О, неразумни, поради что стоите във Фейсбук, вместо да четете книги?! Не, няма да спорим, няма да доказваме, няма да опровергаваме. Само предлагаме един малък тест с няколко въпроса. Ако познаете всички отговори, може да стоите във Фейсбук колкото си искате и да ограмотявате останалите. Въпросите са лесни за всички завършили шести клас, защото включват произведения, които се изучаваха тъкмо в шести клас.

1 въпрос: С какви думи започва „История славянобългарска“ ?

Отговор: Ако сте казали „О, неразумни…“ вече губите. „История славянобългарска започва така: „Да се познават случилите се по-рано в тоя свят неща и делата на ония, които са живеели на земята, е не само полезно, но и твърде потребно, любомъдри читателю. Ако навикнеш да прочиташ често тия неща, ще се обогатиш с разум, не ще бъдеш много неизкусен и ще отговаряш на малките деца и простите хора, когато при случай те запитат за станалите по-рано в света деяния от черковната и гражданска история. И не по-малко ще се срамуваш, когато не можеш да отговориш за тях.“

2 въпрос: „О, неразумний юроде“ или „О, неразумни и юроде“ – как е възклицанието в „История славянобългарска“?

Отговор: Второто, за съжаление. Което значи, че преди малко го написахте грешно в социалната мрежа, макар да ви звучеше точно като от 18 век.

3 въпрос: Кого е имал предвид  Паисий под юрод?

Ами не, не е народът. Така че неправилно сравнихте преди малко във Фейсбук това обръщение с „Народе????“ от тефтерчето на Левски. Обръщението е предназначено за Евгениос Вулгарис, етнически българин от остров Корфу, който има голям просветителски принос за православните народи, но се правел на по-грък от гърците заради комплекса си, че не е грък. 

4 въпрос: От кое произведение е следният цитат: 

    „…при другите си лошавини игото има и една привилегия: да прави народите весели. Там, дето арената на политическа и духовна деятелност е затворена с ключ, дето апетитът за бързи забогатявания от нищо се не дразни и широките честолюбия не намират простор да се разиграят, обществото изхарчва силите си в дребни местни и лични сплетни, а разтуха и развлечение търси и намира в мъничките, обикновени и лесни блага на живота. Една бъклица вино, изпита под прохладната сянка на върбите, прави да забравиш робството; един гивеч, изпечен с алени патладжани, миризлив магданоз и люти пиперки, изяден на тревата под надвисналото клоне, е царство, а ако има при него цигулари, то е върхът на земното щастие. Поробените народи имат своята философия, която ги примирява с живота.”  

Отговор: От „Под игото“ на Иван Вазов в главата „Силистра йолу“, колкото и да не ви се вярва, че в тази книга има подобно описание на „предимствата“ на игото. Освен че е ужасно, игото е и удобно – както е видно чак до днес.
За всеки въпрос, на който сте отговорили правилно, си дайте по 25 точки за начетеност. За всеки въпрос, на който не сте отговорили правилно, си отнемете 25 точки патриотизъм. Е, сега разбрахте ли, защо вместо да четете, громите хора във Фейсбук ? Защото само там можете  да претендирате, че сте 100 процента образован родолюбец.