Българският културен министър Вежди Рашидов започна със странно изказване приветственото си слово на спектакъл на Софийската опера в баварския град "Фюсен". Публиката, дошла да се наслади на представлението "Рейнско злато", чу от Рашидов, че "образно казано" Германия е страна на авторите, а България – на изпълнителите. Министърът още не пропусна да подчертае, че именно България връща духа на Вагнер в Бавария.

Стартът на българо-германския проект "Пръстенът на Нибелунга" на Софийската опера (постановка на Пламен Карталов) бе даден в събота вечерта с "Рейнско злато", а според прессъобщение на Министерството на културата публика от Германия, Холандия, Англия и Белгия във Фестивалния театър на германския град е аплодирала в продължение на 10 минути след края на представлението. За Вежди Рашидов пък е била отворена кралската ложа.

Кметът на Фюсен Паул Якоб и Рашидов са приветствали със слова и публиката, пристигнала за представлението. Якоб е благодарил за "великолепната идея знаменитата тетралогия на Вагнер да бъде изпълнена точно тук, където е живял покровителят на композитора – крал Лудвиг Втори" и е нарекъл Софийската опера "великолепен творчески състав", заради чието гостуване градът празнува.

По-любопитно обаче се оказва изказване на Вежди Рашидов за разделението между автори и изпълнители по националност – очевидно според него в Германия творят, а у нас – изпълняват.

"Горд съм, че моята родина е страна на талантите и най-големият българо-германски оперен проект сам говори за това. Ако можем да кажем образно, че Германия е страна на авторите, то България е страна на талантите, на една своеобразна творческа манифактура на дарованията, които да изпълнят написаното от авторите. А какво е животът без даровити автори и изпълнители на техните творби – ако ги няма тях, изкуството умира".

Това е заявил министърът, цитиран от пресслужбата си.

Културният министър е изтъкнал още заслугата на българската страна за връщането на духа на Рихард Вагнер в Бавария:

"Голяма чест е за Софийската опера и за възхитителната творческа дързост на нейния директор Пламен Карталов, че точно тя за първи път показва "Пръстенът на Нибелунга" във Фюсен – градът на Вагнер, където никога досега забележителната Вагнерова творба не е показвана. България връща Вагнер, връща духа на Вагнер тук, в Бавария“.

В словото си Рашидов е пояснил още, че спектаклите на Софийската опера във Фюсен (до 17 септември) са само увертюра към културната програма на българското председателство на Европейския съюз.

"Искам България със своята култура да се отвори като ветрило и да завладее Европа и света, защото ние сме много талантлив народ, но постиженията ни са малко познати. България трябва да стане разпознаваема със своето изкуство, с именитите си творци, които по нищо не отстъпват на световните имена", казва още Рашидов.

 

Източник Площад Славейков