Нова регистрация

(минимално 8 символа)
(минимално 8 символа)

Един от любимите митове на политици с ляво мислене, който е широко възприет и сред голяма част от обществото, е „по страшно от държавния монопол е само частния монопол”.

Защо е мит това ли? Ами защото фактите и в България и по света доказват, че държавните монополи са много по неефективни от частните. И че услугите, които те предлагат, са по-некачествени. Да, понякога чрез държавен монопол може да се поддържат по-ниски цени на услугата, но това е възможно само защото или истинската стойност на услугата се субсидира явно или скрито (както беше когато електро-разпределителните дружества бяха държавни), или за сметка на качеството на услугите (както е с държавно-общинските ВиК в България).

Един от основните проблеми при управлението на една фирма е т.н. „принципал-агент” проблем. На теория всички граждани на една държава/град са собственици (принципал) на държавната/общинска собственост, а агент, представляващ гражданите, са политици, държавни/общински чиновници и директори на държавни/общински фирми. Те би трябвало да управляват честно и ефективно поверените им фирми.

Само че по цял свят има емпирични доказателства, че държавните фирми са особено неефективен инструмент за управление на природни ресурси и публични услуги – т.н. „принципал-агент” проблем при тях е много трудно управляем. И води до това, че за истинския принципал (гражданите) е невъзможно да контролира ефективно агентите (политици и държавни чиновници и директори на държавни фирми) и последните често започват да се обогатяват незаконно и/или да използват фирмите за политически цели (купуване на гласове или пълнене на партийни черни каси). 

Един от широко използваните, особено в по-развитите и богати страни, начини на управление и предоставяне на публични ресурси и услуги е чрез концесия или друг вид публично-частно партньорство. Чрез концесия, например, държавата/общината отдавна чрез публичен конкурс природен ресурс (например, рудно находище) или инфраструктура (например, водоснабдителна и канализационна мрежа) „под наем“ на частна фирма, която предложи най-добрите условия – финансови, но и технически. В това число ангажименти за опазване на околната среда. По света има хиляди концесионни договори за мини,  петролни и газови находища, водоснабдителни и топлофикационни дружества. И даже затвори!

Основното предимство на ПЧП е, че частникът има стимул да управлява ресурса или инфраструктурата по ефективно отколкото държавният/общинския служител, защото няма нужда да се съобразява с партийни интереси, нито да „купува“ гласове чрез доставянето на вода безплатно на роми, както често е случая в България с държавно-общинските ВиК дружества. Нещо повече -  даже Софийска Вода АД, в която основен акционер е световният лидер във водния сектор "Веолия", не получава необходимата подкрепа от държавата и общинските служби за усилията си да увеличи броя на плащащите вода в компактни ромски квартали като "Факултета" и "Филиповци".

Частен концесионер също така няма стимул да раздува инвестиции и да „краде“ чрез по-високи цени на оборудване и строителни дейности. Кой краде от себе си? И не на последно място по важност – частникът знае, че в основата на всеки успешен бизнес е доволен клиент. Затова прави всичко възможно да предложи висококачествена услуга.

Използването на концесии и публично-частни партньорства в управлението на природните ресурси и публични услуги решава до голяма степен критичния „принципал-агент” проблем в създаването и управлението на държавни/общински фирми. Този модел на управление на природни ресурси и публични услуги е особено подходящ за по-слабо развити държави като България, в които финансовите и инвестиционни възможности на държавата и общините са много ограничени и е по-добре те да се използват за социални дейности, образование, здравеопазване и сигурност. И колкото и на леви и популисти да повтарят мантрата за „по-лошия частен монопол“ истината е съвсем друга – държавният/общински монопол се контролира от същите политици, които са назначили своите приятели за директори в тези фирми. Аз не виждам нещо по лошо от това. А вие? 

Ключови думи

Коментари

Любооо

Тръгнах да чета статията, но стигнах само до автора! УжасТ! Другите медии му дават достатъчно трибуна, защо трябва и тука да промива мозъци!

