Балканските държави да си напишат домашното и да бъдат готови с транспортните коридори, които ги свързват. Общата им стойност е около 30 милиарда евро. Това каза премиерът Бойко Борисов на откриването на Инвестиционен форум за Западните Балкани в Лондон, организиран от Европейската банка за възстановяване и развитие (ВБВР). Премиерът е изчислил, че строителството на магистрали и жп линии ще струва по-малко, отколкото последните войни в региона.

"Цялата сума за транспортните коридори е около 30 млрд. евро. Опитах се да събера данни колко сме похарчили за войните в Югославия, Косово, Босна - над 50 млрд. евро са. Предлагаме план, който е изключително изгоден за всяка една от държавите. Когато транспортните коридори ги има, до всяка столица ще може да има достъп с жп линия и магистрала. Регионът е райско място за инвеститорите с най-добър климат за зелени енергии, животновъдство, туризъм - всичко, което е необходимо, го има на Балканите", заяви Борисов пред колегите си.

И продължи:

"Жан-Клод Юнкер, като обиколи сега Балканите и като дойде в София да сподели за някой гранд на Европейската комисия, да се надяваме така и да започваме да строим. Паралелно с това ще се борим колкото може по-бързо да бъдат присъединявани към Европейския съюз държавите от Западните Балкани. Но Западните Балкани, когато говорим за нашия случай, за инфраструктура, не е точната дума. Защото Западните Балкани и геостратегическите интереси, които имат и Русия, и Турция, и Китай, и Саудитска Арабия, и Съединените щати, са оргомни, но все пак това си е нашата Европа. И ние трябва с нашите европейски институции - с Европейската банка за възстановяване и развитие, банка огромна, на европейските институции, 37 държави мисля, че бяха акционери в нея, мисля, че имаме достатъчно силни наши институции - Световна банка, ЕБВР, Европейска инвестиционна банка... Разбира се, ако не стигнат пари или няма интерес за финансиране, няма нищо лошо тогава да привличаме и от друго място пари. Но мисля, че с тези три финансови институции, с гранд от ЕК, с кофинансиране от нашите бюджети, защото това е най-сигурно да водим борба с корупцията, да има търгове, мисля, че е време да го направим. Крайно време е вече да говорим в цифри, срокове и кога ще стане."

Борисов даде заявка, че "ще се борим държавите от Западните Балкани да се присъединяват към ЕС колкото се може по-бързо". И отбеляза, че голяма част от тези коридори вече са построени - магистралата Белград - София, София - Истанбул, София - Солун.

"Мисля, че в следващите 7-8 години можем да ги задвижим и да ги построим включително. Всеки да си напише домашното до четвъртък, да покажем, че сме си написали домашното (тогава предстои среща с председателя на ЕК). Надявам се, че интересът към Балканите ще продължи и след българското председателство. Сега трябва да направим процеса до юни необратим", допълни Борисов, застанал пред карта с бъдещите транспортни коридори. - "Постарали сме се да сложим на карти кое е построено, проектирано и колко финансиране изисква."

Борисов е изчислил, че изграждането на дигиталната инфраструктура във всяка една от държавите от Западните Балкани ще струва 5 милиарда евро.

Изграждането на коридорите 4, 8 и 10 Борисов обсъди и с председателя на ЕБВР Сума Чакрабарти, съобщиха от правителствения пресцентър. Борисов подчертал важността на инфраструктурната свързаност между държавите от Западните Балкани с останалите страни от Европа като условие за успешно развитие на целия континент. "За да бъде разгърнат икономическият потенциал и просперитет в региона, за да бъде Европа стабилна и сигурна, е необходима свързаност както между държавите от Западните Балкани, така и между региона и съседните държави в ЕС", заявил българският министър-председател и добавил, че само така ще се почувстват действителните ползи от съвместната работа.

Борисов отбелязал, че в региона са необходими още инвестиции, работни места и добро трансгранично сътрудничество, което да бъде насочено към подобряване живота на хората. Това ще бъде и основна тема на предстоящата среща на лидерите от ЕС и партньорите от Западните Балкани в София на 17 май.