В последните седмици на кабинета "Денков" дойде една добра новина - след много фалстартове, политически саботажи и забавяния, България най-после има медицински хеликоптер, а държавната HEMS Bulgaria вече има сертификат за авиационен оператор за спешна въздушна медицинска помощ.

В началото на миналия месец транспортният министър (вече в оставка) Георги Гвоздейков дори занесе черната кутия на хеликоптера в бТВ - за да покаже, че има такава. А още в края на 2023. г. бяха сертифицирани първите пилоти на хеликоптера.

Но информация от бивши и настоящи служители на Главна дирекция “Гражданска въздухоплавателна администрация” (ГВА) към транспортното министерство и официални документи сочат друго - хеликоптерът не е готов за полет, може би с нарушена гаранция, извършени са редица нарушения при сертифицирането му.

А министърът в оставка Гвоздейков е бил "спуснат" като инспектор по гражданско въздухоплаване без нужното обучение и умения - преди да заеме поста си в кабинета на Денков.

Нарушенията по сертифицирането на HEMS у нас

През декември 2023 г. шестима български пилоти бяха сертифицирани за управление на медицинския хеликоптер. Това сертифициране е напълно легитимно - но не е единственото нужно.

Всеки от пилотите трябва да проведе и 10 допълнителни часа с конкретния модел вертолет - в случая моделът LZ HMA. Това трябва да стане от инструктор, който не е част от персонала на оператора. В края на тези десет часа се извършва демонстрационен полет, който е завършване на курса - и е изискване за издаване на Сертификата за авиационен оператор.

Според бившия директор на дирекция „Летателни стандарти“ кап. Тодор Пенев, демонстрационен полет е извършен - но всъщност е стандартен учебен полет под ръководството на инструктор от Leonardo Flight Academy (където се обучават първоначално пилотите) и като такъв не може да служи за верифициране на квалификацията на персонала. Инспектор от “Гражданска въздухоплавателна администрация” е заверил полета като демонстрационен и това е позволило да получим лиценза.

Според кап. Пенев трябва да се провери и целия административен път от подаването на заявление за лиценз до одобрението - тъй като разширяването на обхвата на HEMS България е станал само за 3 дни.

В добавка, регламентите за подобен тип организации изискват инспекторите, които ще осъществяват надзора на вертолета на HEMS България, да не са във възможен директен или индиректен конфликт на интереси - а голям брой от действащите инспектори по въздухоплаване са наети на четири часови договори в “Гражданска въздухоплавателна администрация”. Основните им работодатели са различни авиационни оператори и организации.

Кап. Пенев изказва и тезата, че изваждането на "черната кутия" - без която в никакъв случай хеликоптерът не може да се ползва по предназначение, както твърдеше първоначално Гвоздейков - вероятно е нарушило гаранцията на хеликоптера.

Остава впечатление за изключително прибързана процедура - което според източници от “Гражданска въздухоплавателна администрация” е заради предстоящата тогава ротация на кабинета.

Гвоздейков и неговата квалификация - не като министър

Транспортният министър Георги Гвоздейков е със солидна биография - магистър-инженер по авиационна техника и технологии, докторант във Висшето военновъздушно училище „Георги Бенковски“ в Долна Митрополия.

От август 2022 г. до февруари 2023 г. той е управителят на "България Хели Мед Сървиз" ЕАД, едноличното акционерно дружество, създадено специално за вкарване на медицински хеликоптери у нас.

Преди да влезе в политиката Гвоздейков работи като инспектор в ГД "Гражданска въздухоплавателна администрация" - от 2018 г. до 2021 г.

Според официални документи и кореспонденция на дирекцията обаче, той е бил напълно некомпетентен да заема поста.

И европейските, и българските изисквания за инспекторите на въздушната авиация изискват минимален стаж от 3 години за работа в среда извън базовия регламент.

Ето какво пише при назначаването на Гвоздейков Атанас Станков - тогава началник на отдела "Летателна годностт и лицензиране" към ГВА, след като изтъква европейските изисквания:

"Имайки в предвид горното, новоназначеният инспектор Георги Гвоздейков, започвайки обучението си веднага,  може да започне самостоятелна работа като инспектор на организации и ВС, предмет на базовия регламент едва в края на 2023 г., т.к. няма никакъв опит и работа в работна среда, обект на приложение на Регламент 1321/2014, или в края на 2021 година за работа в среда извън обхвата на базовия регламент."

Станков препоръчва Гвоздейков да бъде назначен "на друга, подходяща позиция в отдел ЛГ или други отдели на ГД "ГВА" поне за 2 и половина години напред". Всичко това е в официално писмо до тогавашния директор на въздухоплавателната администрация Станимир Лешев - назначен на поста през 2017 г. и починал внезапно на едва 37 години през 2020 г.

Вместо да назначи Гвоздейков другаде, Лешев създава специална индивидуална програма за него - която започва от декември 2018 г. и приключва през декември 2021 г. През това време обаче Гвоздейков работи като инспектор, според информация от служители на "ГВА" - често и без надзор. Това означава, че данъкоплатците му плащат заплата, за да се обучи за дейност, в която е некомпетентен.

След като стана министър, през 2023 г. Гвоздейков отстрани следващия директор на ГД "Гражданска въздухоплавателна администрация" - Христо Щерионов, след случай с хеликоптер, разхвърлял фалшиви доларови банкноти над плажуващи на къмпинг "Градина" по Черноморието. И направи още промени в ръководството, след които според него надзорният орган работи отлично.

Очаквайте утре - 5 април - още подробности от кап. Тодор Пенев в новия Z-Каст.