След поредицата скандали социалната мрежа Facebook започва да взима мерки срещу критиците си, като плаща на старите медии за целта, разказва Business Insider.

Поредица от 26 статии - "Човекът в информационната епоха" -  са публикувани онлайн и в печатното издание на британския вестник "Телеграф". Те са видно спонсорирани, и разработени от Telegraph Spark, отдела за платени материали на вестника.

В тях се обръща внимание на популярни напоследък теми като разпространение на речта на омразата, нарушаване на личните данни, и вредите от социалните мрежи. Но посланието е ясно - не социалните мрежи са виновни за това, а те са тези, които ни пазят.

"Фалшиви новини, кибертормоз, изкуствен интелект - изглежда животът в интернет ерата е страшно място. Затова Telegraph Spark и Facebook обединяват усилия, за да покажат как Facebook  и другите социални мрежи овладяват силата на интернет, за да защитят вашите лични данни."

По принцип платени публикации от този тип са съвсем обичайни, и са ясно отбелязани като финансирани от хората на Зукърбърг. В някои от статиите обаче се забелязват странни твърдения.

На 6 март тази година например излиза "Борба с речта на омразата и тероризма в социалните мрежи", в която липсват детайли, но се развива тезата как Facebook "ползва изкуствен интелект, за да идентифицира проактивно съдържание, и инвестира в по-голям екип за наблюдение и премахване на съдържание, което може да възмути и да вдъхнови насилие". 

В друг материал от 13-ти март пък се разказва за това какви действия се предприемат от Facebook, за да се борят с терористично съдържание. Два дни по-късно атентаторът в Крайстчърч, Нова Зеландия излъчи на живо как убива мюсюлмани. В следващите 24 часа екипът на Зукърбърг премахваше 1,5 милиона копия на видеото, но не и преди всеки активен потребител да го бе видял.

Друга любопитна статия разглежда историческия страх от технологиите. И завършва така:

"Ние сме технологичен вид, винаги сме били. Може би скоростта на промяната ни идва в повече, и това, което е нормално за децата ни, е страшно за нас. Но така е било винаги", твърди спонсорираният от Зукърбърг материал.

В още един исторически очерк се сравнява епохата на интернет с изобретяването на печата:

"В 15 век печатната преса отнема монопола върху "информацията" от църквата и държавата, като дава на обикновените хора шанс да получават и да разпространяват различни идеи. Политически и религиозни принципи скоро ще бъдат изправени едни срещу други, като стоки на пазар, и, в рамките на десетилетия, стотици малки печатници в Европа ще изкарват потоп от гледни точки, които водят до Реформацията и Просвещението. В определена степен, държавата тогава и оттогава насам се опитва да контролира свободата на словото."

А Facebook ни освобождава от това, намекват материалите, въпреки непрестанната цензура, налагана от автоматичните алгоритми на Зукърбърг, които блокират потребители, срещу които има много докладвания, дори тези доклади да са фалшиви.

Не е ясно колко плаща Facebook на "Телеграф", тъй като и двете компании мълчат по този въпрос.