Комисията за защита на конкуренцията е отхвърлила жалба на фирмата на депутата-бизнесмен Веселин Марешки за монопол на "Лукойл".

"Петролната рафинерия "Лукойл Нефтохим Бургас" има господстващо положение на пазара на производство и внос на бензин и дизелово гориво в България, но не злоупотребява с него. Единственият клиент на рафинерията в страната е "Лукойл България", която пък не е монополист в бранша, като дори среща конкурентен натиск от другите вносители на горива, някои от които са клиенти на дружеството", гласи решението на антимонополния орган.

Проверката на регулатора е започнала през 2016 г. по сигнал, подаден от "Трейднет Варна" - дружеството, собственик на бензиностанциите на Марешки. 

Според него цените, по които "Лукойл" е продавала бензин на едро, са по-високи от тези за продажбите на дребно и това изтласква конкурентите на пазара. 

Проверката на комисията обаче показва, че "Трейднет Варна" не е имала договор за доставка на гориво с "Лукойл България", което прави жалбата й неоснователна, защото няма как да е наясно с ценовата тарифа. 

Според КЗК "Лукойл България" е единственият клиент за страната на петролната рафинерия "Лукойл Нефтохим Бургас". Самата рафинерия има господстващо положение, защото държи значителен размер от пазара за производство и внос на бензин и дизел.

Участниците на пазара в България са "Лукойл България", "Еко България", "Шел България", "ОМВ България", "Нис Петрол" и "Петрол". 

Другите рафинерии, от които българските доставчици внасят горива, са в Румъния и Гърция. Според КЗК "Лукойл" срещала сериозна конкуренция от тях, защото имат пазарен дял 40-50%. 

През март друга проверка на антимонополния орган установи, че няма картел между търговците на горива, а ценови паралелизъм, който не представлява закононарушение в ЕС. 

В началото на април Министерство на финансите бе принудено да оповести информация кои са собствениците на данъчните складове за горива в България, след като бившите депутати от "Нова република" Мартин Димитров и Петър Славов заведоха дело в съда.

От разкритите данни стана ясно, че "Лукойл" държи 82% от складовете за дизел и 92% от тези за бензин. 

"Ситуацията от вероятно картел се е променила към дружество с ясно изразено господстващо положение, близко до монопол", коментира тогава Славов.