съвременик

Монополистите на бунището.

Комуно агенти и вся остальная сволочь

Не-да

Защо държавният монопол е по-лош? Каролев, преди години Красимир Гергов беше казал, че дълго време смятал секса за най-великото нещо на света, но после станал бизнесмен и разбрал, че е монопола. Вижда се, че само за доброволно ограничаващ мисленето си човек, при монопола има сравнителна степен. Не е така. Монополът е лош. Лош и толкова!

"не получава необходимата подкрепа от държавата и общинските служби за усилията си да увеличи броя на плащащите вода":::::::::::Държава, която не спазва собствените си съдебни решения и не намира смисъл да го прави, е или в колапс или пред пълен колапс. Подобна организация няма място в съвременния демократичен свят.

Да бе, да! Държавата не е на народа и на държавата, те за частно ще ми говорят! Скрийте се някъде с вашите си мисли, разсъждения и тем подобни!!!

dobroutro

Каролев доста е олекнал. Частният монопол може да не се допуска или да се подхранва от държавата (като нашата). И изразът не е измислен от БСП, ако и да го ползват те. Измислена статия, пълна с неистини: "Частникът знае, че в основата на успеха му е доволният клиент. И не краде от себе си..."

Bambam

Къде тук се вписва монополът на ЛУК? Ако той беше държавен, поне парите от обира на клиентите щяха да отидат в хазната.

Ако беше държавен, в горивото щеше да има боклуци и вода. При частния монопол губиш пари. При държавния губиш пари, но също губиш и качеството на стоката. Държавния служител използва монопола за да не работи. А частния използва монопола за да си повиши цената. Ако не виждаш разликата между двете (като повечето от писалите по-долу), то проблема с липсващия интелект си е твой.

дебелян пеевский

Агент Камен е учил "бизнес администрация", а не икономика и затова от главата му не може да се пръкне икономически анализ, а единствено рециклиране на клишета. Общите приказки кое е "по-добре" и кое - "по-зле" без да се обръща внимание на контекста са абсолютно безмислени. Най-общо казано, един монопол е толкова по-вреден за икономиката, колкото е по-непрозрачен механизмът на образуване на цените в него. В България една от най-непрозрачните форми на държавен грабеж са "публично-частните партньорства" между офшорка и институция, зад която обикновено седи една партия или един кандидат. Концесията на работодателя на доносника Камен - безработният и социално слаб кипърски гражданин Георгиус Георгиу е отличен пример за това как се създава, поддържа и институционализира "публично-частна" корупция.

Средната цена на уралския нефт в април 2016 е в размер на 39.63 долара за барел, 3.1 долара повече в сравнение с март (36.53 долара за барел), но 1.49 пъти по-малка, отколкото през април миналата година (59,16 за барел). Това се посочва в Съобщение на Министерството на финансите . Средната цена на уралския нефт през периода януари-април 2016 е в размер на 33.93 долара за барел. През 2015 г. средната цена на Urals през януари-април възлиза на 54.30 долара за барел. ТАСС

всем похуй.

;)

Каролев ни пробва дали сме загубени и ни пробутва клишета. Цяла статия, построена на принципа "така е, щото е така". Пусто дръво неокастрено...

ognyan.penkov

Всичкия монопол е най-лош. Да ги пускат всички в конкуренция и който оцелее.

Най

Следвайте ни

Още по темата

Още от категорията

Скъпи потребители,

От днес - 25 май 2018 г. - влиза в сила новото европейско законодателство за защита на личните данни, известно още и като GDPR.

Тук можете да прочетете целия документ: "Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни." (тук)

Във връзка с това "ЗЕБРА БГН" АД приема нова "Политика за поверителност" (тук), съобразена с GDPR.

Целта на новите правила е да дадат на вас повече права за контрол над собствените ви данни и по-добра защита на неприкосновеността ви.