германските власти. В доклада се обръща внимание на факта, че тази кувейтска фондация, както и други подобни на нея благотворителни дружества от Персийския залив, не правят разлика между религиозната пропаганда и насърчаването на джихадисткия салафизъм. Според вътрешното ведомство на провинция Рейн-Вестфалия, органите за сигурност са поставили под наблюдение 71 джамии на нейна територия, които са се превърнали в трибуни за пропагандирането на екстремистки идеи на религиозна нетърпимост. Освен това, други 38 джамии са поставени под наблюдение заради това, че са изпаднали в зависимост от групи, които са близки до „Мюсюлманските братя”. Само в тази провинция има 850 джамии. В цитирания от ведомството доклад се твърди, че през последните три години се наблюдава увеличаване броя на салафистите в провинцията, като се счита, че понастоящем те са 3500 души, като стотици от тях са жени. Както твърди германската информационна агенция  DPA, позовавайки се на източник от разузнаването, десетки са жените-салафитки, които са класифицирани като непосредствена заплаха за сигурността на страната.

Очевидно е, че разпространяването на салафитски идеи в Германия води до съществени изменения в общите настроения сред мюсюлманската общност в страната, сравними с въздействието на виртуалните мрежи върху идейната й ориентация.  Това се извършва чрез преведени на немски книги от саудитски улеми и техни фетви, които могат да се открият и с търсачката „Гугъл”. При написване думата „ислям” пет от десетте първи заглавия, които могат да бъдат прочетени, принадлежат на салафитски автори.

Всичко това показва, че през последните години салафитско-джихадистката пропаганда и разпространението на салафитските идеи в Германия представляват заплаха и за официалните ислямски институции. Това е така и защото политическото насилие, което упражняват радикалните салафити превръщат салафизма в символ на новата ислямска заплаха. През последните три години се наблюдава засилване на опасенията и негативизма на германците по отношение на всички мюсюлмани и към Исляма. Според проучване на Бундестага, омразата към мюсюлманите и Исляма не е резултат само от новата имиграция: 55,7% от германците заявяват, че не биха искали да имат в квартала си джамия, 70% са съгласни с идеята за забрана на хиджаба в училищата и държавните институции, а 33% не желаят в квартала им да живеят мюсюлмани.