Нова регистрация

(минимално 8 символа)
(минимално 8 символа)

Първият закон, който регулира използването на услугата за споделено пътуване Uber, влиза в сила в Естония тази седмица, пише "Политико".

Близо две години естонските регулатори и парламентът се опитват да удовлетворят исканията на всички заинтересовани страни - компанията, таксиметровите фирми и клиентите. Накрая обаче Uber се договаря с таксиметровите шофьори с посредничеството на депутатите.

"Старите технологии трябва да са в музея, не да бъдат защитени на държавно ниво", казва депутатът Кал Палинг, който е сред инициаторите на промените.

Естония е сред първите европейски страни, в които влиза в сила закон, позволяващ на Uber да действа свободно на територията й. През септември парламентът в Латвия прие подобни регулации, които влизат в сила през март догодина. Във Финландия законът започва да действа през юли.

Първоначалният вариант на проектозакона се отнася само за платформите за споделено пътуване като Uber и Taxify. След като е обявена идеята на правителството, над 1 500 таксиметрови шофьори излизат на протест.

През 2014 г. Естония променя закона за обществения транспорт и затяга регулациите върху таксиметровите фирми. Кабинетът в Талин първоначално отказва да промени отново тези правила, което предизвиква протестите на шофьорите.

Депутатите и министрите решават да върнат проекта за преразглеждане.

"Беше трудно, но министрите осъзнаха, че технологиите се променят толкова бързо, че трябва да сме готови да променяме закона всяка година, ако се налага", казва още Палинг.

Новият закон предвижда сходен подход при данъчното облагане на таксиметровите услуги и споделеното пътуване. Въведени са регуации за Uber, а тези върху такситата са облекчени. Всички ще трябва да кандидатстват за лиценз за осъществяваните услуги, но няма задължение личните автомобили, използвани за споделено пътуване, да имат отличителни значи или да отчитат изминатото разстояние.

За разлика от балтийските страни, европейските държави не са отворени към платформи като Uber, включително и България. Комисията за защита на конкуренцията обвини Uber в нелоялна конкуренция. ВАС потвърди решението за спиране на услугата и компанията преустанови дейността си у нас. Последно властите в Лондон отказаха да подновят лиценза на компанията. 

До края на годината Съдът на Европейския съюз трябва да реши какъв ще бъде статутът на Uber. Мнозина очакват компанията да бъде определена като транспортна услуга, а не като онлайн платформа. Тоест да подлежи на същите регулации като таксиметрова компания.

От Uber многократно заявяват, че не бягат от регулации, били те национални или европейски, но възразяват те да бъдат същите като за заварената услуга, на която компанията предлага алтернатива. Тезата е, че тя не се конкурира на таксиметровия пазар, а предлага друга услуга, различна от традиционните таксита.

Uber предлага на потребителите си два вида услуги. Собственик на лек автомобил, който иска да сподели свободните места в колата си с други хора по даден маршрут, става откриваем за потенциалните пътници. Потенциалният потребител може да открие къде и кога има коли на Uber, които може да ползва по даден маршрут.

Компанията не наема шофьорите, те не са нейни служители, нямат работно време и работят когато и колкото искат. Трябва обаче да имат чисто съдебно минало, да са правоспособни, колите им да отговарят на определени технически стандарти. Плащанията са изцяло безкасови и приходите се делят между фирмата и шофьорите.

Коментари

Показно как "електрическата" държава е като обикновената -

податлива на корупция, която й е подадена в удобна за преглъщане форма. Естония е в икономическа стагнация от 2006 насам и в жестока демографска криза от още по-рано. Пиар акцията "електронна държава" ги направи на електронна офшорка, но с малък бизнес, защото поради много причини, не могат да гарантират сигурност на европейския данъчен беглец, който винаги ще предпочита Люксембург или Холандия, ако е горе-долу легален или Сейшелите и Дубай, ако е като Цеко Минев, Трайчо Трайков или Влади Горанов. Убер е банда от желаещи да продадат скъпо и прескъпо акции без стойност, чийто образ пред публиката е все по-неприемлив. Наративът им, че не са обикновена таксиджийска фирма, която се опитва да заобиколи правилата по света, а "технологична" корпорация вече хващат дикиш само пред най-глупавите членове на "ДайБг" и "Деос". Никой от шофьорите на Убер не "споделя" нищо. Те излизат на работа, маршрутът се определя от клиента, тарифите се определят от Убер, клиентът плаща на Убер, а Убер - на шофьора. Отношенията са като в таксиджийска фирма, без правилата, които осигуряват някаква защита на шофьора и клиента. Откъдето идат и "спестяванията". Естонската "електронна" държава неистово търси позитивен пиар. Компанията Убер неистово желае да си "измие лицето" с позитивен пиар, особено след като шефчето им беше уволнено заради токсичната "култура" в компанията. И се получава така, че се търкулнало гърнето, та си намерило похлупак. Вместо да решават реални проблеми, естонските политици хабят ресурс да генерират безполезна дейност и пиар. Вместо да се регистрират по съществуващите правила за таксиджии и да гонят ефективност, Убер "инвестират" в лобистки трикове, с надеждата, че може да създаде нов наратив и подкрепа от поне едно правителство в Европа. Business as usual.
 's picture

Kruger

Ами много добре

За Естонците:) Колкото по-голям избор има клиента, толкова по-добре. От конкуренцията се страхуват само некадърниците!

А за нелоялна конкуренция

са само глупаците :) Пардон, умните и красивите.

Най

Следвайте ни

Още по темата

Още от категорията

Скъпи потребители,

От днес - 25 май 2018 г. - влиза в сила новото европейско законодателство за защита на личните данни, известно още и като GDPR.

Тук можете да прочетете целия документ: "Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни." (тук)

Във връзка с това "ЗЕБРА БГН" АД приема нова "Политика за поверителност" (тук), съобразена с GDPR.

Целта на новите правила е да дадат на вас повече права за контрол над собствените ви данни и по-добра защита на неприкосновеността ви.